Forum > Färdiga produktioner

Yllet - 20 million people

<< < (7/7)

Yllet:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 19.03.2007, 21:13:02 ---Mitt minne av "orginalet" var att det hade en lättare känsla över sig och att rösterna var mer i fokus.

Den här versionen känns mäktigare men jag blir inte lika berörd. Det mer nakna angelägna utrycket är inte lika påtaligt längre. Det finns fortfarande och det är fortfarande bra, absolut. Men något tycker jag har förlorats i det "proffsigare" arret/mixen.

Om jag minns rätt så var rösterna mer huvudsaken och liksom seglade över det andra och berättade sin historia. Nu känns det mer inbäddade i en tätare och mer uppskruvad ljudbädd. De får slåss med gitarrer och annant som nu inte längre kommenterar och understryker utan mer kräver att få vara huvudpersoner de med och säga sitt. Nej, skillnaden är inte som natt och dag. Kanske inte stor alls men den finns och det är det jag försöker beskriva.

--- Slut citat ---
'

Mycket intressant tanke, det där med att rösterna var i fokus i "orginalet". Kanske borde uploada den för lyssning för er som inte hört. Å andra sidan spelar det kanske mindre roll. Jag har plockat bort två gitarrer från orginalet, så egentligen finns det mindre att bråka om nu. Kanske borde tänka om angånde elpianot dock, möjligen det som tar för stor plats med sitt stereoreverb.

Yllet:

--- Citat från: 91:an skrivet 19.03.2007, 21:43:23 ---Första gången jag hör låten och i mina öron känns mixen rätt, inget reverb som stör, det enda jag reagerar över är tjejstämman som känns dubbad och inte lika ren som mansrösten. Speciellt då hon sjunger ensam skulle det ge mer närvaro med en helt solo röst. Är det inte dubbat så kan det möjligen vara nån effekt på som slätar ut hennes sång. Jäkla skön låt för övrigt!

--- Slut citat ---

Tjejstämman ligger dubbad när hon sjunger solo, inte annars. Kanske vore en idé att testa utan dubb, men jag känner att den e helt ok som den är.

Roligt att du gillar låten.

Emulator:
nuså!

tycker den sitter som...öh...hur bra som helst.  Nya mixningen tar fram det lite mer allvarliga i budskapet texten som känns ändå som en central del på nåt sätt?

Så skitbra....det SKA va blött här.

tjejens röst är sådär lagom bra nonchig (<---hur stavas?) mot din lite mer mörka röst.

sticket med elapiano är SÅ bra, men det vet du ju.

just det, jag vill ha signat ex av ep'n!

Harmonica mike:
Tjena Yllet.
Ett tag sedan jag hörde denna.Tyckte att det lät bra då - nu låter det dock kanon!
Jag kan inte hitta ett "fel" att slå ned på.Lägg denna i kategorin färdig,det låter mycket
professionellt om mix/arr å mastring.Körde en trippel lyssning då jag har nya lurar.Perrens överallt,monitorer å två olika lurar.

Mvh
Micael

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion