Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - tsmalmbe

Sidor: 1 2 3 4 5
1
Festivaler / Det här med ip-adresser
« skrivet: 03.01.2016, 13:00:09 »
Fakta kring hur IP-addresser och användarnas annan personliga information behandlas på KR vilket nu bör tillkännages:

Kontollrummets användardatabas och den personliga information som där uppsamlas lider under två saker - 1) intimitetskydd som baserar sig på lag och förordningar (i Sverige, Finland och nuförtiden också på gemensam EU-nivå fr.o.m ny lagstiftning börjande 2016) och 2) den integritet envar kan förvänta sig av någon som upprätthåller ett användarregister - alltså upprätthållarens personliga ansvar mot gemene registrant.

Varken intimitetsskydd eller integritet kan vara till salu (därav utrycket integritet), och inskränkningar på dessa kan endast ske genom att gå den rättsliga vägen, med andra ord bör man öppna ett civilmål (eller vara officiell representant - polis - i ett brottsmål) i rätten och via denna mekanism få fram dokument för hemundersökning eller dylika krav (detta varierar lite från land till land).


Jag hoppas detta klargör denna sak åt alla tidigare, nuvarande och kommande medlemmar på detta forum.

2
Om kontrollrummet.com / Mahan har bytt orkester
« skrivet: 25.10.2015, 12:25:02 »
En del av oss kände honom som mahan, en del som Johan och en del som pappa. Mahan, denna viktiga del av våra liv, detta forum och av vår lilla klubbgemenskap på nätet har denna lördag den 24.10.2015 fått inkallelse till den största av orkestrarna. Mahan kommer inte att delta i våra samarbeten mera men för honom var alla ni på detta forum en verklig livsglädje och livslina. Han levde för musiken och njöt verkligen av att få dela med sig både musik och åsikter. Han saknade ingetdera.

Vi får gemensamt komma ihåg honom i denna tråd.


3
Färdiga produktioner / tsmalmbe - Rautataivas (cover)
« skrivet: 05.06.2015, 20:27:16 »
Gjorde en version av en gammal finsk poplåt. Originalet kom ut 1986 som en deltagare i den finska eurovisionsuttagningen (ESC uttagning). Denna låt kom in som nummer 4. Den kom in som nummer 4 på grund av låten hade mer potential än produktionen gav utrymme till. Så nu finns det ett alternativ.

På svenska heter låten järnhimmelen (som är vacker då den en gång töms).


Originalet finns här:





4
Om kontrollrummet.com / Beklagar strulet, men det var mulet!
« skrivet: 05.06.2015, 20:04:20 »
Denna gång hade databasanvändarnamnet tappat rättigheterna att skriva i databasen. De som förstår vad det betyder frågar sig väl då, vad gjorde du för ändringar då på senaste tiden. Svar - nada. Har inte varit nära kontrollpanalen på en månad.

Men nog om det, nu fortsätter vi som om ingenting hänt. Eller hur.

5
Beklagar problemen som uppstått och upplevts. Det är lovligt att visa upplevd frustration. Det finns ingen bra orsak varför saker tog lång tid att reparera, men alternativen var snabb korrigering och att förlora en veckas inlägg eller undersöka alternativ och förlora så lite data som möjligt. Jag valde det senare. Supporten är långsam, men just så snabb som vi betalar för (betalnings- och ekonomidiskussioner undanbedes) - och de fixade problemen sist och slutligen.

Ur backupsynvinkel lärde jag mig en del och databasbackupparna är nu mer rigorösa och också geografiskt spridda över ett flertal fysiska skivor och system. Nu bör givetvis restoreprodecurerna överses. I framtiden kommer inlägg att prioriseras - det betyder att om det värsta sker så får vi igång ett forum med alla inlägg men utan bilagor. Men ni har ju alla era musikfiler i egna arkiv så detta får vi leva med. Vi talar riktig worst-case alltså.


6
Demolåtar / tsmalmbe - Letter Home
« skrivet: 27.02.2014, 00:22:58 »
Sådär, jag tackar på förhand alla de som orkar igenom detta. Vad jag mest väntar mig är kritik kring mix och lyssning i olika omgivningar, så ange gärna med vad ni lyssnar. Det som besvärar mest är sångnivåer och basnivåer och hur det låter. Själv har jag inte ens gjort referenslyssning i vardagsrummet ännu - det tog två dagar att gå igenom inspelningsråmixen och göra "nollställning & gainstaging" för att kunna börja själva mixjobbet. Låten har jag spelat in under ett år säkertligen och nu har jag beslutat att enough is enough. 120 audiospår på varandra har varit ganska mastodont att mixa på och när man kommer til lslutet låter intron fel och blir intron rätt så låter mitten bara goja och sedan är öronen redan döda och trötta. Att sådant dilemma då. Något nytt kommer jag inte att spela in kring denna, men mixningen måste bli bra helt enkelt. Den är inte det ännu, närapå.

Lite bakgrund då. Audiospår 120+, grupper 15 eller så och 4 aux (UAD Plate 140, TC Powercore VSS3, The Great British Spring, UAD Dimension D). Allting spelat in här hemma  förutom samplen som är inspelade med en Zoom H2 onsite i Ronda och La Herradura i Spanien och i Köln i Tyskland.

Instrument, in order of appearance eller nåt ditåt
- Trumset / Pearl (orkesterpukor simulerade med golvtom och dubbelmickning samt mallet)
- Akustisk gitarr
- Sång
- Spansk nylon
- Elgitarr
- Elbas
- Munspel
- Melodica
- Shakers, ägg och allt möjligt som skramlar
- Vissel och andra kroppsljud :)
- Cajon
- Klockspel (golvmodel och bordsmodell)
- Xylofon (golvmodell med "trätungor")
- Tingeltangelinsturment som jag inte vet vad som heter med en massa metallstänger som säger tingeltangel :)
- Banjolin
- Cowbell (ja!)

Publicerad mix 1.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home.mp3

[mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home.mp3[/mp3]

Publicerad mix 2.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3

[mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3[/mp3]


Publicerad mix 3.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3

[mp3=500,60,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3
[/mp3]




Lyriken
Introductum
===========
The darkest of them all
The darkness standing tall
The lightning of the fall
The lightning shows it all

Fighting for your land
Fighting with your hand
Trying to make a stand
Trying to make it grand

The darkest of them all
The darkness takes a fall
The lightning in the hall
That is our final call

Versum 1
===========
And we dream of a dream that a dream
a complex scheme of a theme that we leave
left behind all those doors that are yours
there behind all those whores there's a horse
on which we ride away
thank you god we are on our way
to the land where there's blood and there's hay so they say


Versum 2
===========
Now I dream
Of where we've been
Of us and them
Of a friend

And if we meet
We're on our feet
Joined in tears
Joined in fears

All we know
Is this marching row
of dying feet
An anonymous fleet

Stand up friends
Lend your hands
We're comdemned
To these lands

Versum 3
===========
We need those dreams
To survive these schemes
Play your theme
Let me hear

Versum 4
===========
Here how we roar
Cry for the lord
Up to the sky
Taking what's mine

Versum 5
===========
Down this endless pathway to the land we once called home
Down in the hole, whether friend or a foe
Find a peaceful moment for the wind to blow away
Down in the hole, with his hand or his toe
Eyes on you around the world the politicians twirl
You're in the hole, intestinal bowl
Palmtrees sway as families   pray, day after day
You're still in the hole. This goddamn hole.

Letter
===========
Hello mom
I'm writing from here
A few are dead
But we're going back
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

I'm back in my  hole
They're fighting hard
But life is good
It's really good
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

Morale is low
But you gotta go
Blow up some shit
And not get hit
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

You gotta work hard
Have a few kids
Good to know
That if your dead
It takes awhile
Sure takes a while
To get it done
But I dont care

I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead


Standchoir
=============
Take the stand
Show your hand
Pay some tribute
To my band

Use your phone
Hear me moan
That's the interest
For your loan

Stay afoot
On what we put
Route your fear
Hear my cheer

Cathedralum
==========
Ergo, draco maledicte et omnis legio diabolica, adjuramus te per Deum, vivum, per Deum, verum, per Deum  sanctum, per Deum qui sic dilexit mundum, ut Filium suum unigenitum daret, ut omnes qui credit in eum non pereat, sed habeat vitam


Finale
===========
The darkest of them all
The darkness standing tall
The lightning of the fall
The lightning shows it all

Fighting for your land
Fighting with your hand
Trying to make a stand
Trying to make it grand

The darkest of them all
The darkness takes a fall
The lightning in the hall
That is our final call




7
rubriken säger allt. några bra tips? nån som vill dumpa en bra begagnad åt mig? zildijan eller sabian aa/aax eller liknande klara väljudande cymbaler sökes.

8
I våras lanserade Universal Music tjänsten Spinnup, som är en digital distributionstjänst för osignade artister – kolla gärna in hemsidan på www.spinnup.com! Via Spinnup så hamnar din musik på Spotify, iTunes, Wimp m fl, och de huvudsakliga fördelarna med tjänsten är att man som artist behåller alla rättigheter och får 100% royalty tillbaka, samt att ett antal talangscouter har rekryterats till tjänsten för att lyssna på all musik och ge feedback. Scouterna har dessutom en direkt länk till Universal Music vilket skapar en större chans för artisterna att bli upptäckta!

Spinnup vill erbjuda Kontrollrummets medlemmar ett års gratis distribution av en singel (1-2 tracks). Bara ange koden spinnupkontroll i betalningssteget! Antalet koder är begränsade, så först till kvarn!

Kom gärna med feedback till tjänsten i tråden.

9
Hej, det nya året skall köras in med nya mystiska projekt. För det kommer jag att behöva barnkör. Ni kan tänka er lite Pink Floydishiskt. Lyriken kommer att vara enkel, kanske stundvis bara lala-lala-tralala-lala. Men det skall låta barnkör. Det skulle vara trevligt om ni som har möjlighet att motivera ungarna och har möjlighet till inspelning skulle anmäla er här. Detta kommer att löpa under våren. Min stil vet ni redan, men några detaljer har jag inte.


10
Demolåtar / tsmalmbe - Chanting Chanting
« skrivet: 08.11.2012, 23:34:27 »
En snabbinspelning med lite sång och stämning (ostämning), en Cajon och två klocker. Ja, ett munspel.

Har närmast väntat att limmet på burken skall torka för att kunna provköra.

Uppmickning: D112 vid håler, C414 20 cm framifrån. Resten med TLM103.

PS. Susandet kommer från DVR2, det är en susande bra reverbplugg.

http://soundcloud.com/thomasmalmberg/chanting-chanting-demo

11
Färdiga produktioner / tsmalmbe - Fear of Death Unsettles Me
« skrivet: 25.10.2012, 00:43:29 »
[img align=right width=400]http://i1.sndcdn.com/artworks-000033947087-kw3418-original.jpg?2479809[/img]
Hej på er. Lyssna först så berättar jag mera sen med en riktig keyboard. hoppas soundcloud-biten blev rätt. Kan inte kolla det på iSkräp.

Detta närmar sig färdigt, men kommentarer tas emot. Arr kommer inte att ändra dramatiskt, vilket ni kanske förstår då ni plogat igenom begabbelsen.

Grejen baserar sig på ett engelskt poem, Lament of the Makers (Lament of the Makaris). Det är en uppdateraad version av originalet som jag använt som tematik. Utöver detta har jag tillsatt en "berättelse". Hela texten kan jag lägga upp ifall intresse finns. Bottenmaterialet finns här: http://www.thingsthatfall.com/ballads/lament.php

Lite tech-info:
- över 100 audiospår
- mixat i 20 grupper
- 5 aux (FX)
- 50GB projektstorlek
- 2700 inspelade WAV-snuttar (i Audio-foldern)

Processen har påbörjats i januari 2012, så jag har jobbat på detta i 11 månader. De senaste 3 månaderna intensivt, under sommaren inte alls.

Instrument:
- cello (vst, midi)
- "synth" i intron och pumpande dägä-dägäsynth i slutet (vst, midi)
- orgel (vst)
- nylon-, akustisk och elgitarr
- elbas
- trummor
- bongotrummor
- klockspel
- munspel
- klockor ett flertal, skrammeleffekter, kattmatburkar, shakers etc. etc.

Medverkande: mahan på ett trumparti vid 7:00-8:05

Mikrofoner:
- Sång och klockspel, "puktrummor" etc monokällor:  Neumann TLM103
- Akustisk gitarr, bongo, etc stereokällor: AKG C414/C391 i M/S-format
- Elgitarr: Line6 "röd" genom JCM 900 in i 2x8", upptaget med en bandmick och en Sennheiser MD412 (alla "sound" är fastbrända vid inspelningskedet, inga vstgitarrpluggar har använts)
- Trummor: Audix (D2, D2, D3) (tom), AKG D112(bastrumma), 2xC391 OH, SM57x2 (ride+virvel), Beta 57 (virvel), AKG C414/C391 i M/S-format rum

Preamps:
- Midas XL42
- SSL Xlogic VHD
- Motu828
- Presonus Evreka
- ART TPS

VST:
- Huvudsakligen Voxengo, TC Electronic och UAudio. Någon annan udda kompressor och eq också.


http://soundcloud.com/thomasmalmberg/fear-of-death-unsettles-me

12
Studio, produktion och övrigt / Wikin uppgraderas till 1.19
« skrivet: 25.06.2012, 15:13:23 »
Hej,

Eftersom vi har problem med wikin och det inte är något som lönar sig att "reparera" har jag bestämt att uppgradera till den nyaste version 1.19. Vad orsakar detta?
- Vissa extensioner kan sluta fungera
- Användarrättigheterna kan vara knasiga
- Skanderna kan krångla till sig
- Saker vi är vana med fungerar olika
- Wikiartiklarna som länkas in i forumet kan sluta fungera
- Allmänna konfigureringar kan vara helt på tok

Eftersom vi har haft wikin nere också en tid, kommer jag INTE att köra uppgraderingen på en testsajt, utan "direkt". Det sagt - databasen och filerna backuppas givetvis före jag börjar.

Får se hur länge det tar, men jag hoppas vara färdig imorgon.

13
Nåväl. Jag har inte fått något alarm om att servern varit nere, och själv har jag varit mer eller mindre offline. Normalt kommer det epost då det inte fungerar, men av tekniska skäl (felmeddelandet gav http200 och på så sätt fungerade inte övervakningsautomatiken) så fick jag ingen epost om att forumet ligger på tork. Wernborg alarmerade att det har gått på tok, och med en par sekunders fixande var vi online igen. De hade gjort någon tuning på servern igen, och hur jag än vänder och vrider kommer de aldrig att bli kundfokuserat på hostingsidan. Suck och pust.

Men, up and running - kör hårt.


14
Efter uppgradering till C6/64 slutade betabugs (bl.a) phasebug fungera. Den öppnar sig utan gränssnitt och kan också låsa maskinen totalt. Har nu testat också PHA-??? men den kostar pengar. Testade en tredje också - komme inte ihåg namnet - men den gjorde en massa skitigt dist av hela kanalen. Såg bra ut dock. Nu hittar jag inte fler på marknaden! Anyway, det får kosta någonting, men inte så hejdundrande mycket - bara jag nu skulle hitta ne sådan plugg. Försöker få ihop 10-mikrofoner och 180 graders phaseswitch är inte ett alternativ..

Ifall någon undrar så är jag inte ute efter en phase shifter typ gitarreffekt.

Tips Tips!

15
Studio, produktion och övrigt / Avantone MixCube vs. Auratone 5C
« skrivet: 30.12.2011, 11:38:33 »
Har någon erfarenhet av Mixcube versus 5C? Jag inhandlade ett par 5C för en tid sen (ja fan vad man betalar mycket för något som är världens skitaste högtalare) men sku vara skojigt att höra kommentarer kring 5C vs. Mixcube.


Avantone:


Auratone:

16
En till 32/64-tråd behövs.

Jag är intresserad av vilka kedjor som fungerar, allt med minneshantering och annat har jag tillräcklig koll på. Det är relativt ointressant i sammanhanget.

Jag läste i Sonnox nyhetsbrev att Powercore 32-bitspluggar kräver en bridge för att kunna köras i 64bits DAW. Gäller det bara PoCo eller alla VST:r? Detta är relevant för Sonnox gör inte 64bits PoCopluggar. Kan man köra en mix av 64 och 32bits pluggar på en 64bits DAW?

Google berättar säkert någonting, men erfarenhet? Förutom vanliga VSTn och PoCo VSTn är också UAD-pluggar av intresse för mig, både UAD1 och UAD2.

Vissa kombinationer är säkert utgångsmässigt reda omöjliga: 32/64/64, men vi uppdaterar tabellen efterhand som mera fakta uppdagas.

OSDAWVSTOK/NOK
323232OK
643232OK/NOK
646432OK/NOK
646464OK
643264OK/NOK
326432OK/NOK
326464OK/NOK
323264OK/NOK

17
4 kanaler SSL-preamp med någons mystisk VHD-grej som man vettefan om, men vad ska vi tro om denna manick?

18
Färdiga produktioner / tsmalmbe - The Ghost of Tom Joad
« skrivet: 23.10.2011, 10:19:05 »
Hej på er. Här har vi ett annat test. Lite av en dogmainspelning: bra mikrofon(er), bra försteg, bra instrument och jag på sång =). Nåväl, kompressorer hra använts, lite hipass på några ställen men annars INGEN ekvalisering. Ett undantag: klockspelet.

[mp3=200,20,0,left]http://www.studiomjau.com/temp/Ghost%20of%20Tom%20Joad.mp3[/mp3]

19
Festivaler / Out Of Kontroll 22 oktober 2011 - The aftermath
« skrivet: 23.10.2011, 09:43:32 »
Fotografier finns här: http://www.studiomjau.com/customers/krgulavillan2011/

Mobila bilderna finns också på twitter.


Gurano Fuzzbub Mahan Matte MaxB

Badlands Iken

Iken

Karl SM57 Rattlesnake

Marre Perowitch Gurano Matte Serveringspersonal

Iken med sin livskamrat

Badlands Larsson Dividend

Dividend Marre Ola

Eddi Gurano

Marre

Kjelle Marre Rattlesnake

Kjelle Marre

Rattlesnake

Matte MaxB

Mahan Gurano Fuzzbub

Hagis

tsmalmbe

Mahan

Gurano SM57 Mahan MaxB

MaxB

SM57

Badlands Larsson

Perowitch Badlands Larsson

Badlands MaxB Mahan

Gurano Perowitch

Div Perowitch Ola

Larsson MaxB SM57

Mahan tackar MaxB för låten Winter Comes

Larsson

Hagis Mahan Angrod


Karl SM57 Eddi

Larsson MaxB Karl SM57 Eddi

Karl

Badlands

Eddi Gurano Perowitch Matte MaxB

Equality har hittat fram!

Gurano

Matte MaxB

SM57

Gurano

Badlands


















20
Sådär. Nu då mahan har dragit in ett (av hans många) trumset i min "nya" studio blev det lite experiment. Jag har alltid undrat och aldrig riktigt haft tid att försöka, men nu blev det av. Jag läste om John Mellencamps låt Jack & Diane i senaste numret av Sound on Sound och där talade han om hur de var helt ut och seglade då det gällde trumsound då mixningen av hans album gick av stapeln. Då fick han ett tips om hur man bygger gate-reverb - ni vet det där kännspaka 80-talssoundet från bl.a Born in the USA. Inget akustiskt trumsound där. Nåväl, jag har för en tid sen skaffat TC's NonLin2 -gatereverb (specialiserat på just detta) men inte ändå riktigt fått till det. I Mellencamps intervju berättade han dock några intressanta saker. Så som de gjorde grejen var
- gate på senden (före effekten)
- plate reverb (givetvis)
- gate på returnen (därav gated reverb)

"Not that either Mellencamp or Gehman knew how to recreate Collins’ trademark drum sound which, thanks to producer‑engineer Hugh Padgham’s innovative use of heavily compressed room ambience and gated reverb, distinguished so many 1980s productions."

Det som var nytt för mig var att man också skall ha gate på senden. Vad ändrar? Jo, det ändrar så att man kan ha reverbet verkligen blött, men trigga det endast på de hårdaste slagen - istället för att blöta ner hela soundet. Intressant. Min kedja på FX-kanalen såg således ut som följande: gate -> NonLin2.

"He said, ‘Make the plate kinda short, put gates on the returns and gate the send,’ and when I did that it was one of those ‘Aha!’ moments — ‘Oh, my God, so this is how you make something sound like it’s getting hit hard.’ That was the beginning of things starting to click. Just that one little thing made it like we were a rock band. What Mick told us was a gift."

Sak nummer två som var ny för mig var det att detta skall applicaras på rumsmicken (mono)! Alltså inte på trumgruppen eller på virveln - utan på rummet.

Så, off we go. Trummorna mickas upp med det som jag just nu har (mahan har alla mina Audix trummickar så det blev att hitta på lite här)
- virvel SM 57 - mickat rakt in från sidan 2cm från plåten (trick jag lärt mig på Master Record)
- Bastrumma beta 57 (det enda jag hade i dynamisk väg)
- OH AKG C-391
- Rum AKG C-414

En liten twist på det hela var att jag har trumsettet i "studion" och öppnade dörren till badrummet (relativt stort, 2 duschar etc helkaklat) och satte in rumsmicken dit. Ganska intressant och bra klang, bra avstång - inte för mycket diskant och ganska plåtigt (lite gatereverb i sig redan av det).

På bastrumman använde jag min XL-42 preamp med lite boost i bottnet och grop i mitten. Digitalt ekvvaliserade jag alla kanaler på flere vis. Gaterna fixade jag mycket precis på exakt den starkaste frekvensen så det blev nästan 0 läckage på virveln och bastrumman. Jag har också använd SPL Transient Designer (UAD) på kanalerna. Som komprimering har jag använt 1176 (UAD) och TC's 24/7 (som nu har inbyggd parallelkompressionsknob - jag har använt mycket hård kompression på bl.a rummet men mixa in endast 20-30%). Nåväl, jar har aldrig tidigare använt rumsmick just för att jag avskyr mono och dittan och dattan, men nu märker man hur stort tomrum det blir i mixen utan rumsmicken.

Jag mixade in ganska litet av rummet, och körde gatereverbets send som "pre" för att kunna välja nivån på reverb och nivå på rum skilt.

Trumsetet är Trax som jag tror mahan betalde 80€ för (+ sedan nya skinn), så det är verkligen inget miljonset vi talar om. Dessutom har jag spelat trummor i några veckor, några timmar per vecka så jag är en mycket oerfaren "bankare" och kan inte spela på riktigt. Allt är indraget (också gitarrer och bas) med första tagningen, så det låter just som det låter.

Trummorna grupperades til lsist och komprimerades med UAD fairchild (drum color-preset) där jag endast ställde thresholden rätt.

På mastern ligger TC's MD3 mastering suite med vilken jag försökte blenda in gitarrena lite bättre och ge ännu lite mera pump.

Målsättningen: få till trummor som Mellencamp med hemmametoder.

Läs hela SOS artikel här: http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/classic-tracks-0911.htm

Lyssna på Jack & Diane vid 2:30



Lyssna sedan på tsmalmbe's försök:

[mp3=200,20,0,left]http://www.studiomjau.com/temp/trumtest-mixdown.mp3[/mp3]

Och kolla sedan in bilderna på faciliteterna:


















21
Studio, produktion och övrigt / Preamp - Midas XL42 - kommentarer?
« skrivet: 13.09.2011, 10:36:12 »
Har möjlighet att inskaffa mig en Midas XL-42 stereopreamp. Jag känner till Midas som livedesk-tillverkare men that's it. Och i vanliga fall anses (väl) livebordets preampar inte lika bra som riktig studiostandard (andra saker prioriseras framöver pur preampkvalitet med andra ord). Så hur ska jag se på saken med denna Midas dedikerade preamp. Thomann har nypris på denna kring 3000 euro, men priset är ju inte allt förstås.

För tillfället använder jag - förutom Motuns inbyggda preampar - en Presonus Eureka och en ART TPS och en Focusrite trackmaster (el dylikt, kommer inte ihåg exakt). Presonusen är min go-to -preamp, de andra närmast för elgitarrer (ART)och elbas (Focusrite).

Kommentarer och/eller diskussion?

22
Festivaler / Out of Kontroll - Fototråden
« skrivet: 05.03.2011, 15:00:05 »
Dividend


Det är från left to right: Marre 1up rattlesnake Larsson (som viftar sataniskt!)



Ramayana, Blader &co

23
Festivaler / Out of Kontroll - Videotråden
« skrivet: 05.03.2011, 14:59:30 »
Housebandet i en variant

Jamsession (Video: tsmalmbe)



Hey Joe! (Video: tsmalmbe)



I'm a Man (Video: tsmalmbe)



24
Studio, produktion och övrigt / Säckpipa
« skrivet: 26.07.2010, 20:26:14 »
Jaja, nu skall det låta. Kan någon här spela säckpipa, eller känner någon som känner någon?

Alternativt en soundfont eller en sample library? Google är dålig hjälp idag.


25
Studio, produktion och övrigt / IRL? IRL! IRL?
« skrivet: 12.07.2010, 00:53:17 »
IRL = In Real Life = Vi träffas på riktigt
=================================

Finns det en chans att träffa flere KR-medlemmar på en gång? Var? Stockholm? Helsingfors? Annat? Säkert! Var? Ider mottages här, ingen sanning finns, bara goda idéer.  Personligen har jag ingen aning hur vi medlemmar fördelar oss geografiskt över norden.

Speak up!

26
Demolåtar / tsmalmbe - I Person
« skrivet: 30.03.2010, 17:38:23 »
Hej på er. Det är inte ofta det beger sig, men då det är, då är det. Och nu är det. Vi är invid spännande.

Jag tackar redan på förhand alla som orkar sig igenom detta verk. Detta är inte precis radiovänlig pop.

Jag skall säkert skriva en rad eller två angående inspelning, mixning och mastering, men först kanske någon har en kommentar - eller två.

Alla kommentarer mottages, men jag tänker inte
- arrangera om något i stora mängder
- spela in något i stora mängder

Däremot är alla kommentarer kring mix och master intressanta.

Here we go:

I Person - RC3

Senaste versionen:
I Person - RC5

[mp3=200,20,0,left]http://www.studiomjau.com/temp/I Person.mp3[/mp3]

27
Eftersom en hel del av dessa inställningar kan upplevas svårnådda, skriver jag ett kort inlägg om möjligheter att personalisera och modifiera framsidan.

Möjlighet till personalisering av förstasidan
Man kan via sina profilinställningar bestämma vad man vill ha på första sidan. För att ändra dina inställningar i profilen, välj 'verktyg - profilinställningar'. 
* Man kan stänga av "MediaCenter och senaste demolåtarna" totalt genom att kruxa i "Mediacenter:" i profilen om man inte någonsin vill se demolåtarna på första sidan.
* Man kan stänga av "Nyheter från världen" totalt genom att kruxa i "Nyheter från världen:" i profilen om man inte någonsin vill se nyheterna på första sidan.
* Man kan välja vilka nyheter som syns i "Nyheter från världen" genom att fylla i nyckelord i profilen under "Nyckelord för nyhetsfilter". Testa t.ex med att fylla i 'steinberg voxengo', eller 'cubase' och sedan spara profilinställningarna, och kolla förstasidan. Du ser nu att nyheterna har filtrerats så, att endast de nyheter som innehåller dina nyckelord syns.
* Du kan också filtrera nyheterna genom att exkludera vissa tavlor genom att välja "ignorera tavlor" i dina profilinställningar.

Nyheterna är så kallade "one liners", menade att väcka intresse får något. Mer information (och framför allt en länk) finner man ifall man väljer att klicka sig vidare till nyheten. Genom att använda filter och nyckelord får man mera ut av nyheterna.

28
jag har två projekt som skall slås ihop. Det ena är av misstag i 120, det andra korrekt i 80. När jag importerar tracks från projektet med 120bpm till projektet i 80bpm, flyttar allting i 'otakt'. Finns det nåt sätt att tvinga projektet i 120 att bli 80 utan att alla inspelade bitar flyttar sig på tidsaxeln?

29
Studio, produktion och övrigt / USB DVD-spelare
« skrivet: 14.03.2010, 20:02:13 »
Finns det några rekommendationer kring en USB DVD-spelare? Eftersom jag har datorn i ett skilt rum har jag problemet att jag måste springa av och an mellan två rum då jag skall använda CD-spelaren. Så det måste bli en USB-variant. Skall jag välja billigaste som jag hittar, för laptopbruk, eller bör jag söka något annat? Kan jag hitta en spelare som har optisk/analog line-out så att apparaten kunde fungera som stand-alone CD-spelare i studion?

Hjälp.

30
Studio, produktion och övrigt / En ensam hare
« skrivet: 18.02.2010, 21:36:09 »
Jag är en hare
En ensam stackars hare
I detta kare
Detta porslinska badkare
O du rare
Du min honorare
Det bubblar om dig din gris
Släppte du en ***?


Välkommen till lyrikavdelningen.

31
Om kontrollrummet.com / Följ med kontrollrummet på twitter
« skrivet: 26.12.2009, 00:41:44 »
http://twitter.com/kontrollrummet

Jag kommer att lägga upp lite info, och detta kommer att vara snabbaste kanalen att få uppdateringar i framtiden om serviceavbrott eller annat avvikande. Ju flere som följer med, desto större sannolikhet att djungeltrumman sprider ut meddelandet åt alla som är intresserade.


32
Om kontrollrummet.com / Beklagligt problem på forumet 12 dec
« skrivet: 12.12.2009, 15:40:10 »
Jag beklagar problemet på forumet som orsakade downtime. Det var ytterst pinsamt att automaterna som kontrollerar ifall forumet är uppe inte reagerade, så jag märkte det först under dagen. Problemet var en "knwon issue" i forumprogramvaran, som tydligen skall hända bara en gång på miljarden.

Att sådant idag.

33
Studio, produktion och övrigt / TC Reverb gratis i 72 timmar
« skrivet: 16.11.2009, 23:03:29 »
http://www.tcelectronic.com/freetcreverb.asp?link=button

34
http://www.primacoustic.com/australis.htm

Nu skall det bli av att skaffa två hörnabsorbenter. Frågan är, var får jag bäst bang/buck -ratio. Hur ska jag placera dem på riktigt? Framme i hörnen vid monitorerna, bak i rummet, på ena sidan (fram/bak), i takkanterna (i praktien skulle det då bli sidorna av rummet)? Eller har det ingen betydelse för de låga frekvenserna, blir de dämpade oberoende - i vilket fall jag kunde välja de hörnen som är lättast att fixa? Är det katastrof och obalans, ifall jag placerar ena vid takkanten på sidan och andra stående i ett hörn?





35
Studio, produktion och övrigt / Akustik - takmodul
« skrivet: 07.11.2009, 23:50:26 »
Ett snabbt samarbetsbygge blev en takmodul som sedan nästa dag blev en taklampa.

Trävaror etc. 50€
Lampserie 30€
Skivorna: donation (modell: paroc parafon)


Tom modul

Hörnförstärkning


Omålad inifrån


Omålad prototyp


Upphängningen


Elarbete


Elarbete


Elarbete


Elarbetet fixat


Färdigt monterat


Färdigt monterat


Färdigt monterat

Sidor: 1 2 3 4 5