Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake feat Marruschkka - Valan
Rattlesnake:
Oj,
här var det många som varit och lysnnat och kommenterat!
--- Citat från: Åsa skrivet 16.05.2009, 00:54:54 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 15.05.2009, 23:56:40 ---
--- Citat från: Åsa skrivet 15.05.2009, 20:46:20 ---OJ maffigt var det här!!Och lite annorlunda, vilket är positivt menat. Jättebra!
Ska lyssna igen, det enda jag tänkte på nu var att det skulle vara snyggt med lite delay på marre, avsluten på meningarna blev liksom bara tvärslut. Skulle vara jättesnyggt om dom fick sväva ut lite. Snyggt sjunget marre, en av dina bästa insatser jag hört tycker jag :)
--- Slut citat ---
Jag noterar att du inte sa något om kören. Hihi.
--- Slut citat ---
Ja nä det gjorde jag ju inte, tokigt! För jag satt ju och tänkte på hur imponerad jag var av dom när jag lyssnade!!! Verkligen så snygga!! Så bra mixat också, är förvånad själv att jag inte nämnde dom. ;) :D
Well done, med allt :)
(men klura på delayet tycker jag)
--- Slut citat ---
Hej igen Åsa,
Jag tycker körerna blev väldigt lyckade fast de till mesta delen är syntetiska. Kanske för att de inte är baserad på ett samplat aaaaah eller ooooh utan på en vokalväxling ee-aa-oo. Jag sjunger även ett par låga stämmor i botten, medan Marre ligger fritt på topp.
Jag klurar på... :)
Rattlesnake:
--- Citat från: Yllet skrivet 16.05.2009, 02:19:05 ---Tycker nästan att pukan är lite komisk hahaha - paooowoo, paooowoo, man hör att den är konstgjord. Hade personligen försökt hitta ett annat ljud till den, mörkare/dovare och med mer kraft.
Fin dynamik i låten. Har lite svårt att höra vad som sjungs, om det handlar om att sången ligger för långt bak eller att stråkarna/arret är för starkt vet jag inte, troligen det första. Hur har du eq:at sången i förhållande till andra, mycket som bråkar runt tydligen? 1000hz och uppåt?
För mig spelar det egentligen roll att jag inte hör texten, tycker låten är bra ändå. Och mixen känns lättlyssnad och behaglig.
/Jon
--- Slut citat ---
Hej Jon,
Pukan du menar är timpani, som man ändrar tonhöjd med pedal. Det var inte tänkt att likna en puka, utan det säregna och typiska med timpanispel, att tonhöjden kan ändras efter anslag. Kanske har en mörkare variant, skall leta.
Sången är bara lätt skuren i botten med ett SIR-reverb, jag tyckte den var så naturligt skön som den var. Men kanske borde presas lite ja. Jag skall testa, och blir det till det bättre kommer en ny verre upp. Jag vill låta bli eq helt på instrument när det skall vara klassiskt, hellre ändra inbördes volym, panorering och djup om det krockar. Men jag tror att du har en poäng i att vissa stråk är för starka. Tack för bra feed.
Rattlesnake:
--- Citat från: Dividend skrivet 16.05.2009, 06:08:43 ---Fick hem nästan hela filen (4.12min), pga mitt dåilga bredband som är fixat på måndag, och min recension är som följer:
MArre sjunger bra. Instrumenteringen helt ok.
saknar mer variation, framförallt pga ostinatot som går genom hela arret. Marre hjälper till där. MOtivet är samma rakt igenom hela låten (till 4.12)
Pukorna, eller vad det skall låta som, tycker jag du skall byta mot annat ljud.
Men det är VÄLDIGT bra! Skönt att lyssna på både som bakgrundsmusik och fokuserat.
--- Slut citat ---
Hej Dividend,
Du fick med hela låten, den är bara 4:12. Tyckte du inte slutet lät som att låten tog slut? ;)
Jag väntade mig nog en kommentar om variationen. ;) Vi har nog ganska olika uppfattningar om komponering, själv tycker jag om ostinaton eller teman som upprepar sig med små förändringar, då det kan bygga upp en suggestiv stämning, om man får till det. Vad vore Bergakungens sal eller Sabre dance utan upprepningar (ostinato?) Men jag respekterar din åsikt, Debussy gjorde bra musik också...
Pukan ja, jag tyckte timpanot lät bra. Men nu är man ju inte lika säker...Tänk om någon slagverkare ur en symfoniorkester kunde komma fram och reda ut hur det skall låta. :)
Tack för bra feed! ^_^
Rattlesnake:
--- Citat från: MaxB skrivet 16.05.2009, 11:09:08 ---Bra arrangemang med klassiska instrument och bra musikidé som du klarar att plocka in i dessa instrument. Jag gillar vandringarna med dynamiska övergångar från ett tema till ett annat.
Stark sång och bra med omväxlande körinsatser. Även där leker du Marre med rösten, så att den förvandlas till "olika instrument".
Kul samarbete och bra insatser! Rösten har Eko sagt ska eq:as upp vid 1-2 kHz och det kompletterades av Yllets kommentar. Lite mera brightness på sången önskar jag också.
--- Slut citat ---
Hej MaxB,
Tack för de fina orden. :wub:
Ja, Marre kör ju ett vokalsolo där, nära wail men väldigt passande. I denna låt är Marre "Valan", spåkvinnan som berättar hur det var och hur det skall bli. Lite spetsigare sång verkar vara ett allmänt önskemål som jag inte kan negligera, jag lovar en test. Tack för bra feed. :)
Rattlesnake:
--- Citat från: stajo skrivet 16.05.2009, 15:49:58 ---Bra ihopknåpat detta, favoritavsnittet är nog 1.04-1.14 snyggt hur slingorna binds ihop.
Kanske tycker jag stackatto-stråken känns lite hög i volym detalj ju.
Marres röst passar mkt bra till det här, snyggt speciellt vid 2.30.
Men som sagt bra jobbat och jag plockar ner ännu en till samlingen.
/S
--- Slut citat ---
Hej Stajo,
ihopknåpat var en bra beskrivning, det var klipp och klistra och omstuvning varenda kväll i en vecka. Blev lite bitar över också... :D
Staccaton blev lite stark, det håller jag med om. Den åker ner ett snäpp i nästa verre.
Tack för bra feed!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida