Forum > Demolåtar

Hogge, "Dangerous"

<< < (3/7) > >>

hogge:
Mike
Tack för förklaringen. Rent logiskt så förstår jag vad en Masterkanal är, men inte hur jag får effekter på den. Men det ska jag nog kunna klura ut.. Jag har nyttjat den som en volymkontroll  :blink:

Perrra
Ja, jag nyttjar EZ Drummer. Köpte faktiskt ett trumset också (mest för att det är kul och bra motion), men det var mycket enklare och snabbare att köra EZ.. Såvitt jag vet så har jag ingen effekt på trummorna? Inte heller vet jag vad en Multichannel är, men rent logiskt bör det vara nån form av samlingskanal eller? Jag kollar upp det.
(Jag får nog ta mig en titt på de mer tekniska sidorna här på forumet vid tillfälle)

Jag har aldrig tidigare pysslat med detta. Då jag var aktiv så fick jag bara stå på andra sidan glasrutan. Släpptes aldrig in i det s.k. mixerrummet  :huh: så jag har givetvis massor att lära mig.

Tack igen för de snälla orden.. Det här forumet var precis vad jag behövde!!

freddy:
Reverb får man försöka använda med lite måtta, nu blir det 80-tals svulstighet kring detta.

Känns som alla gitarrer ligger i mitten och bråkar? Jag brukar spela in minst två kompgitarrer, panorera ut dom vänster och höger. Man kan nämligen bestämma vart varje kanal ska finnas i ljudbilden. Sen kan du ha slingan du spelar under refrängen ensam i mitten typ. Hur har du gjort?

Ett annat tips är att du sänker ride-cymbalen en aning. Tycker den är lite hög på första refrängen. Det kan du göra i EZ. Kanske även crash-cymbalen du matar på andra refrängen. Den tar upp mycket av ljudbilden nu också. Jag tycker det blir lite störande.

Sen skulle jag vilja ha mer bas, höj upp den så det blir lite mer botten!

EZ-trummorna är inte så kul ljudmässigt, men man har det man har att jobba med :) Tycker virveln låter lite konstigt. Personligen gillar jag Addicitve Drums mycket mer. Ett liknande program. Om du skulle vilja prova något annat och jämföra framöver så rekommenderar jag AD.

Jag gillar låten och sången. Härligt sliten röst! Refrängen är rätt catchy med ;)

En sista sak skulle vara att du ser över volymen på sången, jag tycker vissa ord försvinner lite? Kanske är det reverbet som käkar upp allt annat :)

Annars kan du prova att slänga på en kompressor om du inte gjort det.

hogge:
Hej Freddy och jättetack..
Med alla inlägg i den här tråden så har jag ju fått en hel utbildning..

Kanon med konkreta råd. Och jag håller med om de allra flesta. Det är väl egentligen reverben som jag har svårt att släppa (80-tals hårdrockare som jag är)  B)
Men jag ska se över även det..
Jag är otroligt impad över EZ trummorna (med tillägget "Drumkit From Hell"). Men jag har samtidigt inget att jämföra med så det blir förmodligen samma känsla som när man fick sin första systemkamera.. T.o.m. den allra sämsta bild förstoras och sätts upp på väggen.. Allt är liksom bra! 
:rolleyes:

Jag ska undersöka hur man justerar nivåerna på trummorna, för Du har helt rätt i cymbalernas nivåer etc.

Om min önskelista nånsin skulle slå in så fick jag en tekniker i Julklapp så att jag själv slapp pyssla med den delen. Men kanske blir det roligare efterhand som man lär sig mer?! Just nu rattar jag så lite som möjligt för jag tycker bara att det blir etter värre tyvärr.. Men men, med alla tipsen här så kanske det blir en låt av detta så småningom..

Återigen stort TACK!!

PS: På ett annat välkänt forum ligger också dessa två låtar och där har nästan 60 stycken (sist jag kollade) lyssnat men inte en enda kommentar? Här har låtarna legat uppe i några timmar och jag har redan fått massor av tips.. Vad glad jag är att jag hittade hit.. DS

Rattlesnake:
Tycker det låter riktigt bra för att vara nypremiär! Visst, lite mycket reverb på mycket gör att hela ljudbilden låter långt bort - dra ner reverbet på vissa instrument och panorera ut gitarrerna lite så blir det nog luftigare, med djup och bredd.

Sången tycker jag kunde vara lite mer tydlig - testa lite mera diskant och dra av lite bas. Mixen är bra i övrigt.

Tajt lir, bra sång och sjyssta stämmor.  ^_^

MacTS:
Har inte nåt annat att tillägga än vad många andra har sagt! grymt bra "nystart"!...och välkommen in i inspelningsträsket...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion