Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - joachime

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
141
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 31.05.2007, 01:49:47 »
Bah! Dubbelpostade.

142
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 31.05.2007, 01:49:05 »
Men hur stor skillnad är det egentligen mellan olika EQ-pluggar? Jag brukar oftast köra med Sonars inbyggda (Sonitus:fx) för att den finns så lättillgänglig. Kan det alltså vara värt att kika efter lite andra alternativ? Är Kjaerhus Classic EQ bra?

Jag tycker det är stor skillnad. Dels själva kvaliteten i det den gör, men också hur den är att arbeta med. Vissa EQs hittar jag direkt det jag är ute efter. Kan bero på enkelt gränsnitt eller att den gör just en grej.
Vissa EQs tycker jag låter bättre i läga registret och andra i det höga.

Några EQs jag jobbar med:
Voxengo GlissEQ - En arbetshäst, har många trick i ärmen.
UAD-1 Pultec - Kan en sak riktigt bra och det är boosta i diskanten. Färgar även ljudet.
Poshifopit (Electri-Q) edition - är väldigt komplex, massor av filtertyper att välja mellan. Gillar främst dist-filtret som kan skapa intressant harmonisk distortion och lågpass- och hyllfiltertyperna.
Refined Audiometrics PLParEQ - Linjär EQ som låter snyggt även om man boostar mycket. Funkar bra på komplext material typ submixar.
Eiosis AirEQ - Lättrattad! Den jobbar med q-värdena som analoga filter, dvs ju skarpare filter desto högre gain. Låter kanske skumt men det gör det mycket enklare att hitta lämpligt q-värde.

143
Studio, produktion och övrigt / SV: Steve Albinis mikrofinlista...
« skrivet: 30.05.2007, 19:11:08 »
Han gillar SM57/58 ungefär lika bra som jag, verkar det som... :lol:

Tänkte dra en parallell till dig men så började jag fundera: Måste Claes nämnas i varje tråd som handlar om mickar?

Nåja, nu är ju skadan redan skedd...  :D

144
Studio, produktion och övrigt / SV: Hittade ett äntligen
« skrivet: 30.05.2007, 19:09:28 »
Jag trodde Space Designer kom i o m 6'an.  :unsure:

145
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 30.05.2007, 13:39:26 »
Jobbar nästan alltid med EQ på alla spår. Eller förresten, något enstaka spår slipper undan då och då.
Detsamma gäller kompressorer.
Kanske låter helt sjukt, men det är så jag jobbar. Det är däremot inte så ofta som jag gör några drastiska justeringar. Rör mig ofta med tre band per spår och håller mig inom -6/+3 dB.
Att jobba med så många instanser av EQ och kompression kräver självklart desto mer av pluggarna (för det är oftast pluggar det handlar om). Inte nog med att de ska göra sitt jobb, de bör inte förändra något av det man vill bevara. Därför jobbar jag gärna med flera olika pluggar och använder dem som lite som olika smaker.
Ska det vara mjukt väljer jag en viss EQ ska det vara hårt en annan. Jobbar jag med botten en viss kompressor, med transienter en annan.

Det tar tid men det ger mig det resultat jag är ute efter.

146
Studio, produktion och övrigt / SV: Steve Albinis mikrofinlista...
« skrivet: 30.05.2007, 13:29:08 »
Ja visst kan man bli lite mätt på en så pass ofta använd mick som SM 57. Ibland undrar man om det inte går att micka en stärkare med något annat.  <_<

Jag gissar att anledningen till SM 57'ans populäritet är att den har ett bra pris och en slagtålig och enkel design.

Visste ni förresten att den har en egen hyllningssång?
På plattan "Dial M for motherfucker" av Pussy Galore hittar man bland annat låten "SM 57"!  :)

147
Studio, produktion och övrigt / SV: E-mu 1616M?
« skrivet: 29.05.2007, 11:59:36 »
Håller med Violiner rakt av. Preamparna är troligen kortets svaga sida (använder själv 1820m). Interna effekterna är på sin höjd okej. Använder ibland kompressorn för att begränsa dynamiken på de fysiska utgångarna (t ex hörlurslyssning). Reverbet funkar bra till att lägga i hörlurslyssningen också.

Patchmixern är till en början inte helt uppenbar, men den har många möjligheter. Det enda jag retar mig på är att det inte går att switcha mellan pre/post på auxarna efter att man skapat en kanalstrip.

Edit:En sak till. Hur går det för EMU med utvecklingen av drivisar till Vista? Det är en sak jag skulle väga in vid köp av ljudkort idag.

148
Och du anser det vara en förkastlig tanke även om jag skulle vilja köra basen genom lådan?


Nä, om du ska köra bas genom lådan tycker jag absolut att du ska pröva!

149
Studio, produktion och övrigt / SV: sonalksis
« skrivet: 18.05.2007, 17:10:12 »
Men hur mycket kostar SSL-bundlen, är inte den rätt dyr?

typ 8000:- tror jag

Om du är ute efter en schysst färgande kompressor och eq tycker jag att du ska kolla in Sonalksis. Det är mycket ljud för pengarna.
För 8000:- kan du skaffa ett UAD-1 och köpa till 1176 och Fairchild. Då har du rejält färgande kompressorer som dessutom inte belastar datorns processor.

150
Studio, produktion och övrigt / SV: sonalksis
« skrivet: 18.05.2007, 01:33:40 »
Men hur mycket kostar SSL-bundlen, är inte den rätt dyr? Det finns massor av bra pluggar för olika smaker.
Personligen gillar jag generellt Sonalksis kompressor. Eq'n tycker jag låter bra men är lite hård i diskanten.

151
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur hanterar Ni "spikar"?
« skrivet: 13.05.2007, 00:15:12 »
Håller med Elof fullständigt. Det absolut enklaste sättet att fixa en eller ett par bråkande peakar är att manuellt sänka dem.

Om man har bråttom använder man en brickwall-limiter ställd på 0 dB på både in- och output.

152
Studio, produktion och övrigt / SV: Pro och Express
« skrivet: 13.05.2007, 00:10:34 »
allt detta för ett sång pålägg...

jag skulle skicka en bounce med mail på mp3. Updaten är inte alls viktig eftersom den inte har med musiken alls att göra.

Tvärtom, updatering från 7.1 till 7.2 är fullständigt nödvändig eftersom det inte går att öppna upp ett 7.2-projekt i 7.1, som tidigare sagts.

Jag tycker det är helt sjukt att det är så. Annu sjukare att Apple kräver betalt för den "uppdatering".  :wacko:

153
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering för vinyl
« skrivet: 09.05.2007, 00:12:21 »
Måste köra effektkedjan på mixen (ett stereospår) då den är gjord för länge sen, så jag vill inte bli av med diskanten om nu den pluggen inte va så transperant där.

Lägg mixen på två kanaler och skär med lågpass på den ena och högpass på den andra så slipper du både multibandskompressorn och bounca.

Testa då att använda en linear phase EQ eftersom den inte färgar ljudet i samma utsträckning.
Jag har använt Voxengo MSED (gratis) för att summera bas till mono. Fungerar också som (fasriktig) stereobreddare om man vill experimentera med bredden i det övre registret.

154
Jag kan bara ana skillnaden och det nuvarande ser bra ut så jag röstade på "det gör ingen skillnad".  :)

155
[...]
Bruset du ser ligger med i ljudfilen.
[...]

Vad tusan.... Är det brus i testljudfilerna med sinustoner? Det låter inte som några vidare testfiler!  :blink:

Nej, egentligen inte. Jag tror Gubben i Kalmar använde ordet "brusnivå" så då blev det så för tydlighetens skull. Det jag ser i spektrumanalysator är mycket svaga övertoner till 1 kHz vid 3, 5, 7 & 13 kHz. Den starkaste toppen ligger ca 80 dB under själva testtonen. så det är inget större problem. :)

När jag läser om Gubbens inlägg igen ser jag att han har "brusnivå" vid -60 dB och 30 Hz. Det är inget jag sett. Troligen ser och pratar vi om helt olika saker...  :huh:

156
Har Du tid och nerver att laddaner filen och kolla om det är en puckel i Din burk också?
Har Du också puckeln är det mest troligt att det är just filen. Men om det inte finns en puckel är det min burk som är den troliga orsaken.

Har kört alla fyra filer som följer med i paketet. Använde Wavelab och insertade en Voxengo Span. Ingen puckel.

Du skrev att du använde Span i normala fall men inte till det här experimentet. Varför?
Jag tror inte att det är ljudkortet eller din "burk" som är orsaken. Om du använder en VST-plugg till att analysera materialet sker det inuti programmet och ljudkortet har ingen betydelse. Bruset du ser ligger med i ljudfilen.

157
Studio, produktion och övrigt / SV: Chandler Germanium
« skrivet: 07.05.2007, 23:52:59 »
Jag har också en liten tanke om att kunna dista linesignaler (i efterhand oftast) på ett trevligt, mjukt sätt, eftersom jag inte riktigt får till exakt det jag vill ha med dem grejjer jag har nu.

Är det någon som använt en distbox med germaniumtransistor, typ  Big Muff? Det kan hända de mest spännande saker om man kör synthar genom en sån. Självsvängningar som svänger och bibehållen botten.

Jag önskar att det fanns en preamp som lät så, fast självklart i finare skala. Det är lite det jag hoppas att Germanium Pre kan tillföra.

158
Studio, produktion och övrigt / SV: Chandler Germanium
« skrivet: 07.05.2007, 19:06:49 »
Hej Elof! Om du får möjlighet att testa den vore det guld om du la upp något på forumet. Är också nyfiken på krabaten. :)

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 04.05.2007, 00:11:58 »
Jag tycker tsmalmbe uttrycker saken bra. Vill man sänka nivån överlag, justera mastern och se till att inga dynamikpluggar ligger före regel på mastern. Det interna bitdjupet i moderna program är så pass högt att det är näst intill omöjligt att tappa bitar om bara utnivån är ok.

160
Finns det nånslags fakta bakom skillnaden mellan att köra på mastern och att köra på "en sista grupp"? Vad är det som skiljer?

Jag tänker att det inte finns någon anledning (utifrån tillverkarens perspektiv) att delaykompensera utgångarna från programmet. Syftet med delaykompensation är att alla audio-, instrumentspår och grupper ska ligga i synk med varandra oavsett vilka pluggar som används. Om det sedan ligger en plugg med fet latency på mastern fördröjs ju alla spår tillsammans.

Fast å andra sidan kan det bli problem om man t ex vill automatisera den feta pluggen eller skickar ljud till flera olika utgångar med olika pluggar och summerar utanför programmet.

161
Av ditt senaste inlägg att döma verkar det som att "puckeln" finns i den ljudfil du arbetar med.

162
  • Vilket program jobbar du i?
  • Vart i signalkedjan lägger du pluggarna? (på ett spår/kanal, på en grupp/buss, på mastern i programmet eller utanför programmet)
  • Ligger det något annat (plugg/instrument eller liknande) aktivt i programmet?)
  • Vilken spektrumanalysator använder du?
  • Vart lägger du spektrumanalysatorn?
  • Hur ser responsen ut om du inte spelar upp något ljud alls men ändå har pluggarna aktiverade?

163
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofonkontakt
« skrivet: 30.04.2007, 14:30:54 »
Kul och intressant fråga!  :)

Jag tror inte att det är någon riska att blanda kontakter med olika metallegeringar i signalvägen. Om det hade funnits risk för korrosion hade tillverkaren/tillverkarna undvikit detta problem genom att enas om en standard.

164
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofoner och fasfel
« skrivet: 28.04.2007, 18:45:43 »
man kan tex tycka att man har ett fasfel mellan rumsmickar och OH aven fast de har ett gynnsamt fasforhallande, dvs inte ger upphov till nagra utslackningar. Man kan tycka att tidsskillnaden mellan dem ar jobbig att lyssna pa.

Absolut, det är också en fråga om tycke och smak!
Fasfel finns ju i princip vid varje flermickningssituation. Det handlar sällan om att eliminera dem, kanske inte ens om att minimera dem. Snarare att kontrollera dem.

Monolyssning och goniometer hjälper en att förstå vad som är ett fasfel och vad som är effekten av flera kombinerade oberoende ljudkällor.

Det finns också pluggar som ger en möjligheten att förskjuta fasen steglöst, från 0 till 360 grader. Kan både användas för att minimera fasfel och som ett kreativt verktyg för att skapa sound.
Kolla t ex in: Betabugs Audio Phasebug och Voxengo Pha-979

165
Om du skickar allt till en sista grupp & lägger masterpluggarna där borde du komma undan latencyn.

166
Studio, produktion och övrigt / SV: S/pdif konverterare?
« skrivet: 26.04.2007, 15:18:32 »
Yes! Men som Claes säger så är chansen stor att den gör jobbet bättre än en lågpris-AD/DA.

167
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofoner och fasfel
« skrivet: 26.04.2007, 14:10:20 »
Det värsta med fasfel är väl att det inte är helt lätt för ett otränat eller ens ett hyfsat tränat öra att identifiera det.
Det är då det är så bra att kunna växla till monolyssning! Olika frekvenser släcks ut o ljudet blir tunnare.
Lägger man ihop två kanaler o det mesta är fasriktigt ska ljudet upplevas som starkare. Blir det däremot lägre eller 'tunnare' så har man fasproblem.

Ja, en rejäl monoknapp och en goniometer så är man på banan!  :)

168
Studio, produktion och övrigt / SV: S/pdif konverterare?
« skrivet: 26.04.2007, 14:03:48 »
Om du har möjlighet, kika förbi Deluxe Musiks garage-rea. Hörde att de bland annat säljer ut DAT-bandare från Tascam (DA-30) för ca 500:-/st.

169
http://www.kvraudio.com/get/2353.html

"SubFilter is a steep slope subsonic filter with a selectable cutoff slope of -12, -24 or -36dB/Octave. It is useful for removing thumps, bumps and low frequency rumble noise from your audio.

The filter has 2 controls: cutoff slope and crossover frequency. The cutoff frequency is variable from 10Hz to 200Hz. The passband is flat (Butterworth filter) and has unity gain."

Right on target? Har inte testat själv.

Om man vill experimentera med olika typer av högpass- lågpassfilter kan man ladda hem Electri-Q poshifopit edition (freeware). Där hittar du Bessel-, Butterworth- & Chebyshevfilter med ställbart q-värde.

170
Qvärdet är "resonansfrekvensen dividerad med bandbredden.
Ju större Q värde en resonanskrets har desto 'skarpare' är resonansen."

Saxat ur: Tillämpad fysik och elektronik. Analog elektronik 5 p, distans, H-06.

Tack! Det verkar logiskt att Q står i ett inverterat förhållande till bandbredden. Men vad är då resonansfrekvensen? Q-värdet ökar ju inte för att filtret jobbar på en högre frekvens. :huh:

171
Studio, produktion och övrigt / SV: S/pdif konverterare?
« skrivet: 26.04.2007, 00:43:05 »
Tack för svaren. Men de alternativen blev för dyra med tanke på att ljudkortet i sig kostar 1900:-. Isåfall är det bättre att antingen vara "begränsad" till två kanaler eller lämna tillbaks det här ljudkortet och köpa ett Lexicon Omega, Presonus Firebox eller Firepod.
Det finns massor av konsumentprylar med S/PDIF in- och utgångar. Kolla t ex efter MD-spelare eller DAT-bandare på blocket. Går att hitta för en spottstyver.

172
Studio, produktion och övrigt / SV: S/pdif konverterare?
« skrivet: 25.04.2007, 18:34:04 »
Den jag kommer att tänka på i en rimlig prisklass är M-Audios Flying Cow

173

Allmänt betyder lägre Q-värde ett smalare område man styr. Och vill man applicera det till HPF och LPF så blir det alltså brantare filter med lägre Q-värde. Om man nu vill tala om Q-värde i HPF och LPF sammanahang.
Öhum,
I mitt Cubase är det precis tvärtom, högre Q-värde ger smalare område. Kan ju vara en bugg förstås...  ;)
Man kan ange ett filters bredd eller lutning på två olika sätt. Det ena är att ju bredare filtret är desto högre värde, det andra är precis tvärtom. Har dock inte full koll på teorin bakom så det är bäst att någon annan fyller i här...  :)

174
Du klarar dig fint på Uno. Den stora anledningen till att köra Cre8 är att man kan editera/arrangera flera stämmor åt gången. Perfekt om du gillar snortajta r'n'b-körer eller liknande.

175
Nejnej, ett Q-värde finns inte i ett HPF eller LPF filter. I en parametrisk ekvalisator nog, men inte heller där på HPF eller LFP eftersom HPF och LPF är sk. shelving filters.

Ett HPF eller LPF är inte det samma som shelving-filter. Ett shelving-filter ser ut som en hylla och du kan höja eller sänka den med ett visst antal dB. HPF och LPF skär bort allt under eller över en viss frekvens. Hur skarpt/brant filtret ska vara kan anges med Q-värde. Vissa pluggar saknar möjlighet att ställa q-värde och har istället ett fast värde på t ex -12 dB/oktav.
Om man vill ha skarpare filter kan man göra som gubben i Kalmar föreslår, lägga fler filter i serie.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8