Forum > Färdiga produktioner

stajo & åsa - life keeps following

<< < (3/7) > >>

Åsa:
Kul med många kommentarer redan!
Bra sådana också, vi bollade som sagt rätt många mp3-or igår kväll. Trötta öron på slutet  :D
Men vi är helt överrens om vad som ska donas med, bland annat som sagt mixen på sången, lite svans och kanske lite mer reverb, det började med rätt mkt och minskades ner eftersom - blev lite i underkant då hör man såhär dagen efter. Sången på slutet förblir som det är, men Hmikes förslag skulle helt klart funka jättebra där. Men eftersom sången är inspelad i en tagning så blir det inge bra att ta om bara det partiet, blir nog svårt att få det att låta som om det är sjunget vid samma tillfälle. Brukar vara så iaf. Avstånd till micken, dagsform osv.. Stajo ska fixa lite annat slut så blir det så bra så  :)
Svårt att sjunga verserna var det, jag var nära att ge upp där ett tag  :blink:
Men jag är jättenöjd med låten som den blev, riktigt känslosam låt.. enkel fin melodi, fint spelat och en text som berör tycker jag. Både vemodig och hoppfull..

Kul att vara med!!!!

Tack för fina ord!  ^_^

equality:
Härligt att höra Stajos omisskännliga musik igen med stark refräng och en ärlig, lätt melankolisk ton. Lite som att få ett brev från en gammal vän man inte hört något ifrån på ett tag. Ett kärt återhörande med andra ord. Melodiskt saknar jag absolut ingenting. Detta är rent artisteri och inget känns påklistrat eller som effektsökeri. Arrmässigt imponerar som alltid piano och stråkar. Åsa förvaltar detta bra och sång med melodi flyter på, på ett självklart sätt. Några små teknikiska grejor kan påpekas: orgeln vid 01:04 spelar i mina öron lite konstiga kvinter, "indianmusik" sa man förr i tiden, alltså efter nån pentaskala som inte för mig känns rätt iaf. Orgeltonerna klipps av lite underligt som om något midifel gör att de inte klingar ut korrekt. Likaså börjar stråkljudet abrupt vid 01:40. Hör några andra toner som klipper på iknande sätt. Jag är också lite kluven till det abrupta slutet. Småsaker! Jättefint annars!   

Tokai:
Det allt högtid när stajo alltför sällan lägger upp en låt. Finns en sån naturlighet i musiken. Kan tyckas enkel och naiv, men det är gjort med mycket kärlek och omsorg. Mannen är en mästare på att arrangera, framförallt piano och stråkar. Sen finns det väl lite att fixa som andra påpekat redan. Slutet på en låt är viktigt för mig. Slarvar man där känns det som om upphovsmannen är osäker.
Åsa framför låten med stor känsla.

Är lite oense med stajo när han tycker att man inte ska behöva tänka så mycket när man lyssnar på låtar. Sjunger man t. ex. en lång e-ton i ett f ackord, eller ett långt fiss i ett g-dur ackord kanske man tänker till lite. Men efter en andra lyssning (om man gillar låten som sådan) vet man att det man tyckte lät lite avit nu känns naturligt, eftersom man vet om det, och kan slappna av. En låt ska hålla för många lyssningar. Det är väl min musikteoretiska åsikt.
Och så det här med det sk rummet. Det ska låta som om man spelar i samma rum. Avser man där hur det låter live bara? För min del vill ja att det ska låta som i en studio eftersom jag inte spelar live. Ofta spelar trummisen i ett eget litet rum med egen akustik, medan dom andra musikanterna i ett annat rum. Det kan ju inte låta lika vad gäller rumsljud. Visserligen kan man lägga på ett gemensamt reverb på allt men det tar ändå inte bort grundljudet från rummen.

stajo:

--- Citat från: equality skrivet 30.04.2009, 00:02:41 ---Härligt att höra Stajos omisskännliga musik igen med stark refräng och en ärlig, lätt melankolisk ton. Lite som att få ett brev från en gammal vän man inte hört något ifrån på ett tag. Ett kärt återhörande med andra ord. Melodiskt saknar jag absolut ingenting. Detta är rent artisteri och inget känns påklistrat eller som effektsökeri. Arrmässigt imponerar som alltid piano och stråkar. Åsa förvaltar detta bra och sång med melodi flyter på, på ett självklart sätt. Några små teknikiska grejor kan påpekas: orgeln vid 01:04 spelar i mina öron lite konstiga kvinter, "indianmusik" sa man förr i tiden, alltså efter nån pentaskala som inte för mig känns rätt iaf. Orgeltonerna klipps av lite underligt som om något midifel gör att de inte klingar ut korrekt. Likaså börjar stråkljudet abrupt vid 01:40. Hör några andra toner som klipper på iknande sätt. Jag är också lite kluven till det abrupta slutet. Småsaker! Jättefint annars!   

--- Slut citat ---
Det värmer verkligen att läsa dina ord :). Jo du har hittat en detalj med orgeln som stämmer, jag fick inte till skalan riktigt eller jag trodde jag fått det till slut men sedan några lyssningar efteråt så kändes det inte rätt men sedan glömde jag bort det lite eller kanske har jag vant mig. Kan vara att jag någonstans råkat flytta någon ton omedvetet som blivit kvar. Skall såklart försöka rätta till det :). Det är något klickljud i anslaget av orgelljudet, jag tycker ju annars om själva ljudet, kanske kan man få bort det på något sätt, skall undersökas. Som sagt slutet skall fixas jepp!
Tackar hjärtligt för kommentarerna.

Lyxvarianten:
Sätt för fasen inga trummor på det här va ni än gör. Det låter urbra utan!
En dag kanske jag kan spela så på piano! Sjunga blir lite svårt för jag är en kille:D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion