Forum > Demolåtar

Asti - En del av oss dör

<< < (3/6) > >>

asti:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 26.10.2010, 00:49:57 ---Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

* De där meningen blev oavsiktligt oanständig, jag svär.

--- Slut citat ---
Roligt att du tycker det låter bra!  :) Kanske ska sänka stämmorna en aning....?
Jag ska som sagt göra om sången när förkylningen släppt helt, den kan ju vara en del av "färgningen",
Annars är den inspelad precis som jag brukar, inklusive ca -2dB vid 125 Hz. Kanske sjunger jag lite
märmre mirofonen än vanligt pga extra svag röst, det förstärker ju puffljuden.
Tack för dina synpunkter!
/Asti

Rattlesnake:

--- Citat från: asti skrivet 26.10.2010, 09:14:58 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 26.10.2010, 00:49:57 ---Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

--- Slut citat ---
Roligt att du tycker det låter bra!  :) Kanske ska sänka stämmorna en aning....?
Jag ska som sagt göra om sången när förkylningen släppt helt, den kan ju vara en del av "färgningen",
Annars är den inspelad precis som jag brukar, inklusive ca -2dB vid 125 Hz. Kanske sjunger jag lite
/Asti

--- Slut citat ---

Lite lägre stämmor kanske.

Jag brukar skära allt vad det går nedåt, -12 ,-18 dB eller vad det är. Rent högpassfilter således. Det finns inget i bottenregistret som direkt behövs, bara muller och puffar. Men toppens färgning tror jag inte beror på förkylningen, jag har hört den färgningen förut. Om du inte har lagt på någon eq så tror jag snarare på micken i så fall. Använder du alltid samma?

asti:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 26.10.2010, 09:58:55 ---
--- Citat från: asti skrivet 26.10.2010, 09:14:58 ---

--- Slut citat ---
/Asti

--- Slut citat ---

Lite lägre stämmor kanske.

Jag brukar skära allt vad det går nedåt, -12 ,-18 dB eller vad det är. Rent högpassfilter således. Det finns inget i bottenregistret som direkt behövs, bara muller och puffar. Men toppens färgning tror jag inte beror på förkylningen, jag har hört den färgningen förut. Om du inte har lagt på någon eq så tror jag snarare på micken i så fall. Använder du alltid samma?

--- Slut citat ---
OK, jag kan testa att skära lite mer.....
Jag använder alltid samma mick!
Dessutom använder jag en Focusrite preamp med en del compression,
samt en TC Electronics reverb/delay-enhet med lite försiktig reverb.
/Asti

Emlan:
Åh, så fint.
Vilket vackert söndagsdepp!
Du målar vardagen fin,
riktigt intelligenta, poetiska rim dessutom!
En rim-mästare kanske?!

Vad inspirerar dig när du skriver, hur dyker dessa fina visor upp?

asti:

--- Citat från: Emlan skrivet 29.10.2010, 07:07:59 ---Åh, så fint.
Vilket vackert söndagsdepp!
Du målar vardagen fin,
riktigt intelligenta, poetiska rim dessutom!
En rim-mästare kanske?!
Vad inspirerar dig när du skriver, hur dyker dessa fina visor upp?

--- Slut citat ---
Nu blev jag glad! Du räddar en gråtrist morgon för mig!  :)
Rim-mästare tror jag inte att jag kan titulera mig även om jag fick
ett rimlexikon i julklapp för något år sedan (som jag inte använt än  :)!
Inspirationen finns där nog ständigt, även om jag märker att idéerna börjar avta.
Det brukar börja med en melodi, som jag fastnar för och som väl uppstår ur
ett hopkok av det musikaliska arvet (Dylan, Beatles, Joni Mitchell,....etc)
och slutar med att jag under en hel del möda försöker få till en text som
fångar stämningen i musiken, utan att bli alltför pretentiös.
Tack för lyssning och värmande kommentar!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion