Forum > Färdiga produktioner

stajo - sommaren

<< < (4/7) > >>

stajo:
ny version ... se on the top.

mahan:
Ällöu Stajo

Försökt lyssna på skillnaden mellen versionerna, pianot lite svagare än guitarren = OK.
Vågade inte ändra tonarten? :P Eller lattjo!

Och väntade förtfarande på lite mer dramatik vid "cymbalen"!  :)

Men ok, om du e nöjd så, respekt man! :)

h.   Johan

Toby:
Det var ju en glad sommarlåt!  :) Här kommer lite som jag funderat på: Har svårt med breaket som kommer direkt efter låten kommit igång. Det stoppar upp en gång till. Funderar på om det inte hade varit bättre att börja direkt med versen.  
Skippa alla dessa cymbalslag inne i första versen, känns inte som dom tillför något.
Låt kören sjunga mer legato under refrängen. Nu är det...Somm   a  ren. Bind ihop frasen istället.  Introt som kommer sen på slutet igen hade funkat bättre om det varit första gången man hört det.
När det gäller sången finns det kanske mycket att säga men Burnin Sven pekade ju på en utveckling så då är du ju på gång.  :) Om du ska sjunga i denna tonarten så försök att leta efter din klang så att du bottnar. (Lätt att säga eller hur? :))
När jag hör låten kommer jag att tänka på Giunnar Danielssons "Som sommaren". Och den är ju enkel och kul.
Men du..detta är bara vad jag tycker. En del säger ju att man inte ska ha åsikter om genrar man inte lyssnar på så du får väl ta mina tankar med en nypa salt.
Mvh
Toby

stajo:

--- Citat från: mahan skrivet 07.04.2007, 21:25:43 ---
--- Citat från: stajo skrivet 07.04.2007, 20:06:20 ---
--- Citat från: mahan skrivet 07.04.2007, 17:17:19 ---Hejssan Stajo

Generellt en fin låt o nu förtillfället är det refrängen som funkar bäst :).
Jag skulle dock hjärna känna lite mer glädje inför denna sommar-väntan, mer entusiasm.

Introns piano-tongångar lite för mycket på ytan, upp med melodiguitarren.

Och varför inte en tonartshöjning på sista refrängen, men dra igång den med mera dramatik än den där rising cymbal som du har där nu, fast ett rejält serie med pukorna?

En akustiskt guitarr skulle heller inte skada låten, den liksom hör till sommaren :)(tycker jag)

Testa en tonart upp på hela låten, för din röst, kunde bli stabilare,

Låten har potential att gå långt, men kräver jobb :)

h.   mahan

--- Slut citat ---

Tjena
Jo versen känns lite darrig nu, antingen får jag väl höja den som du säger eller så testar jag imorgon igen för ikväll blir det ju lite vin och sådant brukar påverka rösten lite ... B). Problemet med höjning är ju att man får spela om all gitarr..
Hehe håller med att lite mer glädje och känsla i rösten hade gjort sitt. Får absolut sjunga om.

Jag som gillar symbalen och just att det är tyst innan den kommer, tyckte det var raffinerade. Kanske skall jag hitta en snyggare symbal då?

Det finns faktiskt två akustiska gitarrer, de är iofs linade. Testade först utan att lina men blev så mycket plektrum. Kanske dränks de för mycket av elgitarren också. Skall tittas över.

Tack för lyssning o bra feedback
/Staffan

--- Slut citat ---

Cymbal e okei, visserligen, vad jag menar är att det måste liksom kännas ordentligt :) Man stiger ju från våren in i sommarns glädje just där, och ska ske men "pomppa o ståt" :D

Men inmundiga du ditt vin i o annan läsk i lugn o ro, vi återkommer
Good Work!

h.  Johan

--- Slut citat ---

Haha du har tolkat låten bättre än jag... :), men jag kan köpa det rakt av. Då skulle versen vara höst/vintern och sedan kommer våren/sommaren i refrängen.
Jo håller med om att man skulle kunna tänka sig att det skall kännas ordentligt, kan dock vända på det och säga att helt plötsligt är våren/sommaren här det går över en natt därav tystnaden och sedan full fart. Jag var ute efter lite variation på övergångar faktiskt, övergången till andra refrängen där har jag lite trummor innan men inte efter breaket.
inmundigade gjorde jag :)

Jo johan jag funderar på att byta tonart men var lite lat idag bara. Jag tror också att det blir bättre när jag får ta i lite, de ljusa tonerna sitter lite bättre. Vi får se längre  fram i veckan, nu måste man ju fokusera lite på Emulators och min forumfestivallåt  :rolleyes:. Jag kommer dock att dramatiser lite mer efterhand på vissa ställen...
Hat gott
Staffan

stajo:

--- Citat från: Burnin Sven skrivet 08.04.2007, 17:59:14 ---Den här är riktigt bra Stajo det ska absolut inte ändras nåt i arret men byta ljud på guran, fixa trumliret i versen och dit med en riktig bas är nåt att fundera på. Skulle vara riktigt skoj att få försöka göra en mix i mina nya monitorer, lira på basen och kanske testa lite på guran. Förvånar mig en del att folk fortfarande pratar om sången men det kanske är folk som inte hängde så mycket på Studios forum. Alla borde ju ha hört vid det här laget vilken enorm utveckling du fixat ang. sången både när det gäller själva sjungandet sång soundet i dina mixar. Själv är jag heltorsk på din sång nu för tiden den bara måste vara med i dina låtar. I den här låten är det bara nån ton eller så att fixa till i övrigt så sitter det som en keps och speglar och förstärker på ett oerhört fint sätt själva känslan man får av låten. Ha det bra
Göran

--- Slut citat ---

Gott Göran du har vant dig vid min röst och då kan man inte vara utan den de andra kommer att förstå efterhand ;) .
Dina ord värmer alltid lika gott. Du får gärna mixa om du har lust, gitarr är ju inte riktigt mitt gebit, tror att man kan göra mycket mera av basen i versen.
Hör av dig när du har tid över så kan vi se hur vi skickar filer och så, hade varit kanonkul att se vad du skulle kunna hitta på. Om du kikar på gitarren så skulle man ju passa på samtidigt att höja den något tonsteg.

/Staffan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion