Kontrollrummet

tsmalmbe - Rautataivas (cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Gjorde en version av en gammal finsk poplåt. Originalet kom ut 1986 som en deltagare i den finska eurovisionsuttagningen (ESC uttagning). Denna låt kom in som nummer 4. Den kom in som nummer 4 på grund av låten hade mer potential än produktionen gav utrymme till. Så nu finns det ett alternativ.

På svenska heter låten järnhimmelen (som är vacker då den en gång töms).


Originalet finns här:




.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ser i telefon endast en länk till youtube men länken leder inte till originalet.

Edit: dagen efter ser jag spelaren i datorn så jag lägger upp en länk för de som inte ser soundcloudlänken:

https://soundcloud.com/thomasmalmberg/rautataivas

Rösten låter onödigt hård vid exakt 60 sekunder, skulle kunna vara lika mjuk som vid 1.24.
1.49 hårt röstläge igen. Gillar delen efter 4.10 med en nästan gråtande leadstämma och körer i bakgrunden och klockspel!
« Senast ändrad: 06.06.2015, 09:38:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig dynamik och variation, skön låt.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skönt vemod o disharmoni ..riktigt skön till morgonkaffet ..Ge mig en påtår"  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKön stämning i denna. KAn du lägga upp en youtube länk till originalet?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt. Gillar denna version mera än originalet som låter mesigt på nåt sätt. Åtminståne efter att ha hör din version.

Några små tyck.
Vid 2:05 där elgurorna kommer med, där kunde den akustiska gitarren sänkas, nu hörs det bara scratch-scratch-scratch-scratch liksom... detta framhävs dessutom av att de akustiska gitarrerna är panorerade så långt ut.

Mellan 3:20 - 4:08 tycker jag koskällan (?) inte är helt taktfast hela tiden.

Annars gillas detta

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
SKön stämning i denna. KAn du lägga upp en youtube länk till originalet?

Finns ingen tillgänglig då jag sökte på titeln på låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

I första posten finns denna länk, den fungerar inte eller syns inte?

Citera
Originalet finns här:

Angående taktfasthet. Jag tror nog det är trummisen som är i otakt och inte resten av bandet, men koskramlaren kan nog mycket väl vara i otakt.

Kanske jag kör ännu en mix. Eller problemet är väl att jag bara gjort en snabbmaster på detta (eq + limiter i sammma projekt) vilket alltid leder till sämre resultat än separat masterprojekt med en stereomix. Öronen lyssnar bättra de inte ögonen ser alla 70 audiospår. Men det jobbet har jag inte gjort rätt. Det skulle säkert hjälpa balansen - inte dock koskramlet :)

Tack för kommentarer åt alla.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I första posten finns denna länk, den fungerar inte eller syns inte?

Citera
Originalet finns här:

Syns nog bara i Finland och Karelen. Här är det:

Videoklippet är inte tillgängligt.
Vi ber om ursäkt för det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och vemodigt, snyggt :rolleyes:

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tsmalmbe

ack och ve, karelia!

jag ska lägga upp en hemlig länk till originalet åt er.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra sound! Vad har du för utrustning? Bara nyfiken - det låter proffsigt så det räcker!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ruggigt kompetent det här.  70 audiospår?!  :wacko: 
Hur som det är vackert och skönt att lyssna på.  Passar det finska språket väldigt bra! 

Enda grejen jag tänkte på var att ibland låter det som om leadsångaren kommer för nära micken
vid ett par tillfällen och det kanske blev lite svaj (nu snackar vi hårklyverier).  Öka ett hack på kompressor?

Bra jobb!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Början på introt (innan de höga stämmorna kommer in) låter lite nasalt och lite "små". Kanske lite för torra?
När de höga stämmorna kommer in fyller det upp på ett helt annat sätt.
Skitsnygg början med bara vox och ackeplock, där funkar sången helt underbart!
Tycker gitarrtugget som kommer in känns lite "tunn", jag skulle gärna vilja ha lite mer tyngd och kropp där för att matcha trummorna. Gäller nog överlag tror jag nu när jag lyssnat mer.
Cymbalerna kanske lite framträdande, eller kanske bara att de låter lite "plåtiga"?
Trummorna kanske blev liiite over-the-top, iaf pukorna?
Nåja, bara smådetaljer i en riktigt nice låt, bra dynamik!

När kommer covern på Viidestoista yö?  ;)


Utloggad tsmalmbe

Ruggigt kompetent det här.  70 audiospår?!  :wacko: 
Hur som det är vackert och skönt att lyssna på.  Passar det finska språket väldigt bra! 

Enda grejen jag tänkte på var att ibland låter det som om leadsångaren kommer för nära micken
vid ett par tillfällen och det kanske blev lite svaj (nu snackar vi hårklyverier).  Öka ett hack på kompressor?

Cirka 70 audiostpår ja, hur du nu kunde räkna ut det vete fan :)

Sångaren kan inte sjunga och hälften av tiden har gått åt att få åt det som det är nu. Med 3 timmars "uppsjungning" (=vrålande och whisky) finns kanske två oktaver att använda.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Början på introt (innan de höga stämmorna kommer in) låter lite nasalt och lite "små". Kanske lite för torra?
När de höga stämmorna kommer in fyller det upp på ett helt annat sätt.
Skitsnygg början med bara vox och ackeplock, där funkar sången helt underbart!
Tycker gitarrtugget som kommer in känns lite "tunn", jag skulle gärna vilja ha lite mer tyngd och kropp där för att matcha trummorna. Gäller nog överlag tror jag nu när jag lyssnat mer.
Cymbalerna kanske lite framträdande, eller kanske bara att de låter lite "plåtiga"?
Trummorna kanske blev liiite over-the-top, iaf pukorna?
Nåja, bara smådetaljer i en riktigt nice låt, bra dynamik!

När kommer covern på Viidestoista yö?  ;)

Jag kanske ska ta en lite bättra mix på de thela ännu en gång. Cymbalerna får man lite styr på genom att lägga en dynamisk eq på trumpaketet, och det är definitivt plåtiga. Trummorna over-the-top nej vad menar du :) Det var en av poängen med denna "övning" att se om det går att få trummorna att låta ens lite Bob Rock i min studio.

Så en ny mixomgång kanske på denna tror jag.

edit. viidestoista yö då... nå om de var en beställning kanske jag hittar på en version. originalet är ju soundmässigt inget att hänga i ljudgranen :).
« Senast ändrad: 23.06.2015, 19:56:52 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Originalet finns nu på: https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Rautataivas.mp4

Det är en mp4 direkt nedladdad från tuben så ni får tyvärr ladda ner hel skräpet och inge streamning.

edit: firefox verkar kunna spela den helt ok med streming, your mileage may vary.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Bra sound! Vad har du för utrustning? Bara nyfiken - det låter proffsigt så det räcker!

Det finns lite bilder här: https://www.facebook.com/pages/Studio-Mjau/447225425323598

Men poängen i sängen är att det finns bra mikrofoner (Neumann och AKG), bra försteg (Midas, SSL, Focusrite,...) och så är utrymmet relativt bra akustiserat. Och jag varierar mikrofoner för att inte få multipla resonanser vilket kan göra ekvaliseringen krånglig. Gitarrerna får botten genom att spela in dom med mikrofoner (2 styck), så en "dubbling" ger 4 kanaler gitarrer. Det blir inte samma botten att gräva fram ett sound med plugins helt enkelt. Nu gör jag inte mycket annat än att klippa lite i bottnet och lägga en exciter (oftast Sonnox Inflator) och så är eligitarrerna klara. Trummorna är Pearl som jag har skrivit underhållskontrakt med Johan (mahan) för att hålla stämning och skinning så det fungerar så, paketet uppmickat med Audix, AKG, Shure och någon mystisk liten grej på hihatten - 11 kanaler på trummorna.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ruggigt kompetent det här.  70 audiospår?!  :wacko: 
Hur som det är vackert och skönt att lyssna på.  Passar det finska språket väldigt bra! 

Enda grejen jag tänkte på var att ibland låter det som om leadsångaren kommer för nära micken
vid ett par tillfällen och det kanske blev lite svaj (nu snackar vi hårklyverier).  Öka ett hack på kompressor?

Cirka 70 audiostpår ja, hur du nu kunde räkna ut det vete fan :)

Sångaren kan inte sjunga och hälften av tiden har gått åt att få åt det som det är nu. Med 3 timmars "uppsjungning" (=vrålande och whisky) finns kanske två oktaver att använda.



 :o Öhh, hur kunde jag veta det?!  Trodde du hade skrivit det någonstans.  :)    Sångaren kan visst sjunga!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad tsmalmbe

Man vet inte alltid vad man skriver. Nu har jag lagt upp en ny version (ersatt den tidigare). Huruvida det blev bättre vet jag inte på grund av örondöd efter denna kväll, men jag gjorde i varje fall det jag lovade. Det kan vara att gitarrerna blev lite för höga i volymen nu... usch.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.