Forum > Demolåtar
Hogge, "Dangerous"
hogge:
Hej Mike & Eko och ett stort tack även till Er.. Ni gör mig alldeles generad, men sugen på att fortsätta jobba med inspelningarna..
Jag, som höll på fram till mitten av 80-talet, gillar ju reverb, men jag förstår att jag vet för lite och får lyssna på expertisen. Det kanske är dags att komma in i 2000-talet och se över det där :unsure:
Det där med reverb på masterkanalen fattar jag inte.. Jag var sjuk den dag vi gick igenom masterkanaler på studioskolan :rolleyes:
Jag får nog läsa på lite..
Tyvärr har jag nog samma reverb på de inspelningar som jag gjort fram tills idag..
För övrigt verkar det här forumet kanon.. Det här ska bli riktigt kul..
Eddi:
Ja det kan jag lugnt säga mycket bra forum och massor med bra åsikter - jag har hängt här ett år och hade med mig samma tankar ang. reverb som du har - men jag tror att jag tagit till mig kritiken och framförallt lärt mig en massa om mixning osv.
Kör hårt Hogge.
Eko (ja du märker vilket nick jag kör med)
hogge:
Det värsta är att jag egentligen inte är särskilt intresserad av det teknska - men jag får ta mig i kragen. Men jag vill ju helst bara få låta en massa :P
Nu blev jag sugen att gå in och plocka bort reverben (och undersöka vad masterkanal kan vara) och lyssna på resultatet..
Harmonica mike:
Master kanalen eller masterbussen som den ofta kallas,är sista länken i kedjan innan ljudet går ut så att säga..Där brukar man lägga limiter/kompressorer/reverb/eq:s osv.. för det sista fin liret på mixen - så kallad "Mastering"..Nu vet jag inte vilket inspelnings program du har,men i Cubase/Steinberg så ligger mastern längst till höger i mixern.Testa att muta den kanalen,blir det tvär tyst överallt,så har du hittat den.Alla andra kanaler/spår går via masterbussen.
Var inte rädd för att ställa frågor kring tekniken/mixning etc. i avsedda trådar,eller starta en egen om du inte hittar vad du söker.Kolla bara så det är rätt ämne du skriver i,annars går vår käre boss Tsmalmbe i taket :D
Mycket kunnigt folk här som sagt,så nu har du hittat hem :)
Mvh
Mike
perrra:
Jag hör att du använt EZdrummer, och mitt tips kanske är att dra ut alla spår till "Multichannel" så du får varje trumljud på separata kanaler för jag gissar att du lagt en effekt på själva trumsettet, alltså hela kittet nu? det låter som det inte har någon botten.
Men jag är mäkta imponerad att du klarar av Cubase om du inte gjort en demo på 22 år!! :wub:
Låter fantatsitskt bra för att vara "ny" om man säger så.. även om jag förstår att du e musikalisk :)
Lyssna på tipsen du fått här, och ta bort dom dränkta reverben här o var så blir det skitbra!
/Marcus
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida