Kontrollrummet

jakten på det perfekta gitarrljudet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag har under en tid letat efter en sån här:



Park G10, en budget/övningsstärkare som tillverkades av Marshall för några år sen. En bekant hade en sån förut och jag gjorde många riktigt bra inspelningar med den. Hittade nyss en på blocket som nu är på väg hem till mig med posten. Hoppas nu att det låter så bra som jag minns.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag har under en tid letat efter en sån här:


Park G10, en budget/övningsstärkare som tillverkades av Marshall för några år sen. En bekant hade en sån förut och jag gjorde många riktigt bra inspelningar med den. Hittade nyss en på blocket som nu är på väg hem till mig med posten. Hoppas nu att det låter så bra som jag minns.  :)

Shuckert (eller vad man säger) Ljudprov kommer eller? Funderar själv på att försöka få tag i en gammal marshalltop. vad sitter i? en tolva eller? Tio watt typ? Vad fick du ge om man törs fråga?
Vi kanske skulle ha en "posta din rig tråd" som systertråd till denna?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vilken bra tråd..iom att jag hela tiden brottas med keff gitarr ljud
jag fick iallafall en aha upplevelse häromdagen,när jag insåg att man kunde köra fx-send från min sunkiga pod 2.0
in i peavey bandit112 stärkaren & micka med sm-57 det blev en helt annan studs en vad jag fått till tidigare
vilket nödvändigtvis inte betyder att det blev toppen
jag är van vid att nöja mig med kasst ljud..det är möjligt att ni skulle tycka att det låter skit

här är ett smakprov:
http://www.speedyshare.com/399691875.html

poden åt vänster & peavey allena åt höger
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Allt snack om Tiny Terrorn gör mig lite fundersam. Har själv inte hört något klipp som riktigt låter sådär jättebra.
Att saker bli upphypade är inte direkt något ovanligt fenomen. Folk som aldrig hört talas om den sitter och skriver om hur bra den är och rekomenderar den gladerligen.
Kanske är den bra om man gämför med liknande produkter inom den prisklassen eller nått? Är inte någon förmögenhet man får hosta upp med så...

Ingen som har något stycke som de kan presentera måntro?
Gärna i en mix där lite andra instrument förekommer och så. Det hade varit trevligt må jag säga

Edit: Vafasikens. Nu skrev jag i princip samma sak som egghufvudet just gjorde. nåväl

det finns 2 bra ljudexempel på tidinigen studios hemsida under filer att ladda hem från det nr där de testade tiny terrorn, det följer med ett textblad där inspelning och instrument beskrivs kortfattat också. kommer inte i håg vilket nr. men nån kanske minns annars får jag kolla upp det senare.

Ganska slarviga inspelningar, använde Oranges fyrtolva med en 57:a, testade även att köra med entolvan från nån av mina fenderkombos men det spelade jag aldrig in. Borde ändå ge ett humm om hur den låter. Men det är ju som sagt alltid bäst att testa själv och bilda sin egen uppfattning utifrån det.
« Senast ändrad: 12.03.2008, 21:43:51 by Emil »
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Shuckert (eller vad man säger) Ljudprov kommer eller? Funderar själv på att försöka få tag i en gammal marshalltop. vad sitter i? en tolva eller? Tio watt typ? Vad fick du ge om man törs fråga?
Vi kanske skulle ha en "posta din rig tråd" som systertråd till denna?

Ljudprov kommer om jag gillar den lika bra som förut. Den ger max 10W och det sitter väl ett 8" element tror jag, kanske 10".. Men det är bara bra att den är liten tycker jag, så man kan kräma på utan att få tinnitus. I min värld finns inga som helst argument att köra 4x12'or och liknande...
http://soundcloud.com/samsas-violin


freddy

  • Gäst
Kan tipsa om en Mesa boogies Lone Star(och även markIV), den låter sjukt bra. Många som lirar på denna stärkare, bland annat John Petrucci. John har dessutom den mest välljudande live-riggen jag hört nu, såg DT i höstas. Gitarrljudet var så jävla rent och underbart. Trodde inte man kunde få det ljudet live...
Här är lite videos när han går igenom sin gear, bland annat spelar han lite på sin Lone Star.


Andy Timmons:

« Senast ändrad: 13.03.2008, 13:36:16 by freddy »


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Fan va äckligt det kan vara med delay på gitarr ibland, men smaken är som baken.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


freddy

  • Gäst
Fan va äckligt det kan vara med delay på gitarr ibland, men smaken är som baken.

Hur menar du? Du tycker inte att det låter bra?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
peavey bandit + sm57

http://www.speedyshare.com/372966792.html
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fasen, vilken bra låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fan va äckligt det kan vara med delay på gitarr ibland, men smaken är som baken.

