Kontrollrummet

Sänka alla spår?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
som titeln säger..

går det att sänka alla spår volymer i ett projekt lika mycket?
på ett smidigt vis då menar jag..jag håller på med en låt
vilken jag är nöjd med mix mässigt,problemet är bara att
drabbats av höja volymen febern under tillvridningen..

så nu är det övermättat & slår över på vissa ställen,och projektet är gigantiskt
så det skulle bli ett never ending pulande att sänka alla spår för hand!!

finns det en sådan funktion i cubase??

tack på förhand.. :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Du kan ju länka alla kanaler och sedan sänka över lag, men det låter nog inte likadant efter det...
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Som Mr Phil sa, sänk Masterregeln.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad tsmalmbe

Sänk mastern, därför är den ju där.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
alt. kan du ju lägga en limiter på mastringsregeln som bara drar ner 0,1 db, så att signalen inte styr över. Problemet är dock att man gärna vill ha 3-5 db över till mastringen, men det beror ju lite på hur starkt du har mixat överlag.

/Tjo
« Senast ändrad: 03.05.2007, 18:31:22 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
om du sänker alla spår antar jag att du måste ändra dina tröskelvärden på eventuella komressorer för att få samma resultat


Utloggad tsmalmbe

om du sänker alla spår antar jag att du måste ändra dina tröskelvärden på eventuella komressorer för att få samma resultat

Därför finns mastern.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Har man effekter på mastern som man inte vill ska påverkas så kan man lägga in en gainplugg sist i kedjan (som exempelvis gratispluggen FreeG från Sonalksis). Sen sänker man helt sonika gainpluggen.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.
Såvitt jag har hört är det en gammal sanning som inte gäller längre i de moderna programmen.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
masterregeln är ju helt klart smidigast...
Hälsa sa Hellsa


Utloggad tsmalmbe

Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.

Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
om man ska dra ner alla reglar, kan man inte hålla inne ALT-knappen o sen dra i en regel!?
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Post-insertarna och gruppernas alla insertar kastar oxrumpa om man drar ner kanalerna envar för sig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Post-insertarna och gruppernas alla insertar kastar oxrumpa om man drar ner kanalerna envar för sig.
det låter inge vidare!!  :unsure:



skippa cubase!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!

men jag fick ta tjuren vid hornen och mixa om det från scratch istället
och jag tror att det vart till det bättre!! :D

men tack alla ändå!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!

Sänker du mastern, klipper du inga kurvor. Normalisering klipper inga kurvor. Normalisering som funktion är totalt onödig, höjer endast noisefloor och du uppnår samma sak med sk. "mastering" (=kasta på en limiter).

Hur fick du kurvorna att klippa?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil

Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.


Njä, men man ska ju egentligen alltid sikta på lite headroom inför mastringen och för att uppnå det här headroomet genom att sänka mastern(innan mastring) förlorar man väl väsentliga bitar?


Utloggad tsmalmbe


Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.


Njä, men man ska ju egentligen alltid sikta på lite headroom inför mastringen och för att uppnå det här headroomet genom att sänka mastern(innan mastring) förlorar man väl väsentliga bitar?

Nej, det är ingen skillnad "hur" headroomet kommer tilll. Allt tomrum före nollan är ju förlorade bitar om man vil se det så. Om man drar ner på mastern, eller drar ner varje spår separat och uppnår samma peaklevel, är det teoretiska bitdjupet helt samma.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!

Sänker du mastern, klipper du inga kurvor. Normalisering klipper inga kurvor. Normalisering som funktion är totalt onödig, höjer endast noisefloor och du uppnår samma sak med sk. "mastering" (=kasta på en limiter).

Hur fick du kurvorna att klippa?


nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!

så har jag fatta det,men det kanske är fullständigt fel..
ursäkta min väldigt röriga förklaring..hoppas du fattar något av den
jag har setat med det här projektet hela dagen,öronen blöder & nu är det dags för frukost! :D
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!

Det är totalt fel. Normalisering drar den högsta toppen upp till exakt (eller just under) 0dbFS. Ingenting kan gå över 0dbFS i normalisering. Aldrig. Normalisering påverkar inte dynamiken i musiken på något sätt.

Normalisering kan aldrig förbättra på materialet, tvärtom endast försämra (kvantiseringsfel, och en helt onödigt applicerad DSP-algoritm).

Skall materialet mastras, skall man aldrig normalisera.

Bobs Bok, sidan 66 rekommenderas varmt (The myths of normalization).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag tycker tsmalmbe uttrycker saken bra. Vill man sänka nivån överlag, justera mastern och se till att inga dynamikpluggar ligger före regel på mastern. Det interna bitdjupet i moderna program är så pass högt att det är näst intill omöjligt att tappa bitar om bara utnivån är ok.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!

Det är totalt fel. Normalisering drar den högsta toppen upp till exakt (eller just under) 0dbFS. Ingenting kan gå över 0dbFS i normalisering. Aldrig. Normalisering påverkar inte dynamiken i musiken på något sätt.

Normalisering kan aldrig förbättra på materialet, tvärtom endast försämra (kvantiseringsfel, och en helt onödigt applicerad DSP-algoritm).

Skall materialet mastras, skall man aldrig normalisera.

Bobs Bok, sidan 66 rekommenderas varmt (The myths of normalization).


nä jag menar inte att normaliseringen gör mer en höjer topparna till 0db
vad jag menar att tidiager mixar jag gjort som slagit över & sedan har jag sänkt mastern & mixat ner
sedan öppnat iwavelab så ser jag att topparna är klippta,det ser övermättat ut
och sedan om jag normaliserar det så är hela spåret fyllt till bredden
dvs inte särskilt dynamiskt att man kan urskilja ett cymbalslag eller något annat starkt ljud

det jag menar är att jag tycker att har man mixat det för högt så får man stå för det,även om man sänker nastern, fast det kan ju vara fel..jag har bara dragit den slutsatsen någongång för länge sedan
och inte funderat mer på det!!

 :)

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Jag tycker tsmalmbe uttrycker saken bra. Vill man sänka nivån överlag, justera mastern och se till att inga dynamikpluggar ligger före regel på mastern. Det interna bitdjupet i moderna program är så pass högt att det är näst intill omöjligt att tappa bitar om bara utnivån är ok.

ok då,om man mixat så att massor av ljud sprakar,sänk mastern!!
i got it now!! :D
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
tänk jag kunde aldrig föreställa mig att den, inget illa menat, "simpla" frågan kunde leda till så många alternativa svar och diskussioner.

Intressant. visar bara på att vi alla gör på olika sätt, vilket jag tycker är kul och bra.

Hoppas din nya mix blev bättre Larsson.

Jag brukar göra som du. När man kommer på sig själv agera gudfader över reglarna, stanna upp och dra ner hela skiten till noll, koka en kopp kaffe och kör igen.
Men alla har vi våra sätt.

en vacker dag ska jag göra en tävling för alla dom som letar "bitar" här och där. Lägga upp en låt i 5 versioner där jag agerat annorlunda. Ska bli kul att få se vem som kan gissa vart bitarna tog vägen.


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad tsmalmbe

Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.

Du ska ha peakarna i utsignalen nära men inte vid nollan (hur nära är smakssak, men nära i varje fall). Hur du styr masterregeln har ingen skillnad.

Måste du dra mycket ner på mastern för att inte få överslag kan och bör du titta över sättet du mixar på, alternativt lära dig använda kompressorer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tycker dock det är lite surt .. om man vill mixa ett projekt och har säg 10 spår... alla med olika volymer... så borde det finnas något sätt att sänka alla lika mkt i % .. eller hmm.. ändras dom lika mkt i % om man kör link channels? eller behåller dom exakt samma volym? mhjm nu blev jag misstänksam ;)
nu kanske jag hade fel


Ja ja .
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

något sätt att sänka alla lika mkt i % .. eller hmm.. ändras dom lika mkt i % om man kör link channels? eller behåller dom exakt

Link channels fungerar. Men post-insertarna kastar oxrumpa då. Möjligtvis också send-effekterna.

Om något måste höjas mer än de 6db som reglarna tillåter, finns ju pre-insert gainknoben till för det. Så bara för att en regel är i taket, behöver man inte tänka på att sänka alla andra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
kastar oxrumpa

Är det väldigt, väldigt inte bra?


Utloggad tsmalmbe

Citera
kastar oxrumpa

Är det väldigt, väldigt inte bra?

Egentligen nog. En bra förklaring för kasta oxrumpa kunde vara att man får resultat som är oförutsägbara, men med ganska stor sannolikhet nära det totalt motsatta än vad man förväntade sig.

Det är alltså inte synonymt till "skit", per se.

(det finns en till gömd ordlek i denna post, förutom oxrumpan för de som vill leka sherlock :) )
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
När jag mixar skickar jag alltid alla kanaler till olika grupp-bussar i Logic, exempelvis trummor, gitarrer, synthar osv. Detta gör det enkelt att ballansera nivåerna sinsemellan plus att om hela mixen måste sänkas är det färre reglar att dra i. Dessutom brukar jag även mixa dessa bussar med eq, lite kompressor och kanske något schysst litet reverb. Vill man få ut riktigt hög volym ur mixen blir det det ofta bättre och om man redan här börjar jobba hårt med kompressor och limiter. Då behöver man inte ta i lika mycket vid mastringen och slipper därmed oönskade artefakter som pumpljud och annat.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag jobbar lika dant. Lättare att få översikt tycker jag. / Mikke


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?
It ain´t stealin' if you do it fast!