Kontrollrummet

Operativsystem, DAW och pluggar - 32bit vs 64bit

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

En till 32/64-tråd behövs.

Jag är intresserad av vilka kedjor som fungerar, allt med minneshantering och annat har jag tillräcklig koll på. Det är relativt ointressant i sammanhanget.

Jag läste i Sonnox nyhetsbrev att Powercore 32-bitspluggar kräver en bridge för att kunna köras i 64bits DAW. Gäller det bara PoCo eller alla VST:r? Detta är relevant för Sonnox gör inte 64bits PoCopluggar. Kan man köra en mix av 64 och 32bits pluggar på en 64bits DAW?

Google berättar säkert någonting, men erfarenhet? Förutom vanliga VSTn och PoCo VSTn är också UAD-pluggar av intresse för mig, både UAD1 och UAD2.

Vissa kombinationer är säkert utgångsmässigt reda omöjliga: 32/64/64, men vi uppdaterar tabellen efterhand som mera fakta uppdagas.

OSDAWVSTOK/NOK
323232OK
643232OK/NOK
646432OK/NOK
646464OK
643264OK/NOK
326432OK/NOK
326464OK/NOK
323264OK/NOK
« Senast ändrad: 13.12.2011, 17:21:32 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är ju alltid att föredra att köra 64-bitspluggar om man kör 64-bits DAW - så egentligen är det ganska dåligt av tillverkare att inte göra 64-bitsversioner av sina pluggar när det är 64-bit som kommer att vara standard framöver för både operativ och DAW. Bridgen gör att pluggarna drar betydligt mer CPU-kraft när den är igång och ska omvandla, än om man hade kört samma 32-bitspluggar i 32-bits DAW. Att operativet är 64-bit har nog egentligen främst betydelse för drivrutinerna till ljudkortet o dyl, så jag tror att det enda som egentligen är viktigt att hålla koll på, är vilka pluggar som det görs 64-bitsversioner av, så att man vet att de funkar smärtfritt och utan bridge i 64-bits DAW-programmet.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OSDAWVSTOK/NOK
Windows7 64bitReaper 32bitEastWest Quantum Leap Symphonic Orchestra FreeNOK

Har testat väldigt många VST-er, och tror faktiskt alla har varit 32-bitars utom just den ovan. Mest gratisprylar och ingenting förutom den ovan har strulat. EastWest-pluggen här hade en installer för 32 och en för 64. Gissar att den helt enkelt kräver 32 resp. 64 i hela kedjan. Nästa steg är väl att köra 64-bitarsversionen av Reaper och se hur många pluggar som inte vill vara med då.
« Senast ändrad: 13.12.2011, 18:03:12 by Wernborg »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
OSDAWVSTOK/NOK
Windows7 64bitReaper 32bitEastWest Quantum Leap Symphonic Orchestra FreeNOK

Har testat väldigt många VST-er, och tror faktiskt alla har varit 32-bitars utom just den ovan. Mest gratisprylar och ingenting förutom den ovan har strulat. EastWest-pluggen här hade en installer för 32 och en för 64. Gissar att den helt enkelt kräver 32 resp. 64 i hela kedjan. Nästa steg är väl att köra 64-bitarsversionen av Reaper och se hur många pluggar som inte vill vara med då.

Provat att installera 64bit versionen och under den manuellt välja 32bitars? Funkar med Gold å Goliath.. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OSDAWVSTOK/NOK
Windows7 64bit-Cubase6 32bit-Hypersonic (32bit)-NOK



Utloggad tsmalmbe

Det är ju alltid att föredra att köra 64-bitspluggar om man kör 64-bits DAW - så egentligen är det ganska dåligt av tillverkare att inte göra 64-bitsversioner av sina pluggar när det är 64-bit som kommer att vara standard framöver för både operativ och DAW. Bridgen gör att pluggarna drar betydligt mer CPU-kraft när den är igång och ska omvandla, än om man hade kört samma 32-bitspluggar i 32-bits DAW. Att operativet är 64-bit har nog egentligen främst betydelse för drivrutinerna till ljudkortet o dyl, så jag tror att det enda som egentligen är viktigt att hålla koll på, är vilka pluggar som det görs 64-bitsversioner av, så att man vet att de funkar smärtfritt och utan bridge i 64-bits DAW-programmet.

Frågan är närmast i denna kontext om man hamnar köra en installation typ 64-32-32 för att kunna köra 32bits VSTn, eller om 64-64-32 kan fungera. Att ljudkortets drivrutiner bör matcha OS'et är ju helt klart.

PoCo har fått EOL-notice från TC, så 3rd party utvecklarna har skippat att ge ut 64bits pluggar. PoCo som sådan har 64bits understöd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.