Kontrollrummet

jakten på det perfekta gitarrljudet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Here we go again. Jag vill inte egentligen hålla på och leta efter det perfekta gitarrljudet. Jag vill spela in och göra musik. Därmed är min ambition att ha en tre fyra signaturljud som är mina. Problemet är att jag bara inte hittar dem. Jag har testat de mesta av mjukvarupluggar fram och tillbaka. Sist har jag nog mest kört med olika former av impulser via http://www.guitarampmodeling.com/
Min vox Tonelab står mest och samlar damm eftersom jag inte riktigt orkat med att jobba mer med att hitta det där ljudet.
Jag har testat de flesta emuleringar på marknaden och inte hittat en enda modell som ger mig den där speciella känslan.
Vad är det jag vill ha då? Jo jag vill ha ett varmt rörljud med lätt vintagestuk som är stort utan att bli för dominant och ölverdrivet. Alla brittiska dist och higainljud går fetbort. Även distmattor alla Rammstein. Jag vill ha ett levande varmt och ändå tungt rockljud.
Var finns det?
Är jag ensam o detta eller håller ni också på? Kan vi dela vår smärta och frustrtation?

Eller sitter ni och ler och tänker Ha jag har redan det perfekta ljudet?

egget


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
jag tycker du skall ta dig en titt på www.ceriatone.com

där finns det en mängd olika stärkare, och ljudklipp där man kan höra hur många av dom låter.

jag personligen blev frälst av Champ, DC-30 och plexi 50 lead.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
jag tycker du skall ta dig en titt på www.ceriatone.com

där finns det en mängd olika stärkare, och ljudklipp där man kan höra hur många av dom låter.

jag personligen blev frälst av Champ, DC-30 och plexi 50 lead.

Okej tack för tipset Skall kolla när jag kommer hem. Kan inte streeama på jobbet. Vad har du själv för ljudideal?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Du är inte ensam iallafall.  ;)

Har själv bökat en del med gitarrljud senaste veckan. Då tyckte jag ändå att jag redan hade några kombinationer som lät guld live i repmiljö innan. Men NEJ, inte.

Så nu är jag på jakt efter en speciell liten budgetstärkare som jag vet låter bäst. Får bara se om jag hittar nån, den tillverkas inte längre.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du är inte ensam iallafall.  ;)

Har själv bökat en del med gitarrljud senaste veckan. Då tyckte jag ändå att jag redan hade några kombinationer som lät guld live i repmiljö innan. Men NEJ, inte.

Så nu är jag på jakt efter en speciell liten budgetstärkare som jag vet låter bäst. Får bara se om jag hittar nån, den tillverkas inte längre.

Skönt att höra. Vad är ditt idealjud då? Vad har du för referenesram? Finns det något ljud som du gillar extra mycket?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej Egghuvud!

Jag köpte följande pryl för kanske 7 år sedan.
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=11

Den fungerar faktiskt väldigt bra till rena och crunchiga ljud. Jag är inte så förtjust
i dess high-gain ljud. Fungerar helt ok till lead ljud men inte till mer hårdrocks riffande
men det var ju inte aktuellt för din del. Jag använder den som substitut till förstärkare
när jag gör för-produktioner. Eftersom min stärkare bara har rent ljud (gammal VOX AC50)
så använder jag den rena kanalen med pedaler framför för att återskapa mitt replokalsljud
hemma i lägenheten. Den enda nackdelen med den som jag upplever är att den inte fungerar
så jättebra att lägga massa sådana gitarrspår över varandra. Det blir lite för mycket samma på
något sätt. Om jag skall göra många lager av gitarrer över varandra så vill jag nog gärna lägga
de extra gitarrerna med min Boss GT6 eller någon plugg.

När jag kör skarp produktion så spelar jag in med en Matchless DC30. Den låter bättre än Tubeman-
pedalen men kostar ju otroligt mycket mer.

EDIT: De hade en interaktiv demo på deras site. Den tyckte jag var väldigt representativ för hur
pedalen låter (förutom ljudet på highgain kanalen som jag tycker att deras lät bättre än min, hmm..).
Om du gillar hur den låter där så gillar du den nog i verkligheten.
« Senast ändrad: 19.02.2008, 15:13:51 by Stolle »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag undrar om du testat AmpliTube 2. Skillnaden mellan ettan och tvåan var ganska stor tyckte jag nämligen. Personligen har jag lagt bort både Tube Screamer, Smah Box samt diverse choruseffekter till förmån för AmpliTube 2.

Tänk på att du behvöver ha en DI-box också (om du inte redan har gjort det). Kvaliteten på DI-boxar kan shifta en hel del, vilket också märks på priserna.
www.akoume.com


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej hej Egghuvud!

Jag köpte följande pryl för kanske 7 år sedan.
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=11

Den fungerar faktiskt väldigt bra till rena och crunchiga ljud. Jag är inte så förtjust
i dess high-gain ljud. Fungerar helt ok till lead ljud men inte till mer hårdrocks riffande
men det var ju inte aktuellt för din del. Jag använder den som substitut till förstärkare
när jag gör för-produktioner. Eftersom min stärkare bara har rent ljud (gammal VOX AC50)
så använder jag den rena kanalen med pedaler framför för att återskapa mitt replokalsljud
hemma i lägenheten. Den enda nackdelen med den som jag upplever är att den inte fungerar
så jättebra att lägga massa sådana gitarrspår över varandra. Det blir lite för mycket samma på
något sätt. Om jag skall göra många lager av gitarrer över varandra så vill jag nog gärna lägga
de extra gitarrerna med min Boss GT6 eller någon plugg.

När jag kör skarp produktion så spelar jag in med en Matchless DC30. Den låter bättre än Tubeman-
pedalen men kostar ju otroligt mycket mer.

EDIT: De hade en interaktiv demo på deras site. Den tyckte jag var väldigt representativ för hur
pedalen låter (förutom ljudet på highgain kanalen som jag tycker att deras lät bättre än min, hmm..).
Om du gillar hur den låter där så gillar du den nog i verkligheten.

Hmm visst ljuden är hyfsat varma. är inte så förstjust i det distade ljudet. Mycket beror ju på gitarren också, men det är inte riktigt mitt ideal. De rena ljuden är mycket snygga. kanske om man skitar ner det själv så att säga. Du har inga ljudexempel där man får höra dig kompa?   :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej hej Egghuvud!

Jag köpte följande pryl för kanske 7 år sedan.
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=11

Den fungerar faktiskt väldigt bra till rena och crunchiga ljud. Jag är inte så förtjust
i dess high-gain ljud. Fungerar helt ok till lead ljud men inte till mer hårdrocks riffande
men det var ju inte aktuellt för din del. Jag använder den som substitut till förstärkare
när jag gör för-produktioner. Eftersom min stärkare bara har rent ljud (gammal VOX AC50)
så använder jag den rena kanalen med pedaler framför för att återskapa mitt replokalsljud
hemma i lägenheten. Den enda nackdelen med den som jag upplever är att den inte fungerar
så jättebra att lägga massa sådana gitarrspår över varandra. Det blir lite för mycket samma på
något sätt. Om jag skall göra många lager av gitarrer över varandra så vill jag nog gärna lägga
de extra gitarrerna med min Boss GT6 eller någon plugg.

När jag kör skarp produktion så spelar jag in med en Matchless DC30. Den låter bättre än Tubeman-
pedalen men kostar ju otroligt mycket mer.

EDIT: De hade en interaktiv demo på deras site. Den tyckte jag var väldigt representativ för hur
pedalen låter (förutom ljudet på highgain kanalen som jag tycker att deras lät bättre än min, hmm..).
Om du gillar hur den låter där så gillar du den nog i verkligheten.

Hmm visst ljuden är hyfsat varma. är inte så förstjust i det distade ljudet. Mycket beror ju på gitarren också, men det är inte riktigt mitt ideal. De rena ljuden är mycket snygga. kanske om man skitar ner det själv så att säga. Du har inga ljudexempel där man får höra dig kompa?   :)

Jag undrar om du testat AmpliTube 2. Skillnaden mellan ettan och tvåan var ganska stor tyckte jag nämligen. Personligen har jag lagt bort både Tube Screamer, Smah Box samt diverse choruseffekter till förmån för AmpliTube 2.

Tänk på att du behvöver ha en DI-box också (om du inte redan har gjort det). Kvaliteten på DI-boxar kan shifta en hel del, vilket också märks på priserna.

Jepp jag har provkört Amplitube, även då vintage verisonen med Hendrixljuden. Tja.. jag tycker inte att den producrar den typen av värme och närhet jag letar efter. Amplitube kan låta bra singel så att säga, men ljuden har en tendens att försvinna helt in i ljudbilden när man fläskar på. Tycker att den saknar värme då.
Den bästa mjukvarupluggen jag testat är utan tvekan den svenska Revalvern. Mycket bra mjukvaruplugg med ovan nämnda impulsmöjligheter. Tjecka in här: http://www.alienconnections.com/products.htm

Vad vill du ha ut av det ultimata giatrrljudet?
Kul om ni nämner lite av era preferenser och vilka gitarrljud ni går igång på.   :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jopp!

Ska ju förstås delta i gitarrdiskusionen åxå :D

Den softwaren som jag använder mest e fortfarande Simulanalogs GSuite, en helt gratis VST plugg:
http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Lönar sig att ladda ner o testa!

Här e några ljudprov som jag lirat med en Epiphone LP Custom och line in direkt i ljudkortet och sedan lagt till Gsuite med tre olika presets. Spelat spåret två ggr för varje test och panorerat ut det aningen. Inga effekter använt, enbart Gsuite!

TEST 1
TEST 2
TEST 3

Detta är endast smakprov på skitiga gitarrer, sen finns det cleant och jazz etc... Gillar denna gratisplugg övar allt annat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den softwaren som jag använder mest e fortfarande Simulanalogs GSuite, en helt gratis VST plugg:
http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Bara att skriva under på. Riktigt bra faktiskt.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Just vintagestuk som är lätt "överdrivet" ,antar att du menar lätt överstyrt.., är väldigt svårt att uppnå med plugins. Jag har kapitulerat helt och byggt en isobox till mina rörförstärkare just därför!
Att välja "fender" + "2x12" + "tubescreamer" i nån meny är inte detsamma som att pressa en rörförstärkare till max och sedan backa lite på gitarrvolymen. Det behövs ohmskillnader, grus i kablarna, massa volt ut i rören, ett slutsteg som kroknar och en bra mik/preamp-kombination för att nå fram dit.

OM du nu inte vill skaffa en riktig rörförstärkare är det nog bara Amplitube Jimi Hendrix som kan komma nära det jag tror du vill ha.
Annars är det ju för jäkla enkelt (och roligt) att skaffa en Orange tiny terror+112+sm57.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jopp!

Ska ju förstås delta i gitarrdiskusionen åxå :D

Den softwaren som jag använder mest e fortfarande Simulanalogs GSuite, en helt gratis VST plugg:
http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Lönar sig att ladda ner o testa!

Här e några ljudprov som jag lirat med en Epiphone LP Custom och line in direkt i ljudkortet och sedan lagt till Gsuite med tre olika presets. Spelat spåret två ggr för varje test och panorerat ut det aningen. Inga effekter använt, enbart Gsuite!

TEST 1
TEST 2
TEST 3

Detta är endast smakprov på skitiga gitarrer, sen finns det cleant och jazz etc... Gillar denna gratisplugg övar allt annat! :)

h.  johan

Tack så mycket för dina ljudfiler, Det var kul att höra.
Det låter inte dåligt, men jag tycker nog ändå att ljuden är alldeles för stela. Jag saknar värmen och dynamiken. Jag skall ladda ner och testa för det är nog en av de enda mjukvarupluggar som jag inte provat.


Just vintagestuk som är lätt "överdrivet" ,antar att du menar lätt överstyrt.., är väldigt svårt att uppnå med plugins. Jag har kapitulerat helt och byggt en isobox till mina rörförstärkare just därför!
Att välja "fender" + "2x12" + "tubescreamer" i nån meny är inte detsamma som att pressa en rörförstärkare till max och sedan backa lite på gitarrvolymen. Det behövs ohmskillnader, grus i kablarna, massa volt ut i rören, ett slutsteg som kroknar och en bra mik/preamp-kombination för att nå fram dit.

OM du nu inte vill skaffa en riktig rörförstärkare är det nog bara Amplitube Jimi Hendrix som kan komma nära det jag tror du vill ha.
Annars är det ju för jäkla enkelt (och roligt) att skaffa en Orange tiny terror+112+sm57.

Jo nu kanske vi närmar oss mer av mitt ideal. Svårt att få det där utan att byxbenen fladrrar lite som min storebror skulle ha uttryckt det. När man backar volym så blir det liksom nästan rent. och sedan komer den där tryckvågen.. så att säga.

Vad svårt det var att uttrycka det i ord. Det finns liksom ingen nomenklatur för hur man skall säga vad man vill ha.

Skuklle vara kul att höra några ljudprov ifrån dig också?  :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Skönt att höra. Vad är ditt idealjud då? Vad har du för referenesram? Finns det något ljud som du gillar extra mycket?

Lite olika beroende på vad det är för låt/gitarrspel som ligger för händerna. Men oftast rent lite halvsprucket ljud. Vill att det ska vara lagom spretigt och vasst samtidigt som det inte sticker ut för mycket och gör ont i öronen.  :rolleyes:

Har spelat en del på en kompis förstärkare (Traynor nånting helrörs topp från ca 70~ med fender låda) på senaste och tyckte att den var guld ihop med min jazzmaster. Men fick inte alls till det när jag skulle spela in den.

Ibland åker det fram en humbuckar gitarr också för lite tjockare distljud. Känns som att det är betydligt lättare att få till. Både med mjukvara eller mickad stärkare.

Något som jag har reagerat på i Pod'en som jag hade förut och till viss del i annan digital emulerings mjukvara är att attacken i ljudet känns matt. Inte alls samma känsla som att dra upp volymen på en stärkare, stor eller liten, och smacka på.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Skönt att höra. Vad är ditt idealjud då? Vad har du för referenesram? Finns det något ljud som du gillar extra mycket?

Lite olika beroende på vad det är för låt/gitarrspel som ligger för händerna. Men oftast rent lite halvsprucket ljud. Vill att det ska vara lagom spretigt och vasst samtidigt som det inte sticker ut för mycket och gör ont i öronen.  :rolleyes:

Har spelat en del på en kompis förstärkare (Traynor nånting helrörs topp från ca 70~ med fender låda) på senaste och tyckte att den var guld ihop med min jazzmaster. Men fick inte alls till det när jag skulle spela in den.

Ibland åker det fram en humbuckar gitarr också för lite tjockare distljud. Känns som att det är betydligt lättare att få till. Både med mjukvara eller mickad stärkare.

Något som jag har reagerat på i Pod'en som jag hade förut och till viss del i annan digital emulerings mjukvara är att attacken i ljudet känns matt. Inte alls samma känsla som att dra upp volymen på en stärkare, stor eller liten, och smacka på.

Nej precis. Jag har lite samma problem med min Vox, fast det sitter ett rör i den så man kan få lite samma känsla som av en förstärkare. 
Jag tror att ett av ljuden jag letar efter är det berömda Brown Soundet (suck <_< det känns lite b att erkänna). Då är det ju Jmc 800 som gäller förmodar jag. Någon som använder Marshall?

Jag gillar inte alls de stora reverben som Van Halen envisades med, men om man t e x lyssnar på Running with the devil så har man precis den där feelingen av att det är en mycket snygg dist och sedan när han backar man en bit på volymen och då låter det nästan rent. Min bror (som är min guru på gitarrljud) menar att man måste jobba lite mer, man måste slå till på ackorden lite för att det skall bli tyngre och det gillar jag också. En del av de här digitala ljuden gör att man behöver inte jobba med gitarren alls för att det skall låta en djäkla massa. Bara man rör vid strängarna så blir det fett, fast det stämmer inte. Det känns ändå att något saknas.

(källa kring Brown sound förresten för folk som inte vet vad jag pratar om : http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_sound)
 :)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
har och funderat på att byta från vox tonlag till en riktig stärkare och just nu så lutar det åt en Orange tiny terror som ska låta väldigt bra av det jag hört, har dock inte haft möjlighet att testa den själv ordentligt.

då kan man ju även köra vox tonelabben genom stärkaren och mica upp och kanske få ett bättre ljud än när man bara linar.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
har och funderat på att byta från vox tonlag till en riktig stärkare och just nu så lutar det åt en Orange tiny terror som ska låta väldigt bra av det jag hört, har dock inte haft möjlighet att testa den själv ordentligt.

då kan man ju även köra vox tonelabben genom stärkaren och mica upp och kanske få ett bättre ljud än när man bara linar.

Kul att du är med i diskussionen. Vilket är ditt ljudideal?

Det skulle vara intressant att testa att köra Voxen genom en förstärkare, men menar du att man bara skall använda effekterna, eller köra den som förförstärkare eller..?  :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag har hittat mitt ljudideal nu!
kör min les paul genom en boss GT3 där jag använder förförstärkaren och delay o reverb, sen kör jag det till en tandbergbandare som är så ren i ljudet att det är löjligt! inte en distorsion i närheten. men den låter så fantastiskt varmt o gött. sen kör jag ut det i två st. pioneer 10" som sitter monokopplade i en låda med två basreflexer nertill. ger ett riktigt fläskigt ljud och när jag vill ha lite mer köttdist tar jag fram min jackson och drar på en distpedal mellan gt3an och stärkaren. ibland kör jag med delaypedal externt.

det roliga med min sättning är att jag har tillgång att få till vilket ljud jag vill och utan problem få det att låta riktigt bra!!!!

men bäst låter den fan med min jazzburk eller les paul när jag lirar jazzy licks.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
just de... om ngn är sugen kan jag fixa ljudexempel!! o bilder.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
just de... om ngn är sugen kan jag fixa ljudexempel!! o bilder.. ;)

Klart du ska.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
just de... om ngn är sugen kan jag fixa ljudexempel!! o bilder.. ;)

Självklart!! det är det tråden handlar om. Jakten på det perfekta gitarrljudet. Skulle vara roligt med både ljud och bilder.  :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vilken respons.. fixar iaf bilder om ngra minuter.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Och jag som tyckte Amplitube 2 lät så bra. Skall bli intressant och se vad connoisseurerna kommer fram till.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vilken respons.. fixar iaf bilder om ngra minuter.. :P

Vi väntar....  :P
'förstod nästan det.. ;)
kommer strax dåå!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
les paulen - http://forumbilder.se/show.aspx?iid=191200892248P3d71
stärkaren, en tandbergbandare - http://forumbilder.se/images/441200892436Pb776.jpg
suddig bild på högtalarna och GT3:an - http://forumbilder.se/show.aspx?iid=741200892640P3a62
mickad stärkare (micken är en gammal elektretmick från sent 60tal - http://forumbilder.se/show.aspx?iid=151200892723P2808
och så bygget - http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0b1200892824P7ff9

there.. tog mig bara ngra timmar.. ;)


edit: s ä r s k r i v n i n g ! ! !
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Holy mother of all inventions batman det där hemmabygget ser ut som att det lever sitt eget liv.
Som en korsning mellan R2D2 och en espressokokare. Imponerande. Så nu återstår tiomillionerkoronorsfrågan. Hur låter det? Snälla ge oss ett kort klipp vid tillfälle.
 :)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
IDF!

Hur kör du guran genom din tandbergare? kör du i mic inputen, och vidare ut? Använder du tandbergarens egna förstärkare för att driva de externa elementen?

Jag har själv provat att köra min gura genom tandbergaren, fast då genom dess inbyggda högtalare, och hörde en RIKTIGT tillfredställande ton. Skulle vilja höra det genom någon bättre stack :P


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Holy mother of all inventions batman det där hemmabygget ser ut som att det lever sitt eget liv.
Som en korsning mellan R2D2 och en espressokokare. Imponerande. Så nu återstår tiomillionerkoronorsfrågan. Hur låter det? Snälla ge oss ett kort klipp vid tillfälle.
 :)
ok.. jag drar igång studiodatorn.. :)
det låter riktigt bra.. och månsidigt med GT3an.. eftersom tandbergaren har sånt rörigt ljud.. spricker dock inte upp lika lätt när man styr över den!!
men det sköter man med pedaler.. ;)
IDF!

Hur kör du guran genom din tandbergare? kör du i mic inputen, och vidare ut? Använder du tandbergarens egna förstärkare för att driva de externa elementen?

Jag har själv provat att köra min gura genom tandbergaren, fast då genom dess inbyggda högtalare, och hörde en RIKTIGT tillfredställande ton. Skulle vilja höra det genom någon bättre stack :P
jag kör på linjesignal in i bandaren, använder den interna förstärkningen och ut i mitt lilla svarta 2x10" monster.
det finns ju en intern högtalare med som är skitgrym att spräcka upp ljud med..ok. nu startar jag studiodatorn!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
här är en länk. obehandlat efter mickpreamp.
J&D les paul in i gt3an. leker lite med effekterna där, in i tandbergaren in i 2x10"an mickan off axis med en elektret mick på ca. 1 dm avstånd. jag sitter själv ca. 4-6dm från micken så det är därför man hör plektrumljudet. plus att jag sitter o stampar med foten ibland. men har betonggolv så det hörs inte så mkt.. lyssnade inte igenom så noggrant utan körde bara upp den på nätet. hmm..vad säga mer? jag kör med ett grått dunlopplektrum på 0.88 mm.. ganska tunt med andra ord..
fråga om det är ngt.
Nedladdningslänk: http://www.delafil.se/key=bf930c3e880f0cf874d73eac25460409
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag lyckas inte ladda ner..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag lyckas inte ladda ner..
det gör jag.. från tre olika datorer.. klicka på länken och sen klicka på audio03.wav när du kommer in på delafil.se:s sajt..

(det är en dirigeringslänk..)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nope, funkar inte.. Har Firefox på Mac OS 10.4... Får prova safari då..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Nope, funkar inte.. Har Firefox på Mac OS 10.4... Får prova safari då..
ofan.. har prövat firefox o safari i os 10.3.2 10.4.1 och 10.4
funkar galant!!

nån mer det inte funkar för?
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Här gick det finfint att ladda hem, och fram till 02.10 lät det över förväntan! Det lät faktiskt "rör" om det ljudet.
Liiite luddigt i nedre mellenregistret/höga basregistret (för att slänga sig med termer) tyckte jag men det är ganska signifikativt för billigare Les Paulkopior så det kan man nog inte klandra din rigg för.

Kul med annorlunda lösningar som fungerar! Uppmickad högtalarlåda, stor som liten, är oslagbart.

Och visst är det svårt att få till skriktoner med för tunt plektrum..  ;)
Dolphins are gay sharks.