Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake feat Marruschkka - Valan

<< < (6/13) > >>

Rattlesnake:

--- Citat från: asti skrivet 16.05.2009, 16:14:49 ---Väldigt bra det här! Är mest imponerad av skiftningarna i dynamik och instrumenteringen med så fin sammansättning av stråkar, blås och rytminstrument! Marre gör också en jättefin insats med inlevelsefull sång med fin känsla!
Partiet vid ca 180 är fantasifullt och ger variation mot det genomgående temat.
Jag kan inte hitta något att anmärka på här. Skitbra!

--- Slut citat ---

TAck så mycket Asti, jag blir faktiskt rörd av sånt beröm.

Kul att du gillar just partiet vid 180s. Det kom till sist och löste ett problem som jag hade rent logiskt. Jag har ju snott två verser av kanske ett femtiotal. Den första handlar om världens tillstånd innan skapelsen, och den andra versen om pånyttfödelsen. Däremellan är ju undergången, och det är symboliserat av de fallande klagokörerna och de "fula" instrumentljuden. 

Dividend:
Hej, hej, som du nog förstod av recensionen var det en snabblyssning och en snabbcomment blir ju därefter :)
Låt mig förtydliga:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 17.05.2009, 23:59:43 ---
Hej Dividend,
Du fick med hela låten, den är bara 4:12. Tyckte du inte slutet lät som att låten tog slut? ;)

Jag väntade mig nog en kommentar om variationen.  ;) Vi har nog ganska olika uppfattningar om komponering, själv tycker jag om ostinaton eller teman som upprepar sig med små förändringar, då det kan bygga upp en suggestiv stämning, om man får till det. Vad vore Bergakungens sal eller Sabre dance utan upprepningar (ostinato?) Men jag respekterar din åsikt, Debussy gjorde bra musik också...
--- Slut citat ---

Detta kallas motivutveckling och förekommer (oftast) rekursivt i mina kompositioner. Jag har en bra bit kvar innan jag klarar av att göra det omärkligt som du har gjort här.
Jag blev hellurad. Nice work! :)

Marruschkka:

--- Citat från: asti skrivet 16.05.2009, 16:14:49 ---Väldigt bra det här! Är mest imponerad av skiftningarna i dynamik och instrumenteringen med så fin sammansättning av stråkar, blås och rytminstrument! Marre gör också en jättefin insats med inlevelsefull sång med fin känsla!
Partiet vid ca 180 är fantasifullt och ger variation mot det genomgående temat.
Jag kan inte hitta något att anmärka på här. Skitbra!

--- Slut citat ---

Tack Asti!! Jag håller med dej..partiet där vid 3 minuter är helskönt och dramatiskt och binder ihop delarna ypperligt, det var väldigt häftigt att få agera Valan här ;) :P

--- Citat från: stajo skrivet 16.05.2009, 15:49:58 ---Bra ihopknåpat detta, favoritavsnittet är nog 1.04-1.14 snyggt hur slingorna binds ihop.
Kanske tycker jag stackatto-stråken känns lite hög i volym detalj ju.
Marres röst passar mkt bra till det här, snyggt speciellt vid 2.30.
Men som sagt bra jobbat och jag plockar ner ännu en till samlingen.
/S

--- Slut citat ---

Jaa..visst är det fint där vid en minut..väldigt snygg melodislinga som bygger upp hela stycket.Håller oxå med om att staccato-stråkarna är liite starka kanske. Jag tackar dej oxå för fin kritik på denna härliga låt  :)

/Marr

Rattlesnake:
Nu finns en ny mix i trådhuvudet. Inte så gruvligt stor skillnad - en annan timpani, lite mera mid på Marre, och dragit ned staccatostråken. Även lyft upp en flöjt som den uppmärksamme lyssnaren nu hör spelar kontrapunkt mot sista sångraden...

Hoppas det blev bra.  :)

Edit: Jo, jag testade delay på Marre men jag tyckte inte det passade till resten. Blev som att hon flyttades till ett annat rum och en annan tid.

Harmonica mike:
Tjenare.
Lyssnar på nya verren.Hör inte de hårfina förändringarna.Inget jag reagerade på i först verren alltså.

När det gäller sången kontra musiken,så håller jag med dig där.Svårt att sy ihop en kraftigt reverberad/delayad sång mot den torra bakgrunden.Du ligger lite på gränsen nu..
Vad händer om du lägger ett reverb på mastern,med ett litet längre häng och minskar lite häng på Marias fil? Mera som syfte att gifta ihop henne mera med musiken rumsmässigt.Blev lite kul det där,gifta ihop  :D Men du fattar vad jag är ute efter.

Inte så viktigt,men det skulle vara kul att höra om det passar låt och arr.

Låten och musikinsatserna berör mig lika starkt som tidigare.Nu får denna snurra på till en kaffekopp denna tidiga morgon.

Mvh
Micael

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion