Forum > Demolåtar

Hogge, "Dangerous"

<< < (4/7) > >>

mahan:
Tjopu Hogge!
Allt sitter sketasnyggt.... utom trummorna...
Lirar inte i samma utrymme som resten av bändet.
Men detoaktat tar över hela liret.
Så nu behövs det medicin att få dynamik i låten, dvs allt som utförs bör utföras i samma utrymme!

Nu e de basen o trummorna som inte hittar sin plats. Basen hörs överhuvudtaget inte alls o trummorna jobbar på i sin efgna atmosfär.
Introgurorna e bra men sedan kommer dom torra trummorna o ....   ez DRUMS TROLIGTVIS....
Sången, hur bra den egentigen är så blir dränkt i skuggan av .... egentligen av allt

Så ett litet jobb med mixen skall komma att lyfta detta  alster många snäpp uppåt!
Kort sagt, alla som deltar måste slippa i samma ljudbild!

h.  johan

hogge:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 12.03.2009, 23:35:48 ---Tycker det låter riktigt bra för att vara nypremiär! Visst, lite mycket reverb på mycket gör att hela ljudbilden låter långt bort - dra ner reverbet på vissa instrument och panorera ut gitarrerna lite så blir det nog luftigare, med djup och bredd.

Sången tycker jag kunde vara lite mer tydlig - testa lite mera diskant och dra av lite bas. Mixen är bra i övrigt.

Tajt lir, bra sång och sjyssta stämmor.  ^_^

--- Slut citat ---
Tack Rattlesnake.. Mycket uppskattat.
Jag ska försöka pilla lite och framförallt läsa på lite om detta fenomen.. Lyssnade lite på Dina låtar och sådana grymma mixar vill jag också få till.
Som jag skrev i ett annat svar här på forumet - mina inspelningar påminner mer om en slarvigt inspelad livekonsert.. Jag ska försöka komma bort ifrån att använda Cubase som bandspelare och börja tänka studio istället.

hogge:

--- Citat från: MacTS skrivet 12.03.2009, 23:49:17 ---Har inte nåt annat att tillägga än vad många andra har sagt! grymt bra "nystart"!...och välkommen in i inspelningsträsket...

--- Slut citat ---
Inspelningsträsket, hehe :D
Tackar..
Crystal Light har jag ju haft lite koll på via MySpace innan jag hamnade här (vi är ju t.o.m. kompisar där)  :)
.. Ni är ju grymma..
Och dessutom från min födelseort Sandviken (såg jag precis) :P

hogge:

--- Citat från: mahan skrivet 13.03.2009, 01:11:52 ---Tjopu Hogge!
Allt sitter sketasnyggt.... utom trummorna... Lirar inte i samma utrymme som resten av bändet.
Men detoaktat tar över hela liret. Så nu behövs det medicin att få dynamik i låten, dvs allt som utförs bör utföras i samma utrymme!

Nu e de basen o trummorna som inte hittar sin plats. Basen hörs överhuvudtaget inte alls o trummorna jobbar på i sin efgna atmosfär.
Introgurorna e bra men sedan kommer dom torra trummorna o ....   ez DRUMS TROLIGTVIS....
Sången, hur bra den egentigen är så blir dränkt i skuggan av .... egentligen av allt

Så ett litet jobb med mixen skall komma att lyfta detta  alster många snäpp uppåt!
Kort sagt, alla som deltar måste slippa i samma ljudbild!

h.  johan

--- Slut citat ---

Tack Johan för bra synpunkter. Och som jag svarade Dig i min andra tråd, där Du hade liknande synpunkter så förstår jag vad Du menar men däremot inte hur jag kommer dit. Men jag ska försöka få tid att rent teoretiskt läsa på lite vad gäller mixning.

Vad gäller trummor så har jag gått i tron att EZ Drums (med tillägget Drumkit From Hell) var bland de bästa.. Blev överlycklig när jag fick hem det. Men nu förstår jag att det kanske inte är så bra!? Många har kommenterat just trummorna..

hogge:
Tack till Er alla för att Ni tipsar och försöker få mig på rätt väg.. Tyvärr är det väl så att jag kanske inte är sådär jättelämpad för mix-arbete. Jag har svårt att höra om saker och ting är bra eller inte.. Inte på andras alster dock, men på mina egna? Kanske är det någon form av hemmeblindhet??

Hur som helst. Jag har försökt "lattja" lite med de trix Ni tipsat om här: har panorerat ut kompgitarrer, höjt baseb en aning och tagit bort reverb från sången (allt känns nu naket och ensamt  :wacko:) Reverb döljer ju trots allt en del missar och skönhetsfel.. *SUCK*

Fick tips av Åsas inlägg, som i sin tur fått tips av någon annan om inställning av sångspår som jag testade http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8886.msg71626#msg71626
Tror att det funkade.. Ge så mycket kritik Ni orkar.. Gärna i lekmannatermer, eftersom jag ofta inte fattar ett jota av det som skrivs i tipstrådarna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion