Forum > Färdiga produktioner

Yllet - 20 million people

<< < (6/7) > >>

Linkowich:
Första gången jag hör den här låten. Och det här är kanonbra! Vacker komposition, och en skön rytmik i låten (antagligen pga Am-bytet som kommer lite oväntat).

Ska man hitta nåt att klaga på (och det ska man väl ;) ) så är det nåt med den där virveln... Kanske mer reverb... eller mindre... eller byta ljud/ta bort den...

Låten är lite jämntjock hela vägen. Kanske bryta ner den mer på en av verserna. Plocka bort ex ep/pad och låta tjejen komma väldigt nära.  :wub:

Runt 02.00 (samt outrot) när elpianot blir ensamt blir det lite skolaula-stolpigt i min öron. Jag skulle ha laborerat lite med timingen och tonlängderna... Men det kanske är en medveten grej å andra sidan... lite indiepop-flirt.

Vid versen 02.42 är gitarren osams med elpianot om ovan nämnda moll. Låter knas.

Men i övrigt som sagt en tokskön låt, och jäkligt kompetent gjort!  :P 

Yllet:

--- Citat från: Linkowich skrivet 19.03.2007, 13:11:20 ---Första gången jag hör den här låten. Och det här är kanonbra! Vacker komposition, och en skön rytmik i låten (antagligen pga Am-bytet som kommer lite oväntat).

Ska man hitta nåt att klaga på (och det ska man väl ;) ) så är det nåt med den där virveln... Kanske mer reverb... eller mindre... eller byta ljud/ta bort den...

Låten är lite jämntjock hela vägen. Kanske bryta ner den mer på en av verserna. Plocka bort ex ep/pad och låta tjejen komma väldigt nära.  :wub:

Runt 02.00 (samt outrot) när elpianot blir ensamt blir det lite skolaula-stolpigt i min öron. Jag skulle ha laborerat lite med timingen och tonlängderna... Men det kanske är en medveten grej å andra sidan... lite indiepop-flirt.

Vid versen 02.42 är gitarren osams med elpianot om ovan nämnda moll. Låter knas.

Men i övrigt som sagt en tokskön låt, och jäkligt kompetent gjort!  :P 

--- Slut citat ---

Bra tankar. Jag har laborerat en hel del med låten, skalat av den ganska rejält från orginalet, och börjar väl bli ganska döv vid detta laget. Vad du menar vid 2:42 blir jag inte riktigt klok på dock :) Du har säkert rätt med virveln, får se om jag kanske försöker ge den ytterligare en skjuts i form av ev. mer reverb.

Tack för inlägget kul att du gillar.

Linkowich:

--- Citat från: Yllet skrivet 19.03.2007, 13:18:43 ---[...]
Vad du menar vid 2:42 blir jag inte riktigt klok på dock :)
[...]

--- Slut citat ---

Det skär sig. Låter som flera ackord är staplade på varandra... Osäker på om det är elpiano/gitarr som krockar eller om du bara fått nåt häng på sustainpedalen på elpianot.

DåligtGehör:
Mitt minne av "orginalet" var att det hade en lättare känsla över sig och att rösterna var mer i fokus.

Den här versionen känns mäktigare men jag blir inte lika berörd. Det mer nakna angelägna utrycket är inte lika påtaligt längre. Det finns fortfarande och det är fortfarande bra, absolut. Men något tycker jag har förlorats i det "proffsigare" arret/mixen.

Om jag minns rätt så var rösterna mer huvudsaken och liksom seglade över det andra och berättade sin historia. Nu känns det mer inbäddade i en tätare och mer uppskruvad ljudbädd. De får slåss med gitarrer och annant som nu inte längre kommenterar och understryker utan mer kräver att få vara huvudpersoner de med och säga sitt. Nej, skillnaden är inte som natt och dag. Kanske inte stor alls men den finns och det är det jag försöker beskriva.

91:an:
Första gången jag hör låten och i mina öron känns mixen rätt, inget reverb som stör, det enda jag reagerar över är tjejstämman som känns dubbad och inte lika ren som mansrösten. Speciellt då hon sjunger ensam skulle det ge mer närvaro med en helt solo röst. Är det inte dubbat så kan det möjligen vara nån effekt på som slätar ut hennes sång. Jäkla skön låt för övrigt!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion