Kontrollrummet

Hur hanterar Ni "spikar"?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Mixen är färdig. Bouncningen utförd. Nu öppnar jag Waveburner för att låtsasmastra litet och sedan bränna. Här och var visar det sig att det dyker upp plötsliga, korta, höga peakar. Till viss del tar ju mastringsverktyg hand om detta men om jag vill jämna till materialet mer?

För många peakar innebär väl att jag bör gå tillbaks till mixen och kolla över var frekvenser krockar? Ofta uppfattar jag det som att trummorna är en av bovarna.

Om det bara är några peakar - brukar Ni då gå in och rita om kurvan bara just på dessa ställen?

Jag har PTLE och Logic Pro 7.


Utloggad tsmalmbe

Om du inte har hört det i mixningen, är det troligen nånting som inte behövs. Kolla igenom spåret - kan du ha HPF eller LPF på det?

Är det nånting som peakar men inte låter för starkt skall du kolla upp om du har nån eq på såret, och huruvida det kan orsaka problemet.

Är det peaker som går "genom" nollan? Då måste du fixa det i mixen. Är det peakar som hindrar dig från att få materialet tillräckligt ljudligt i mixfasen och du är rädd för att tappa bitdjup på grund av det? Det är troligen försumbart att du tappar bitdjup. Kör en limiter på bovspåret, så att den kniper bara just det som går över. Alltså inte limiter som "effekt" utan limiter som medicin.

ÄR du inte rädd för att tappa bitdjup, kommer ju limiteri masteringen att ta hand om peaken, och dra upp resten av materialet till en godtycklig nivå.

Bara lite tankar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Mixen är färdig. Bouncningen utförd. Nu öppnar jag Waveburner för att låtsasmastra litet och sedan bränna. Här och var visar det sig att det dyker upp plötsliga, korta, höga peakar. Till viss del tar ju mastringsverktyg hand om detta men om jag vill jämna till materialet mer?

För många peakar innebär väl att jag bör gå tillbaks till mixen och kolla över var frekvenser krockar? Ofta uppfattar jag det som att trummorna är en av bovarna.

Om det bara är några peakar - brukar Ni då gå in och rita om kurvan bara just på dessa ställen?

Jag har PTLE och Logic Pro 7.

Som tsmalmbe säger så är det hur det låter som avgör vilken medicin som behöver till.

Om peakarna inte är överstyrda så kan du låta masterlimitern ta hand om hela klabbet, eller ännu bättre: markera en region bara över spiken och kör en limiter på den (kan ta några test innan du får det helt transparent).

Distar dom (eller tar på tok för mycket bitdjup från övrigt material) så är det enda raka att gå tillbaka till mixen och hitta boven.

Att rita bort peaken är inget jag skulle rekommendera såvida det inte handlar om en ren "knäpp", dvs en strömspik eller liknande på bara en eller max ett par perioder. Peakar från instrumenten är med säkerhet längre än så, och då kommer du få svårt med pennan...

Till sist: Gör alltid nedmixen i 24-bitarsformat!  :)


Utloggad tsmalmbe

[wiki=Mixa]Mixa[/wiki]

Tog mig friheten att lägga in våra exzellenta råd i Wikin.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[wiki=Mixa]Mixa[/wiki]

Tog mig friheten att lägga in våra exzellenta råd i Wikin.


Trevligt!  :)

Kom precis på att jag gjorde ett längre inlägg om mixning och dylikt i en äldre tråd. Där kanske finns nåt att klistra i Wikin också
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1499.msg22180#msg22180


Utloggad tsmalmbe

Jag lade in det inlägget också, med lite modifieringar och länkar. Varsågod att fortsätta på samma bana!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag lade in det inlägget också, med lite modifieringar och länkar. Varsågod att fortsätta på samma bana!

Mm jag kanske får gå in och snygga till texten lite.

Men...sista stycket där handlar om mastring. Försökte att flytta det, men hittar ingen edit knapp på mastering-sidan. (Wiki-n00b  :lol: )


Utloggad tsmalmbe

Det finns en knapp i övre kanten som säger "redigera" ... :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det finns en knapp i övre kanten som säger "redigera" ... :)

Ahh..se där... Lite svårt med swidish ibland  :lol:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Back On topic så håller jag med talare ovan.
Kan bara lägga till: märkte du inga peakar när du mixade? Vilket program mixar du i? Vad är Waveburner för nåt program? Ibland är inte de visuella hjälpmedlen i vissa program med på banan riktigt o visar helt enkelt saker som inte finns. Eller tvärtom.

Jag skulle råda dig till att gå tillbakla till mixen, o dra ner mastern tills inga peakar visar sig där.

Som kuriosa kan jag nämna att nån låt på senaste plattan envisades med att peaka på vissa ställen. Ibland kunde man lösa det genom att byta L/R på ett stereospår med mycket transienter, som loopar eller piano. Istället för att flera transienter från olika spår träffade samtidigt i t ex höger kanal blev det lite mer fördelat o peakarna uteblev. Eller kunde dyka upp på andra ställen.... <_<  ;)
« Senast ändrad: 10.05.2007, 17:06:18 by MrPhil »


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Om du kan hitta exakt vilket spår det är som bråkar, kan du prova att köra en fasvändare på just de ställena spikarna dyker upp. Det kan hjälpa, och så slipper du ändra en massa i dina EQ-inställningar och annat du lagt på. Det är inte säkert att det funkar, men om det gör det, sparar det en hel del tid och besvär.


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Tack för tipsen! Det där med att skifta kanal och fasvändning och att limitera eventuellt bråkande kanaler skall provas. Inte alla tips på samma kanal dock!

Vad väntar Ni på? Mata på med mer tips!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tack för tipsen! Det där med att skifta kanal och fasvändning och att limitera eventuellt bråkande kanaler skall provas. Inte alla tips på samma kanal dock!
Jo föö faan! Allt på en gång!! :D

Det där med att vända fasen förstår jag inte riktigt hur det skulle funka om inte spikarna på olika kanaler härstammar från samma ljudkälla i samma tagning, typ OH från trummor ihop med närmick.
Att fasvända en elgitarr för att det tillsammans med ett piano ger en addering vid peakar borde inte ge någon som helst skillnad... eftersom inte det rör sig om samma ljudkälla. Eller??


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det låter ganska osannolikt det där fasvändningstipset, att två signaler från olika inspelningar skulle vara så pass lika att de kan fasvändas mot varandra och det skapar en utsläckning av frekvenser. Men är det inte snarare väldigt tydliga transienter vi talar om här?
Om man klarar att fasvända bort en snabb transient, som alltid har mest energi i höga frekvenser, som dessutom är svårast att släcka ut, så får man gärna ringa eller maila mig...

Det du kan göra, som har gjorts länge och av många, även jag har prövat det, är att limitera "manuellt", dvs, gå igenom filen, markera de värsta peakarna (jobba i HÖG upplösning så du markerar bara precis den pyttelilla bit som är peaken) och sänk helt enkelt volym (eller change gain som det heter i logic) på peakarna. Börja med säg 2db, om det inte hörs, dra ner 1 db till, gör det tills det fortfarande känns normalt öronen, men hjälper din mix.
Det kan bidra till en högre genomsnittsvolym på hela spåret i slutändan om det är det du vill åt.
« Senast ändrad: 11.05.2007, 18:38:57 by Elof »


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Håller med Elof fullständigt. Det absolut enklaste sättet att fixa en eller ett par bråkande peakar är att manuellt sänka dem.

Om man har bråttom använder man en brickwall-limiter ställd på 0 dB på både in- och output.
Arbetar på XLN Audio


Burnin Sven

  • Gäst
Jo men det är väl klart att man kan gå in och jämna till vågformerna lite på separata spår. Så vitt jag begriper så är det inte så länge sen det till och med rekomenderades, läste det i nån bok om digital ljudredigering (av äldre modell). Jämna till korvarna på rätt sätt dvs. använd förnuftet vid redigering så du inte tappar all dynamik tror jag kan hjälpa ganska mycket och man slipper onödig komprimering och limitering så kan man spara det till bättre behövande delar av mixen. Jag har till och med handkomprimerat en fyrspårslåt en gång och det blev ganska ok.
Göran