Kontrollrummet

Test med trummor (bara skräp, men med bilder och filosofering)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Sådär. Nu då mahan har dragit in ett (av hans många) trumset i min "nya" studio blev det lite experiment. Jag har alltid undrat och aldrig riktigt haft tid att försöka, men nu blev det av. Jag läste om John Mellencamps låt Jack & Diane i senaste numret av Sound on Sound och där talade han om hur de var helt ut och seglade då det gällde trumsound då mixningen av hans album gick av stapeln. Då fick han ett tips om hur man bygger gate-reverb - ni vet det där kännspaka 80-talssoundet från bl.a Born in the USA. Inget akustiskt trumsound där. Nåväl, jag har för en tid sen skaffat TC's NonLin2 -gatereverb (specialiserat på just detta) men inte ändå riktigt fått till det. I Mellencamps intervju berättade han dock några intressanta saker. Så som de gjorde grejen var
- gate på senden (före effekten)
- plate reverb (givetvis)
- gate på returnen (därav gated reverb)

"Not that either Mellencamp or Gehman knew how to recreate Collins’ trademark drum sound which, thanks to producer‑engineer Hugh Padgham’s innovative use of heavily compressed room ambience and gated reverb, distinguished so many 1980s productions."

Det som var nytt för mig var att man också skall ha gate på senden. Vad ändrar? Jo, det ändrar så att man kan ha reverbet verkligen blött, men trigga det endast på de hårdaste slagen - istället för att blöta ner hela soundet. Intressant. Min kedja på FX-kanalen såg således ut som följande: gate -> NonLin2.

"He said, ‘Make the plate kinda short, put gates on the returns and gate the send,’ and when I did that it was one of those ‘Aha!’ moments — ‘Oh, my God, so this is how you make something sound like it’s getting hit hard.’ That was the beginning of things starting to click. Just that one little thing made it like we were a rock band. What Mick told us was a gift."

Sak nummer två som var ny för mig var det att detta skall applicaras på rumsmicken (mono)! Alltså inte på trumgruppen eller på virveln - utan på rummet.

Så, off we go. Trummorna mickas upp med det som jag just nu har (mahan har alla mina Audix trummickar så det blev att hitta på lite här)
- virvel SM 57 - mickat rakt in från sidan 2cm från plåten (trick jag lärt mig på Master Record)
- Bastrumma beta 57 (det enda jag hade i dynamisk väg)
- OH AKG C-391
- Rum AKG C-414

En liten twist på det hela var att jag har trumsettet i "studion" och öppnade dörren till badrummet (relativt stort, 2 duschar etc helkaklat) och satte in rumsmicken dit. Ganska intressant och bra klang, bra avstång - inte för mycket diskant och ganska plåtigt (lite gatereverb i sig redan av det).

På bastrumman använde jag min XL-42 preamp med lite boost i bottnet och grop i mitten. Digitalt ekvvaliserade jag alla kanaler på flere vis. Gaterna fixade jag mycket precis på exakt den starkaste frekvensen så det blev nästan 0 läckage på virveln och bastrumman. Jag har också använd SPL Transient Designer (UAD) på kanalerna. Som komprimering har jag använt 1176 (UAD) och TC's 24/7 (som nu har inbyggd parallelkompressionsknob - jag har använt mycket hård kompression på bl.a rummet men mixa in endast 20-30%). Nåväl, jar har aldrig tidigare använt rumsmick just för att jag avskyr mono och dittan och dattan, men nu märker man hur stort tomrum det blir i mixen utan rumsmicken.

Jag mixade in ganska litet av rummet, och körde gatereverbets send som "pre" för att kunna välja nivån på reverb och nivå på rum skilt.

Trumsetet är Trax som jag tror mahan betalde 80€ för (+ sedan nya skinn), så det är verkligen inget miljonset vi talar om. Dessutom har jag spelat trummor i några veckor, några timmar per vecka så jag är en mycket oerfaren "bankare" och kan inte spela på riktigt. Allt är indraget (också gitarrer och bas) med första tagningen, så det låter just som det låter.

Trummorna grupperades til lsist och komprimerades med UAD fairchild (drum color-preset) där jag endast ställde thresholden rätt.

På mastern ligger TC's MD3 mastering suite med vilken jag försökte blenda in gitarrena lite bättre och ge ännu lite mera pump.

Målsättningen: få till trummor som Mellencamp med hemmametoder.

Läs hela SOS artikel här: http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/classic-tracks-0911.htm

Lyssna på Jack & Diane vid 2:30



Lyssna sedan på tsmalmbe's försök:

[mp3=200,20,0,left]http://www.studiomjau.com/temp/trumtest-mixdown.mp3[/mp3]

Och kolla sedan in bilderna på faciliteterna:

















.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Underbar tråd, sånt här är det absolut bästa jag vet! Rena porren, nästan. Fast bättre...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är inte kunnig på detaljerna du redogör för utan funderar mer på stereobilden av trummorna som är väldigt smal. Är det något du samtidigt eftersträvar för att nå samma sound som på den tiden eller något annat?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

OH:na var, lita pga av lathet och lite pga av utrymmesbrist bara cirka 1 meter från varandra. Det är numme rett. Nummer två ät att jag mixar in rumsmicken (mono) som sedan har ett artifiviellt stereoverb - men med mycket centerinformation - i helheten. Sådan setup som jag har leder till att ju mera "sound" jag mixar in i trummorna, desto mera mono blir det. Å andra sidan, i det ligger och BOOM TJOFF -effekten. Med separata mickar på tomtomen (saknas) kunde man panorera ut det. Med en skild hihatmick (nu har jag ingen bleed från virveln alls) kunde jag bredda på den. Med mera mikrofoner alltså, kunde jag få bättre sound. Kanske kunde jag experimentera med stereorumsmickar (ett par C391:or i badrummet kunde fungera) men jag vet inte vad det gör åt "soundet".

Som en helhet tror jag att trummorna med detta sound mår bäst av att sitta ganska tight i mitten och sen en hel massa kring det hela: körer, symfoniska, piano, gitarrer (el och akustiska). Eftersom soundet blir ganska stort så vet jag inte hur mycket trummor det ryms på bredden utan att allt annat blir lidande.

Men point taken.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Får du inte lite onödigt mycket av crasharna med i OH när OH sitter så där långt fram? Jag skulle flytta dem mer bakåt för att få lite större avstånd till just crasharna, och lite mer av hihaten. Jag skulle absolut ha satt dem som man gör i Glyn Johnsmetoden...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Svårt att tycka något eftersom det är ganska så otajt och svajigt..förtar testen... 


Utloggad tsmalmbe

ok, det kanske var roligare för mig själv och inte något att publicera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.