Forum > Demolåtar
Hogge, "Dangerous"
hogge:
LÅTNAMN: Dangerous
ARTIST/GRUPP: Atomic Rain (The Project)
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 4:17
KOMPOSITÖR: Hogge
PRODUCENT: Hogge
EV. MEDVERKANDE: Hogge
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Detta är mitt första försök till att skapa musik på 22 år.. Är sedan några veckor lycklig ägare till Cubase SX (tror jag det heter) som jag försöker lära mig.. Ge därför gärna konstruktiv kritik.. När det gäller själva inspelningsförfarandet så är jag tacksam om Ni kan ge Era synpunkter utan en massa konstiga ord och/eller tekniska termer. Jag kommer inte att fatta nåt av det :rolleyes:
Eller egentligen är jag glad om bara nån bryr sig tillräckligt för att ge något som helst förbättringstips :P
[mp3=200,20,0,center]http://www.neldehof.se/music/Dangerous.mp3[/mp3]
Har lyssnat på alla kunniga människor här och försökt mixa till denna lite.. Bort med det mesta av reverben (tror jag i alla fall) - djupt saknar jag den som den 80-tals hårdrockare jag är :rolleyes:
Jag har tyvärr inte kunnat tillgodogöra mig alla tips än (eftersom jag inte fattar hur man gör) så det finns massor kvar att lära. Men en vacker dag så kanske.. "Plötsligt händer det" - som Svenska Spels reklam säger!!
Ola:
Hej hogge och välkommen till Kr
jaha så nu har du gått och hållit dig i 22 år
jag kan förstå om du är "nödig" :D
måste säga att jag blir imponerad av resultatet i kunnande i cubase bara efter ett par veckor
och visst finns det att slipa på men i det hela är det bara små detaljer.
det som bör ses över är som vanligt trummor
reverb är mysigt och gott men i längden märker man att det kanske blev lite mycket
annars till det viktigaste. skön låt med oväntat harmoni byte och framför allt go sångröst
bra jobbat
mvh
hogge:
Hej Guran & tack för det vänliga utlåtandet.. :lol:
Nog är jag nödig allt.. Fick ur mig en fyra låtar nästan omgående, men sen tog det stopp.. Har inte ägnat någon tid alls till att "mecka" med det tekniska - men som Du märkte så hittade jag reverbknappen i alla fall :P
Jag hade väl tänkt lite som så att tekniken inte får bli hämmande för kreativiteten utan jag bara kör på.. Sen får forumets kunniga medlemmar komma med lite bra förslag på förbättringar. Sen gör jag om processen med de tips jag får.. Finurligt värre :rolleyes:
Kan Du vara snäll och specificera vad "se över trummorna" innebär mer konkret?
Vad gäller sången så gör min familjesituation att jag får spela in mestadels på natten och då sover familjen vilket gör att jag får vara lite tyst. Men med tanke på Ditt omdöme så kanske jag ska fortsätta att väsa i micken nattetid :)
Harmonica mike:
Tjenare.
Varmt välkommen till ett kanon forum!
Vilken pipa du har,grymt! Bra lirat oxå..
Mixen lider av lite för mycket reverberande,vanligt misstag då man börjar i den här branschen.
Tänk på att reverbet simulerar ett rum,stort eller litet,mega scen eller en liten rökig pub exempelvis...Vidare så är det tycke och smak som avgör hur stort rum man vill ha på mixen/låten,men jag tycker att du har varit nog så optimistisk med reverb varan..
När jag spelar in mina alster så har jag ett reverb masterkanalen,det får ta hand om hela bandet och sångaren,allt för att få helheten i samma rum.Sen kan man alltid lägga lite extra på guran exempelvis för att få den lite fylligare..Annars är det ett mycket snyggt jobb du presenterar som din "förstling" här,jag gillar låten..
Mvh
Micael
Eddi:
Jepp bra låt och bra spelat överhuvudtaget. Jag tror det här med reverbet är något man ödslade med för 22-30 år sedan för det var så j-la ballt - gör ett försök Hogge sänk allt 70% (alltså reverb och liknande pluggar) - då blir det säkert för lite men det vore kul att höra en torr version.
Eko
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida