Forum > Färdiga produktioner

stajo & åsa - life keeps following

<< < (4/7) > >>

stajo:

--- Citat från: Åsa skrivet 29.04.2009, 21:31:02 ---Kul med många kommentarer redan!
Bra sådana också, vi bollade som sagt rätt många mp3-or igår kväll. Trötta öron på slutet  :D
Men vi är helt överrens om vad som ska donas med, bland annat som sagt mixen på sången, lite svans och kanske lite mer reverb, det började med rätt mkt och minskades ner eftersom - blev lite i underkant då hör man såhär dagen efter. Sången på slutet förblir som det är, men Hmikes förslag skulle helt klart funka jättebra där. Men eftersom sången är inspelad i en tagning så blir det inge bra att ta om bara det partiet, blir nog svårt att få det att låta som om det är sjunget vid samma tillfälle. Brukar vara så iaf. Avstånd till micken, dagsform osv.. Stajo ska fixa lite annat slut så blir det så bra så  :)
Svårt att sjunga verserna var det, jag var nära att ge upp där ett tag  :blink:
Men jag är jättenöjd med låten som den blev, riktigt känslosam låt.. enkel fin melodi, fint spelat och en text som berör tycker jag. Både vemodig och hoppfull..

Kul att vara med!!!!

Tack för fina ord!  ^_^

--- Slut citat ---

Är alltid lika roligt att jobba med dig. Sedan uppfyller du ju alltid mina förväntningar och lite till. Får till de känslor som var tanken i låten.
Tack för bra samarbete och hoppas på fler

stajo:

--- Citat från: Tokai skrivet 30.04.2009, 18:04:20 ---Det allt högtid när stajo alltför sällan lägger upp en låt. Finns en sån naturlighet i musiken. Kan tyckas enkel och naiv, men det är gjort med mycket kärlek och omsorg. Mannen är en mästare på att arrangera, framförallt piano och stråkar. Sen finns det väl lite att fixa som andra påpekat redan. Slutet på en låt är viktigt för mig. Slarvar man där känns det som om upphovsmannen är osäker.
Åsa framför låten med stor känsla.

Är lite oense med stajo när han tycker att man inte ska behöva tänka så mycket när man lyssnar på låtar. Sjunger man t. ex. en lång e-ton i ett f ackord, eller ett långt fiss i ett g-dur ackord kanske man tänker till lite. Men efter en andra lyssning (om man gillar låten som sådan) vet man att det man tyckte lät lite avit nu känns naturligt, eftersom man vet om det, och kan slappna av. En låt ska hålla för många lyssningar. Det är väl min musikteoretiska åsikt.
Och så det här med det sk rummet. Det ska låta som om man spelar i samma rum. Avser man där hur det låter live bara? För min del vill ja att det ska låta som i en studio eftersom jag inte spelar live. Ofta spelar trummisen i ett eget litet rum med egen akustik, medan dom andra musikanterna i ett annat rum. Det kan ju inte låta lika vad gäller rumsljud. Visserligen kan man lägga på ett gemensamt reverb på allt men det tar ändå inte bort grundljudet från rummen.

--- Slut citat ---
Hehe  :wub: tack Staffan.

Det är helt ok att du är lite oense med mig för jag är väl inte helt säker på att jag är helt ense med mig själv alltid. Det blir alltid så fyrkantigt när man skriver något. Man får inte alltid fram nyanserna så att säga. Ibland kan det vara bra att hårddra en åsikt för då reagerar folk och man får en annan åsikt förtydligad för sig. Visst är det som du skriver också men jag ville förtydliga att flytet är väldigt viktigt i mitt låtskrivande sedan kan kanske en låt få flytet efter några lyssningar. Vidare är flyt inte detsamma för två personer etc... alltså vad som är naturligt för mig är naturligtvis inte alltid naturligt för någon annan med kanske tex en helt annan kulturell bakgrund.

Bra synpunkt på rummet, ett godtagbart sätt jag kan tänka på när jag mixar så jag inte blir alldeles förvirrad. Någon mer som har något att tillägga i denna frågan?
Tack för bra kommentarer!

stajo:

--- Citat från: Lyxvarianten skrivet 30.04.2009, 21:22:18 ---Sätt för fasen inga trummor på det här va ni än gör. Det låter urbra utan!
En dag kanske jag kan spela så på piano! Sjunga blir lite svårt för jag är en kille:D

--- Slut citat ---

:)

Jag har utvecklat mitt pianospelande mycket genom att spela låtarna i pop-böckerna(finns med populära låtar från 70-talet och framåt till idag). Att improvisera mot en given melodistämma med endast angivna ackord är väldigt nyttigt. Jag började med att försöka variera ackordet med vänsterhanden så mycket som möjligt medan jag spelade melodistämman med höger hand. Efterhand försökte jag även lägga till ackordtoner med höger hand samtidigt som jag spelade melodin. Numera spelar jag bara piano när jag spelar in... vilket ju gör att man tappat en hel del men lite sitter tydligen kvar :).
Det är bara att spela och drömma sig bort.

Dividend:
väldigt fint. Låter ju stajo om det.. Lite disney också, stör mig inte på olika reverb, men å andra sidan är jag döv för sånt.

Tycker Åsa bär upp hela låten bra.

Snyggt spelat piano också ;)

Aettan:
Häftigt! Det som jag gillar med dina kärleksballader det är att dom är på riktigt, hjärtat formligen svider när man lyssnar. I just den här så lyckas Åsa förmedla den känslan på ett förträffligt sätt, dvs en perfekt kombination uppstår. Nån eller ett par sura toner på orgeln men det lägger man knappt märke till. Undrar just om det inte skulle funka riktigt jäkla bra med bara piano kanske, typ lämna ännu mer plats och allt öppet för den här riktigt känslosamma och inlevelsefulla sånginsatsen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion