Forum > Färdiga produktioner
stajo - sommaren
stajo:
--- Citat från: Emulator skrivet 08.04.2007, 01:12:35 ---kollega :)
jahapp. pianot drar igång....kunde varit själv utan gitarr någon vända till känns det som.
sedan kommer trummorna...för fort spontant. men gott ändå...pianot bör nog tonas ner lite, eller lite mer gitarr på, annars blir det lite lattjo tillsammans med trummorna.
Sedan tänker jag på lundell :) sådär öppet och enkelt.
lite småallergisk mot "åsså höjjer vi ett halvt, -det har vi ju alltid gjort" ;)
fast det kan ju vara pampigt.
Snygga melodier och så annars!
--- Slut citat ---
Kära kollega... B)
Visst kommer trummorna lite snabbt, kanske skulle man ha något upptaktsslag eller något? Tonade ner pianot lite i versionen som ligger här nu, har även sjungit om verserna men som nämnts tidigare går jag i tankar kring att höja något snäpp..
Det är enkelheten som gör det. Tror jag hamnat ganska rätt då? Jag menar en sommarlåt skall ju vara sådär lättsmält.
Tack för komments :)
Hellpig:
Låter som t y p i s k svensk pop i svensk tappning, bakad på svenska ingredienser. Det är inget fel på det men lite no-no för mig men jag tänker inte heller kommentera låten i sig själv.
Tycker det låter ok överlag, jag har ju inte lyssnat särskilt mycket på sånt här tidigare. Lite otight på ett par ställen. Svårt att sätta fingret på, det hänger bara inte som det skall riktigt så där. Breaken känns lite "hastig och lustigt". Det är inte så konstigt för det blir så ibland när man sitter själv o gör musik, när man inte repat in strukturen med ett band. Eller... det blir så för mig ibland i alla fall. Jag kan ju inte prata för andra eller för dig! Tycker att trummorna skulle ha lite mindre "rum" över sig. Annars är det en ok demo men jag skulle se på detta just som en demo och inte en färdig produkt redo att släppas.
Det är min kritiska syn på hur det låter. Man skall inte ursäkta sina åsikter men jag brukar göra det när jag "sågar" något jag lyssnat på. Du har kämpat med det här och vågat lägga ut det för allmän lyssning - bravissimo! Du bad även om kritik och jag min syn på det, hoppas inte du tar illa upp och jag hoppas att jag lyckades vara någotsånär konstruktiv!
stajo:
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 08.04.2007, 01:17:57 ---Jag har nog mest negativt att säga, tyvärr. Jag gillar inte trummorna, de kör lite egna rytmer som jag inte tycker funkar. Cymbalslagen till vänster känns väldigt ensamma och fel. Och Ez' grundinställning börjar man bli less på.
Slutet låter abrupt och lite corny. Ett outro liknande introt hade nog passat bättre.
Sången låter klen och ostadig på långa toner, du borde prova att dra upp låten ett helt tonsteg eller mer för att få stake i rösten. Och så tycker jag du blandar dialekter lite, låter både stockholmska och bohusländska ("fösöker föstå").
Men låten i sig är trevlig och trallvänlig. Pianot spelar fint och påminner om en regnskur i tömda punschglas från igår. Inspelat och mixat väldigt nice!
Förstör den inte med Schlagerhöjning på slutet! :ph34r: Däremot gärna någon typ av uppbyggnad på refrängerna eftersom, de låter identiska. Kanske lite stråkar på sista refrängen? ;)
--- Slut citat ---
Ja om du kallar det negativt... jag kallar det konstruktiv kritik :)
Verstrummorna är ju som jag nämnt tagen från en annan låt och jag testade av lathet, det är något jag måste titta över, kanske rentav skall pm'a egghuvud. Jepp många använder ju ez och när man inte skruvar alls som jag då, hm då håller jag med.
Jo kanske ett outro.. men kan inget lova, lite var tanken att sommaren skulle hänga kvar i skallen lixom och därför det abrupta slutet..
Visst en höjning lutar det nog åt.
Vad gäller dialekter så har jag flyttat runt en del i min ungdom. Mest har jag dock bott i blekinge, borde höras lite av den också ;). Det är nog mycket ärren som gör det, vi i blekinge kväver ju bort våra rrr. Tex korv blir kov och så vidare, så varför sjunger jag inte så då... just kanske för ärren låter så räligt om jag skulle ta de där djupa halsärren. Samtidigt är jag ju allergisk mot stockholmska så nu blir jag ju verkligen ambivalent.. hm
Ok lovar dig att vi lägger ner det där med tonartshöjning på slutet... :)
Hittade rätt med enkelheten i låten tolkar jag det som.
Tack för kommentarer
/Staffan
stajo:
hmm det håller ju inte att göra en ny post för varje svar.... :D
Light Head
Kanske någon mer dubbning då, hm kanske... kanske... ja det skall ju kännas som det är riktigt tryck.
sång och sång, kanske mer skrål ;)
Det där med virtualguitarist tar jag som en komplimang :)
Tack för lyssningen och kul att du tror den har något!
Toby
Det är knappt jag själv lyssnar på den här genren men av någon anledning så hamnar jag här ändå... klart man kan kommentera, det uppskattas oavsett vad man har för bakgrund.
Ville ju göra introt lite annorlunda inte det vanliga tjatet, lite att det skulle sticka ut och ge en hint om vart låten kommer att ta vägen längre fram... lite reklam liksom ;)
cymbalerna ligger ovanpå ett trumtrack så de känns nog inte så helgjutna nä.
Skall ha fraseringen i bakhuvudet vid omtagning när den höjs.
Tack för lyssning och din tid:), så den låter lite glad, även att min röst inte är så entuastisk kanske.. kul
Hellpig
Kallar du det sågning, då har du aldrig sett en sågning, eller är det jag som inte förstår vad som döljer sig mellan orden eller något ;)
Jag tycker all kritik är positiv i den bemärkelsen att man ju på något sätt får en bild av hur det uppfattas och även en möjlighet att utvecklas vidare.
Sedan får man ju också vara medveten om att alla inte tycker samma sak. Det gäller att lita på sig själv och plocka de bitar man tycker för en framåt. Naturligtvis måste man vara självkritisk. Jag lägger ju ut musiken för att folk skall tycka till och är då beredd på både ris och ros. Så jag ser fram emot många sågningar från dig framöver!
Tycker du ofta har mkt bra kommentarer och verkar veta vad du pratar om så jag är bara glad om jag kan stjäla lite av din kunskap och kompetens.
Nä det är ju en demo. Allt mitt är demos. Min starka sida är inte alltid framförandet, det jag fokuserar på är melodierna, att hitta enkla, sköna melodier som sätter sig. Ibland lyckas man mer eller mindre bra. Sedan är det ett sätt att knyta kontakter lära känna nya människor och utvecklas vidare. Det är alltid roligt när någon tex vill lägga ner tid på att sjunga ens låt eller något. Just denna låten kanske inte är någon som kommer att gå till historien men jag hade rätt kul när jag gjorde den och även eftersnacket.
Tack för din tid och kommentarer!
/Staffan
Hellpig:
--- Citera ---Tycker du ofta har mkt bra kommentarer och verkar veta vad du pratar om så jag är bara glad om jag kan stjäla lite av din kunskap och kompetens.
--- Slut citat ---
Tackar för det. Gör vad jag kan, vi är ju här för att hjälpa varandra att bli bättre (eller? ;)). Har hållt på med musik ganska länge men inte med inspelning/mix/produktion förrän för c:a 2 år sedan när jag plockade upp gitarren igen efter ett alldeles för långt uppehåll - räknar mig själv som nybörjare vad det gäller inspelning. Satt visserligen med en porta under 80/90-tal men de inspelningarna var väl så där. I bästa fall! :) Kört hårt - det är enda sättet att bli bättre och så skall man inte glömma att ha kul under tiden, det är det enda som räknas. Nästan i alla fall! :lol:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida