Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake feat Marruschkka - Valan
Avslappnad:
Vad häftigt var min första tanke och den höll hela vägen ut! :) Skitsnyggt, även om det känns att du nästan är på kanten med GPO (vilket jag förutsätter detta är gjort med). Känns väl sammanhållen, allt passar ihop i mina öron. :)
Reagerar inte lika mycket på kontrasten mellan "torrt-vått" och det kanske beror på att jag själv gärna blöter upp delar i kompositionerna och behåller det snustorra på annat.
Dock en liten fundering, jag skulle vilja testa en hög sopran ungefär i mitten av sångpartiet. Vet inte varför men jag tror på det. ;)
Rattlesnake:
Mike,
tack för ännu en lyssning. Nej, skillnaderna mellan versionerna hörs nog bara om man jämför dem A-B mot varandra.
Angående reverb så är vissa ljud samplade med reverb, andra torra. Har nyttjat två olika ljudbibliotek denna gång, men båda använder Kontakt2 och de ligger blandat på två instanser. Hade jag varit lite smart hade jag lagt alla torra ljud på en instans av Kontakt2 och de blöta på en annan, och lagt på olika mycket reverb därefter. Nu ligger det ungefär lika mycket reverb på allt, men en del ljud har som sagt reverb från början.
Det är svårt att sätta reverbnivåer på sång. Vill man att det skall låta samma rum, drunknar texten, och vill man att den skall gå fram så får man dra ner reverb och spetsa och då blir det inte helt naturligt. Undrar hur de som mixar klassiskt på riktigt gör? Hittar inget på nätet om detta...
Rattlesnake:
--- Citat från: Avslappnad skrivet 20.05.2009, 09:57:19 ---Vad häftigt var min första tanke och den höll hela vägen ut! :) Skitsnyggt, även om det känns att du nästan är på kanten med GPO (vilket jag förutsätter detta är gjort med). Känns väl sammanhållen, allt passar ihop i mina öron. :)
Reagerar inte lika mycket på kontrasten mellan "torrt-vått" och det kanske beror på att jag själv gärna blöter upp delar i kompositionerna och behåller det snustorra på annat.
Dock en liten fundering, jag skulle vilja testa en hög sopran ungefär i mitten av sångpartiet. Vet inte varför men jag tror på det. ;)
--- Slut citat ---
Hej JT,
kul att dina förväntningar höll!
Angående ljuden så har jag skaffat ett nytt bibliotek som jag har använt ganska flitigt här. Det är Best Service Complete Classical Collection; samplingar som har funnits länge på marknaden, men som nu är bundlade till ett ganska lågt pris (ca 2500 på Thomann). Körerna kommer därifrån, vilket du säkert kan lista ut eftersom inga körer finns i GPO. ;) Om jag räknat rätt så har jag använt 18 ljud från GPO, och 27 från CCC. Min dator går verkligen på knäna, speciellt med ett par instanser av SIR dessutom. Ja, och så ligger det fem sångspår också - två Marrar och tre distanta brummande skallerormar.
Jag har uppgraderat från Kontakt1 till Kontakt2 på GPO dessutom, och jag tycker det blev en viss skillnad i ljudet, hur det nu kan vara så... :huh: Jag reagerar inte längre på att ljuden är snustorra panorerade monokällor, utan de får en viss ambiens. Gifter sig bättre med exempelvis CCC som har stereosamplade ljud med rumsklang.
Ungefär var i stycket tänker du dig en sopran? Är det en text som skall sjungas eller bara ett "iihhh!", typ? :)
Tack för bra feed!
Avslappnad:
Varsågod! Det är lätt med ett stycke som jag gillar. :)
Sopranen skulle kunna komplettera eller leda vid 1:44 resp 3:26. Sjunga mao inte bara ljuda, även om ljudandet kan komma och gå i bakgrunden.
----
Gällande GPO, där ser man! Låter mäktigt i vilket fall, kören är ju mumma! :) Själv gillar jag nog originalGUI't bättre än Kontaktplayer 2. Nu har ju dessutom Gary fixat en egen "engine" som används i Garritans produkter nu. Har dock inte sett något om gratis uppgradering, har för mig att GPO ska komma eller möjligen har kommit i en ny version...
Harmonica mike:
Okej då vet jag hur du reverberat detta och förutsättningarna innan.
Inte så pjåkigt ändå,smaksak om du skall minska av på Marias rum/häng.Jag ville bara höra ett extra reverb på mastern plus allt som ligger nu på de enskilda delarna,samt lite mindre på Marias fil - för en "komplettare" ljudbild.Mera känsla av samma scen/rum mellan musik och sång.Lägg inget krut på det,bara en tanke från min sida.Det håller gott så här.Men
har du tid över,testa.Jag lyssnar gärna på det för att höra om jag är rätt/fel ute..
Klassisk mixad sång,inte en susning..Det jag sett är att sångarna/sångerskorna står en bit ifrån mickarna i live sammanhang vilket ger en stor portion naturligt reverb/rum.I studio sammanhang vet jag inte.Men utgår från att det är som med allt annat reverberande,samma rum för hela alstret med lite variationer för att skapa en fiktiv scen och musikernas inbördes positioner kontra lyssnaren.Det är vad jag tror..Vet inte om nån på KR har erfarenhet av det..
Mvh
Micael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida