Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake feat Marruschkka - Valan
Rattlesnake:
LÅTNAMN: Valan
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Nyklassiskt
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text ur Eddan
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka, sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg
En musikalisk idé som jag fick när jag läste Eddan för flera år sedan, närmare specifikt den nordiska skapelseberättelsen Völuspa och raden "Arla i urtid fanns ingenting". Till slut blev den mogen att knytas ihop.
Detta skaldestycke har inget versmått som håller sig speciellt konsekvent, och varierar dessutom i översättningarna. Jag fick göra en egen variant på några ställen för att det skulle stämma med min meter, typ 14/4-dels takt. :P
Jag försökte först göra denna med mig själv på sång, men det lät inget vidare... Men Marre ställde upp och jag tycker att det blev riktigt, riktigt bra.
I vanlig ordning så vore det jättekul att få höra vilka eventuella associationer ni får av detta, och om ni tycker det saknas något, eller inte låter bra helt enkelt. :)
2009-05-19
Ny mix.
* Lite mera mid på Marre
* lägre staccatostråkar
* Bytt timpanoljud
Tokai:
Fantastiskt bra jobbat! Dynamiskt. Och Marres röst är både ödesmättad och innerlig. Skulle jag önska något är det lite mer efterklang åt orkestern och kanske något softare sound. Mina kunskaper är begränsade inom klassiskt, men jag är imponerad av att en 60-tals popdåre, liksom mig själv, sätter ihop nåt sånt här. McCartney gjorde väl nåt klassiskt stycke för inte så länge sen?
Åsa:
OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag :)
Marruschkka:
--- Citat från: Tokai skrivet 15.05.2009, 19:55:38 ---Fantastiskt bra jobbat! Dynamiskt. Och Marres röst är både ödesmättad och innerlig. Skulle jag önska något är det lite mer efterklang åt orkestern och kanske något softare sound. Mina kunskaper är begränsade inom klassiskt, men jag är imponerad av att en 60-tals popdåre, liksom mig själv, sätter ihop nåt sånt här. McCarney gjorde väl nåt klassiskt stycke för inte så länge sen?
--- Slut citat ---
Jag blir jätteglad, det här är en låt jag bara älskar, vilken instrumentering..och att få sjunga på sånt..är rena rama Rolls Roycen :P
Kul har jag, som vanligt, och tack till:Tokai och Åsa: Tack för din kommentar, den värmer mycket!!
/Marr
Eddi:
Ojojojoj vilken fantastisk låt - underbar - bra instrumentalisering och bra framfört av Marre men jag tycker henns röst ska Eq:a upp lite vid 1 till 2 k då kanske du måste kompensera med en liten sänkning av volymen - men det blir renare och kanonbra.
Ja denna gillade jg mycket
Eko
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida