Forum > Färdiga produktioner

stajo & åsa - life keeps following

<< < (7/7)

Harmonica mike:
Tjenare.

Lyssnat på "ny" verren då..Ja nu har ni den tycker jag.Åsa smälter in bra i låtens atmosfär.Tidigare stack hennes röst ut lite utanför prodden,men nu låter det mycket snyggt.
Slutet bra också,givetvis ännu snyggare om Åsa hade varit med där också men nånstans måste man ju ge sig.

Skall jag komma med några egna funderingar nu då låten är klar..Törs jag det?
Tempot är något för högt,hörs när Åsa drar in luft,det blir lite forcerat till nästa fras..Absolut inga fel i dina prylar Åsa,men en tempo sänkning hade gjort låten och din prestation rättvisa.För du är riktigt bra här..Sen tror jag på en del där du improviserar och vailar med på ett piano solo nånstans mitt i låten där du verkligen hade bjudit på ditt register.Nu kan låten kännas lite slätstruken,jag observerar att det är mina funderingar och kan tas med en nypa salt..Men hur hade det låtit?
Jag menar alltså sång/wail/vibrato från djupet av din själ till Staffans piano,jag har gåshud vid blotta tanken.Orkar ni en sväng till på denna,testa mina ide´r..Lek med tanken att låten går 10-15 bpm saktare,och du tar i från tårna och frambringar den känsla som genomsyrar alstret i ett snyggt wailande/vibrato röst solande mot pianot..

Bra nu,kan det göras ännu bättre? Jag tror det,men jag vet inte som sagt...

######################

Reverb,denna helvetes uppfinning   :D

Egentligen är det inte så knepigt.Det hela handlar om storleken på lokalen/arenan.Många vill ha sin sång(eller andras) nära,inget fel med det.Men det låter jättekonstigt i en komplett ljudbild om resten av bandet lirar på "Ullevi"..Vill man ha sången riktigt nära utan märkbar reverb effekt,då bör man lägga bandet i något sånär samma rum.Så resonerar jag.Mina första studio inspelade låtar lider av felaktigt reverberande.Munspelet/sången kan låta som om det är inspelat på månen och en del av bandet lirar i källaren och resten står på ullevi..Inte så kul att lyssna på nu då mixkunskaperna har utvecklats en del.

Check lista då jag spelar in:
Lirar ju mest ackegura till mina alster,samt piano,hammond(B4:a),elbas,munspel och cajon eller ez trummorna.Allt reverb på pluggarna går bort under inspelnings skedet.
Ett reverb på mastern för att skapa en scen för sången och hela bandet.Sen panorerar jag ut de olika delarna och förflyttar de enskilda instrumenten i djup led med små reverb pålägg där det behövs.Sällan lägger jag mer på lead sången.I de fall jag har kör med,så försöker jag frammana en känsla av att kören står runt mig,eller bakom leadsångaren för att höras lite via hans mick och det konstgjorda rummet jag skapat för hela bandet.Således ett eget reverb för kören..Inte alltid att jag lyckas,men det är så jag tänker.
Reverb är en bra effekt som kan göra underverk för en låt,men man kan också förstöra hela alstret via ett felaktigt skruvande.Värst låter kaffeburks reverben.."ryser"..

Såg att du hade funderingar kring live lirande och reverb..När man ljudcheckar ett rockband,som jag har lång erfarenhet av då som sångare - så stämmer man alltid av mot lokalen man lirar i.Ingen inställning blir den andra lik då olika lokaler har olika sound..För att inte tala om hur en fullsatt lokal förändrar akustik och klang,åkt på många obehagliga överraskningar/erfarenheter av sånt efter att ha gjort en perfekt ljudcheck.Sen när folket har anlänt och giget sparkat igång så har man kastat sig över mixerbordet och panik rättat till eller förvärrat ett bra grundljud.Det är inte för oskull det finns ljudtekniker,men alla har inte råd med en sån på sina spelningar  :D
En skicklig ljudtekniker fixar det mesta,fast ibland vill man strypa dom då man inte hör sig själv,men det hör till rockenroll myten  :lol:
Jag vet att "Hound dog Taylor" sköt sin basist..undrar om basisten hade ansvaret över mixerbordet?

:D

Mvh
Micael

Emulator:
Ja, finfint. Kul att du e tebax stajo :)

tycker melodin faktiskt blir krystad ibland, det är lite för kort paus mellan slutord strof N och startord strof N+1 vilket gör att det känns lite rumphugget.  Någon offkey kanske, men det gör inget tycker jag, jag tycker i så fall att krystigheten känns lite värre.  Hmikes ideer kanske kan vara något? lite långsammare?

Fin lyssning var det iaf :)

stajo:
Eko

Nä tror inte att jag la mer reverb på Åsa fast jag råkade skruva på fel reverb först så jag vet inte om jag fick tillbaka det ursprungliga igen...
Däremot la jag till reverb på violinen och cellon samt lite lite på hela låten, förmodligen är det detta som gift ihop att :).
Kul att du sparar den, kommer nog lite småfix på en del klickljud jag tidigare nämnt så småningom.
Tack

Dividend

Haha nä jag tog det verkligen inte negativt, många av de melodierna är mycket starka och precis i linje med vad jag eftersträvar. Så tvärtom :).

Åsa

Skönt att höra att slutet gick hem :).

djonas

Jo det blir nog lite hårda anslag ibland också hm... fast nåväl :).
Fast lite seg kan den nog bli efter några rundor va ;).

Emulator

Tebax och tebax, jag smyger faktiskt här ibland ju... fast visst har inte lagt upp något på länge nä.
Jag hör vad du säger och kan förstå att du tycker så men jag tycker inte så ;), tycker det är bra flyt. Kanske jag skulle filat på några textrader lite till?
Långsammare, nix, har testat det och då blev den verkligen seg ... fast det är ju vad jag tycker och i det här fallet också Åsa...
Gott

stajo:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 03.05.2009, 23:30:21 ---Tjenare.

Lyssnat på "ny" verren då..Ja nu har ni den tycker jag.Åsa smälter in bra i låtens atmosfär.Tidigare stack hennes röst ut lite utanför prodden,men nu låter det mycket snyggt.
Slutet bra också,givetvis ännu snyggare om Åsa hade varit med där också men nånstans måste man ju ge sig.

Skall jag komma med några egna funderingar nu då låten är klar..Törs jag det?
Tempot är något för högt,hörs när Åsa drar in luft,det blir lite forcerat till nästa fras..Absolut inga fel i dina prylar Åsa,men en tempo sänkning hade gjort låten och din prestation rättvisa.För du är riktigt bra här..Sen tror jag på en del där du improviserar och vailar med på ett piano solo nånstans mitt i låten där du verkligen hade bjudit på ditt register.Nu kan låten kännas lite slätstruken,jag observerar att det är mina funderingar och kan tas med en nypa salt..Men hur hade det låtit?
Jag menar alltså sång/wail/vibrato från djupet av din själ till Staffans piano,jag har gåshud vid blotta tanken.Orkar ni en sväng till på denna,testa mina ide´r..Lek med tanken att låten går 10-15 bpm saktare,och du tar i från tårna och frambringar den känsla som genomsyrar alstret i ett snyggt wailande/vibrato röst solande mot pianot..

Bra nu,kan det göras ännu bättre? Jag tror det,men jag vet inte som sagt...

######################

Reverb,denna helvetes uppfinning   :D

Egentligen är det inte så knepigt.Det hela handlar om storleken på lokalen/arenan.Många vill ha sin sång(eller andras) nära,inget fel med det.Men det låter jättekonstigt i en komplett ljudbild om resten av bandet lirar på "Ullevi"..Vill man ha sången riktigt nära utan märkbar reverb effekt,då bör man lägga bandet i något sånär samma rum.Så resonerar jag.Mina första studio inspelade låtar lider av felaktigt reverberande.Munspelet/sången kan låta som om det är inspelat på månen och en del av bandet lirar i källaren och resten står på ullevi..Inte så kul att lyssna på nu då mixkunskaperna har utvecklats en del.

Check lista då jag spelar in:
Lirar ju mest ackegura till mina alster,samt piano,hammond(B4:a),elbas,munspel och cajon eller ez trummorna.Allt reverb på pluggarna går bort under inspelnings skedet.
Ett reverb på mastern för att skapa en scen för sången och hela bandet.Sen panorerar jag ut de olika delarna och förflyttar de enskilda instrumenten i djup led med små reverb pålägg där det behövs.Sällan lägger jag mer på lead sången.I de fall jag har kör med,så försöker jag frammana en känsla av att kören står runt mig,eller bakom leadsångaren för att höras lite via hans mick och det konstgjorda rummet jag skapat för hela bandet.Således ett eget reverb för kören..Inte alltid att jag lyckas,men det är så jag tänker.
Reverb är en bra effekt som kan göra underverk för en låt,men man kan också förstöra hela alstret via ett felaktigt skruvande.Värst låter kaffeburks reverben.."ryser"..

Såg att du hade funderingar kring live lirande och reverb..När man ljudcheckar ett rockband,som jag har lång erfarenhet av då som sångare - så stämmer man alltid av mot lokalen man lirar i.Ingen inställning blir den andra lik då olika lokaler har olika sound..För att inte tala om hur en fullsatt lokal förändrar akustik och klang,åkt på många obehagliga överraskningar/erfarenheter av sånt efter att ha gjort en perfekt ljudcheck.Sen när folket har anlänt och giget sparkat igång så har man kastat sig över mixerbordet och panik rättat till eller förvärrat ett bra grundljud.Det är inte för oskull det finns ljudtekniker,men alla har inte råd med en sån på sina spelningar  :D
En skicklig ljudtekniker fixar det mesta,fast ibland vill man strypa dom då man inte hör sig själv,men det hör till rockenroll myten  :lol:
Jag vet att "Hound dog Taylor" sköt sin basist..undrar om basisten hade ansvaret över mixerbordet?

:D

Mvh
Micael

--- Slut citat ---

Tjena

Tror nog det är den längsta kommentaren jag fått någonsin ;). Kul med en analys tack.

Nämnde i förra kommentaren att jag lagt till reverb på stringen men försökte i princip behålla
samma på Åsa. Jag gillar lite torra upplägg, jag vill ha det riktigt nära om det går. Sedan lite lite mer reverb över hela låten och
detta tycks ha fått ihop allt på ett bättre sätt. Visst kunde Åsa vara med på slutet men någonstans måste man ju sluta pilla, sedan
hade det ju varit en annan sak om vi fysiskt hade befunnit oss i samma studio och lekt lite med sång och piano.

Tempot ja, mja vi började faktiskt i en något långsammare version, tror det var bortåt 6 bpm långsammare. Vi tyckte båda att det blev
alldeles för släpigt och nästan segt faktiskt. Sedan vill jag låta vara osagt hur det skulle bli om man gjorde en rejäl sänkning av takten,
och det får vi nog aldrig reda på ;). Om jag känner mig rätt så kommer det säkerligen komma någon mer ballad framöver och på den skulle man kunna
testa ditt recept men denna får nog ligga nu, jag känner mig väldigt tillfreds med resultatet själv :). (ja förutom lite klick som sagt...)

Reverb och rum ja, bra att någon uppmärksammade mitt upprop om att få synpunkter att hänga upp mina tankar kring.
Jaha du börjar med ett reverb på allt och sedan på det andra. Tvärtom vilken ordning som jag brukar göra det i. Skall testa den varianten.
Jag brukar vilja ha kören dubbad så jag kan panorera ut den runt leaden samt lite lite större rum på den. 

Som sagt tack för din tid och intresse.
Hoppas man kan ge tillbaks någon gång också.

Gott
Staffan

Åsa:
Många lyssningar och kommentarer blev det, va kul!
Lyssnar igen nu efter att ha legat däckad i feber och gud vet allt.
Mixen av sången känns bra, nära och lagom med reverb.
Ville bara kommentera tempot på låten jag med. Som Stajo säger, orginalet är ju långsammare och det var på tok för svårsjunget för mig... och sömnigt  :D Att sjunga då och hålla energin, känslan och intresset hos den som lyssnar hade inte jag klarat. Tro mig, jag provade, det var ingen trevlig lyssning haha! Det kanske är refrängen ni upplever som lite stressad? Jag tycker det funkar ändå, med den känslan som är. Att inandningar hörs är mer naturligt tycker jag.

Stajo, det är en av dina bättre låtar det här tycker jag, texten säger mycket.
Glad att jag fick sjunga den!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion