Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake feat Marruschkka - Valan
Avslappnad:
Tror att det är handlar om att labba med reverb på prefader, tiden innan reverbet går på, efterklangstiden med mer. Tänk dig själv en konsertsal med en sångerska framför en orkester, olika avstånd, både vinkelrätt och "fågelvägen". Som HM skriver att sångaren/erskan kan ju stå en bit från miken vilket medför en naturlig ambiens/fördröjning. Inte helt lätt med det kan nog löna sig med att labba med reverbets "fininställningar". Det är ju inte bara panoreringen som påverkar utan även tid till källa och "studsar. Mina fem €... ;)
Rattlesnake:
Ja, det finns mycket att labba på vad gäller reverb. Jag är väldigt glad över SIR, som ju låter väldigt naturligt rum med rätt impulsfil. Det har ju även möjlighet att ändra pre-delay, just för att få en ekostuds som man ibland hör i vissa lokaler. Problemet med dessa impulsfiler är mångfalden... Många är samplade med fyra olika mikrofontekniker på tjugo olika ställen i lokalen - det är inte lätt att veta vilken som är bäst. Synd bara att projekten blir så tunga med SIR, men jag skulle ju kunna försöka frysa spåren för att frigöra kraft. Men tack båda för tipsen.
Jag var förresten för några veckor sedan på en klassisk konsert i studiosyfte, den första som jag frivilligt varit på. Jag fick inspiration i allt möjligt, t ex visade sig att den klassiska uppställningen med violiner till vänster och basar till höger inte slaviskt följdes (vilket gjorde att jag själv vågade bryta mot normen i "Valan" vilket gav ett roligare stereoperspektiv.) Ett modernare stycke var helt urspårat, då flyttade orkestern ut på olika ställen i lokalen, i gångar, hos publiken och uppe på läktare... I vilket fall kändes det lärorikt att gå på konsert, rekommenderas.
Edit: Jag skapade en tråd om mixning av klassisk musik. Välkomna dit. :)
Dividend:
Jag kommer att komma med en djävulskt fet kommentar av det här stycket, när mitt "bred"-band tillåter igen.
Även på mix om jag förmår..
Sitter på nåt telia-tjafs där jag blir nedkopplad hela tiden. :)
Emulator:
wow!
klart mästerligt gjort!! och sången! jättebra. gillar allt. Timpanin (?) i introt låter lite småmärklig? Sedan låter det lite mycket midi om orkestern just i början tycker jag... men i övrigt är det fantamig u nderbart.
Jag skulle fråga om inte rönnlund kunde lägga lite fornnordiska toner med felan?
Och -inget delay på rösten. Inte till "klassiskt" :)
W O W !
Rattlesnake:
--- Citat från: Emulator skrivet 26.05.2009, 00:23:33 ---wow!
klart mästerligt gjort!! och sången! jättebra. gillar allt. Timpanin (?) i introt låter lite småmärklig? Sedan låter det lite mycket midi om orkestern just i början tycker jag... men i övrigt är det fantamig u nderbart.
Jag skulle fråga om inte rönnlund kunde lägga lite fornnordiska toner med felan?
Och -inget delay på rösten. Inte till "klassiskt" :)
W O W !
--- Slut citat ---
Tack Emu,
Timpanit i början har lite hyss för sig då den höjer sin ton en helton efter anslaget. Inte vanligt att man spelar så men det förekommer. Antingen är det ovanan för dig och andra lyssnare att höra ett slagverk leka melodi på det sättet, eller så låter den helt enkelt inte så bra... :wacko:
Ja, jag hör när jag lyssnar på det nu att början kunde ha varit lite mer genomarbetad. Herr Rönnlund på fela eller viola är ju en lysande idé, det skall jag fråga honom om!
Hehe, då är vi två då ;) (ang delayet)
Tack för bra feed! ^_^
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida