Det låter ganska osannolikt det där fasvändningstipset, att två signaler från olika inspelningar skulle vara så pass lika att de kan fasvändas mot varandra och det skapar en utsläckning av frekvenser. Men är det inte snarare väldigt tydliga transienter vi talar om här?
Om man klarar att fasvända bort en snabb transient, som alltid har mest energi i höga frekvenser, som dessutom är svårast att släcka ut, så får man gärna ringa eller maila mig...
Det du kan göra, som har gjorts länge och av många, även jag har prövat det, är att limitera "manuellt", dvs, gå igenom filen, markera de värsta peakarna (jobba i HÖG upplösning så du markerar bara precis den pyttelilla bit som är peaken) och sänk helt enkelt volym (eller change gain som det heter i logic) på peakarna. Börja med säg 2db, om det inte hörs, dra ner 1 db till, gör det tills det fortfarande känns normalt öronen, men hjälper din mix.
Det kan bidra till en högre genomsnittsvolym på hela spåret i slutändan om det är det du vill åt.