The Edge är rätt bra exempel på när det är o-äckligt  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
vilken bra tråd..iom att jag hela tiden brottas med keff gitarr ljud
jag fick iallafall en aha upplevelse häromdagen,när jag insåg att man kunde köra fx-send från min sunkiga pod 2.0
in i peavey bandit112 stärkaren & micka med sm-57 det blev en helt annan studs en vad jag fått till tidigare
vilket nödvändigtvis inte betyder att det blev toppen
jag är van vid att nöja mig med kasst ljud..det är möjligt att ni skulle tycka att det låter skit

här är ett smakprov:
http://www.speedyshare.com/399691875.html

poden åt vänster & peavey allena åt höger


Nej direkt skit låter det inte. Men jag har hört bättre ljud. Det blir väldigt olika karraktär på ljuden, men peavyn låter på något sätt tyngre, liksom lite edgigare. Omigen så luras man nog av att man vet. Undrar hur man skulle klara ett blindtest. Jag tycker att podljuden låter lite för bra, det blir något digitalt över deras tunga distljud som jag har svårt att fördra.  (Sedan är det lätt att man förloras i sången som bara är så cool.)
Vad har du förutom peaveyn? Någon form av distpedal eller?

peavey bandit + sm57

http://www.speedyshare.com/372966792.html

Det låter inte oävet, även om det är lite vasst och på gränsen till obehagligt.  Kan du ge lite mer info. Vad är det för gitarr? Hur har du riggat och mickat? Själv skulle jag sträva efter lite mer botten + mellanregister.  :)

Själv har jag har totalt fastnat i något konstigt sjuttiotals-retroljud.  :ph34r:
« Senast ändrad: 13.03.2008, 20:45:53 by egghuvud »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kan tipsa om en Mesa boogies Lone Star(och även markIV), den låter sjukt bra. Många som lirar på denna stärkare, bland annat John Petrucci. John har dessutom den mest välljudande live-riggen jag hört nu, såg DT i höstas. Gitarrljudet var så jävla rent och underbart. Trodde inte man kunde få det ljudet live...


Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kan tipsa om en Mesa boogies Lone Star(och även markIV), den låter sjukt bra. Många som lirar på denna stärkare, bland annat John Petrucci. John har dessutom den mest välljudande live-riggen jag hört nu, såg DT i höstas. Gitarrljudet var så jävla rent och underbart. Trodde inte man kunde få det ljudet live...


Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   

edit: vad fan snackar jag om egentligen, ren återgivning... förlåt... må stor skam och nesa drabba mig...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag prövade en litenliten mesa boogie combo för ngra år sen när jag var ute och jobbade, och den var så jävla tung så det var löjligt!!!! vi körde med den interna 12an ett tag, men sen kopplade vi stärkaren till två st. marshall 412or och fick fläskigaste ljudet nånsin.. det var mer kraft i den lilla combon på 30w.. (ungefär kommer int ihåg..!) än det var i de toppar vi prövade runt med.. randall, marshall etc.

och det fanns mängder med dist, och ingen buzz-dist som påminner om speedad fuzz, utan grov, tung fet jävla dist..

sen ytterligare några år tidigare körde jag med en rocktron combostärkare (ngt dotterbolag till rocktron som jag inte kommer ihåg vad det heter) som lät snuskigt bra.. en 212a..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


freddy

  • Gäst
Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   

Nej jag förstår inte det där med signaturljud, vill du att vi ska hit ett unikt ljud till dig?
Personligen tror jag på att ett bra ljud alltid är ett bra ljud och personligheten kommer från fingrarna. Egghuvud låter nog egghuvud även på Johns grejer. :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   

Nej jag förstår inte det där med signaturljud, vill du att vi ska hit ett unikt ljud till dig?
Personligen tror jag på att ett bra ljud alltid är ett bra ljud och personligheten kommer från fingrarna. Egghuvud låter nog egghuvud även på Johns grejer. :)

Hmm nu missförstår vi nog varandra. Det var inte meningen att vara spydig eller så. Jag menade nog mer att det finns vissa gitarrljud som låter väldigt egna, man kan nästan omedelbart avgöra vem som spelar, t a tex Brian May i Queen, Van Halen, Hendrix, David Gilmore, eller Zappa som ett par exempel. Naturligtvis har det mycket med spelstilen, anslaget och fingararna att göra precis som du säger.
Jag tycker att John Petrucci låter lite "anonym"... men smaken är olika.

Och visst tråden är inte till för att nån skall hjälpa mig att hitta mitt sound, tanken var att diskutera det perfekta gitarrljudet och det är så klart olika för olika personer.  :)


freddy

  • Gäst
Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   

Nej jag förstår inte det där med signaturljud, vill du att vi ska hit ett unikt ljud till dig?
Personligen tror jag på att ett bra ljud alltid är ett bra ljud och personligheten kommer från fingrarna. Egghuvud låter nog egghuvud även på Johns grejer. :)

Hmm nu missförstår vi nog varandra. Det var inte meningen att vara spydig eller så. Jag menade nog mer att det finns vissa gitarrljud som låter väldigt egna, man kan nästan omedelbart avgöra vem som spelar, t a tex Brian May i Queen, Van Halen, Hendrix, David Gilmore, eller Zappa som ett par exempel. Naturligtvis har det mycket med spelstilen, anslaget och fingararna att göra precis som du säger.
Jag tycker att John Petrucci låter lite "anonym"... men smaken är olika.

Och visst tråden är inte till för att nån skall hjälpa mig att hitta mitt sound, tanken var att diskutera det perfekta gitarrljudet och det är så klart olika för olika personer.  :)

Det är nog som du säger och ja smaken är väldigt olika. Vad tyckte du om Andy Timmons ljud då?


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Fan va äckligt det kan vara med delay på gitarr ibland, men smaken är som baken.

Hur menar du? Du tycker inte att det låter bra?

Nej inte speciellt, är väldigt allergisk mot att hårdrocksljud med massa delay och chorus. Jag är kanske lite gammaldags men jag vill gärna höra en bra förstärkare utan massa effekter som bara smetar ut ljudet. Men ingen regel utan undantag såklart.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Sen finns det ju gitarrister som går till ytterligheter bara för att ha "sitt" unika sound.
Carlos Santana t.ex. Hans vedervärdiga ko-ton är ju knappast nåt att eftersträva.
John McLaughlin är en annan som inte verkar bry sig om hur det låter, bara det är eget.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vilken bra tråd..iom att jag hela tiden brottas med keff gitarr ljud
jag fick iallafall en aha upplevelse häromdagen,när jag insåg att man kunde köra fx-send från min sunkiga pod 2.0
in i peavey bandit112 stärkaren & micka med sm-57 det blev en helt annan studs en vad jag fått till tidigare
vilket nödvändigtvis inte betyder att det blev toppen
jag är van vid att nöja mig med kasst ljud..det är möjligt att ni skulle tycka att det låter skit

här är ett smakprov:
http://www.speedyshare.com/399691875.html

poden åt vänster & peavey allena åt höger


Nej direkt skit låter det inte. Men jag har hört bättre ljud. Det blir väldigt olika karraktär på ljuden, men peavyn låter på något sätt tyngre, liksom lite edgigare. Omigen så luras man nog av att man vet. Undrar hur man skulle klara ett blindtest. Jag tycker att podljuden låter lite för bra, det blir något digitalt över deras tunga distljud som jag har svårt att fördra.  (Sedan är det lätt att man förloras i sången som bara är så cool.)
Vad har du förutom peaveyn? Någon form av distpedal eller?

peavey bandit + sm57

http://www.speedyshare.com/372966792.html

Det låter inte oävet, även om det är lite vasst och på gränsen till obehagligt.  Kan du ge lite mer info. Vad är det för gitarr? Hur har du riggat och mickat? Själv skulle jag sträva efter lite mer botten + mellanregister.  :)

Själv har jag har totalt fastnat i något konstigt sjuttiotals-retroljud.  :ph34r:


ja jag tycker som du poden låter för podigt heltenkelt,men det gav ivilketfall en viss extra gnista att köra den fx-send på stärkaren
jag har kört poden linad förut & då låter den miserabelt,så jag är ändå glad över den nya möjligheten
peavey stärkaren är mera eddgig som du säger..
jag har inget mer en pod 2.0 & peavey stärkaren,så jag försöker få fram kombinationer av ljud som tillsammans
blir en bra helhet..
på det andra klippet är det peaveyen bara (ingen pod)
gitarren är en aria pro II..absolut ingen värsting gitarr..men den har iallafall limmad hals & är skön att spela på!! :)
mickningen är väl inget speciellt,jag brukar sätta micken snett riktad in mot stärkaren
precis intill tyget,en halv centimeter från högtalaren iom att jag tycker att den fångar ljudet bra så
men det mästa stärkar bruset försvinner..

men det är frustrerande att inte få till det,så det är bara att jobba vidare
bra grundutrustning vore ju optimalt,men tillsvidare blir det budgetlösningar
ska testa lite pluggar som det tipsas om i den här tråden

framöver blir det en tiny terror :)
« Senast ändrad: 14.03.2008, 02:13:22 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant även om jag inte är en dream Theater fan precis. Det där ljudet känns lite för mycket som allt möjligt och inte som ett signaturljud för mig om du fattar vad jag menar. Mesa boogie är väl annars kända just för sin rena återgivning.  :)   

Nej jag förstår inte det där med signaturljud, vill du att vi ska hit ett unikt ljud till dig?
Personligen tror jag på att ett bra ljud alltid är ett bra ljud och personligheten kommer från fingrarna. Egghuvud låter nog egghuvud även på Johns grejer. :)

Hmm nu missförstår vi nog varandra. Det var inte meningen att vara spydig eller så. Jag menade nog mer att det finns vissa gitarrljud som låter väldigt egna, man kan nästan omedelbart avgöra vem som spelar, t a tex Brian May i Queen, Van Halen, Hendrix, David Gilmore, eller Zappa som ett par exempel. Naturligtvis har det mycket med spelstilen, anslaget och fingararna att göra precis som du säger.
Jag tycker att John Petrucci låter lite "anonym"... men smaken är olika.

Och visst tråden är inte till för att nån skall hjälpa mig att hitta mitt sound, tanken var att diskutera det perfekta gitarrljudet och det är så klart olika för olika personer.  :)

Det är nog som du säger och ja smaken är väldigt olika. Vad tyckte du om Andy Timmons ljud då?

Andy Timmons ja. Jo jag gillar verkligen det där varma ljudet som han får fram. Jag skulle kanske vilja ha det lite skitigare eller råare. I min smak så får det gärna finnas en touch av något som är  lite fult, eller stickigt. Sedan beror det naturligtvis på vilken musik man gör. Ibland så är det skönt med de där runda varma delayljuden.

En bra preamp kan ju göra mycket för ljudet. Det är väl en aspekt som vi inte utforskat så mycket i den här tråden ännu.
BB ligger runt två lax eller liknande? Har inte testat den själv förståss.

Som en paralell så var det första gitarrsoundet, som verkligen slog nock på mig Tom Scholtz i fm-bandet Boston. Hans ljud byggde ju mycket på den där egenbyggda sustaine-gismon Rockman, om någon minns den.

« Senast ändrad: 14.03.2008, 11:44:48 by egghuvud »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Kom just på att jag har en rockman x100 liggandes och skräpar .... tror jag ska prova den lite ;)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Som sagt var... En evighetstråd.

Efter Amplitube 2, samt Hendrixmodellen kommer nu "Amplitube metal". 
Undrar om någon har testkört den? Mycket snygga ljud och förstärkare som man kan dregla över eller vad sägs t e x om.
MesaBoogie´s Triple Rectifier
eller Marshall JMP100
Det finns både stompboxar och stereorackeffekter.

Standalone versionen innehåller tom en speedtrainer, dvs mjukvara som gör att man kan ladda in sina favoritsolon, sänka tempot utan att ändra pitch och planka saker rakt av.

http://www.ikmultimedia.com/metal/

Lyssnade på några demos och tycker faktiskt att det låter riktigt bra.


Utloggad tsmalmbe

Mmmm. Visst låter vissa riktigt bra. Massiva sound. Mixmässigt svårt att passa in kanske, men sånt ordnar ju sig. Stereogrejerna låter avskyvärt i lurar, och det är helt klart att stereo från mono blir till endast med dubbleringar, inte syntetiskt. Fasliga fasfel med en ljudbild som ligger bakom huvudet, vilket gör mig yr.

Jag vet inte, men i min välrd så kommer delay och kompressorer som inserts/send EFTER att själva ljudet gjorts, inte inne i en gitarrplugin. Tänker jag helt fel kanske?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mmmm. Visst låter vissa riktigt bra. Massiva sound. Mixmässigt svårt att passa in kanske, men sånt ordnar ju sig. Stereogrejerna låter avskyvärt i lurar, och det är helt klart att stereo från mono blir till endast med dubbleringar, inte syntetiskt. Fasliga fasfel med en ljudbild som ligger bakom huvudet, vilket gör mig yr.

Jag vet inte, men i min välrd så kommer delay och kompressorer som inserts/send EFTER att själva ljudet gjorts, inte inne i en gitarrplugin. Tänker jag helt fel kanske?


Nej du tänker nog inte fel. Tanken är nog att det skall gå att använda den som en standaloneprodukt och att man spelar med den "live" så att säga. Då skall väl hela riggen vara inne i pluggen eller hur man skall uttrycka det.
Man bör ju ha en stereosignal in för att det skall fungera med steroeffekter. Annars blir det ju helknas. Det borde ju gå att mata in en stereokanal från deras hårdvara.  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kan lägga till jag har haft en rad olika stärkare genom åren (Fender Twin, flera olika Marshalls, Peavy, Line 6...) men den som lät bäst var en 50w topp med två 4*12:or till. Det var för övrigt inte min utan en tokig snubbe som jag träffade på fyllan men det är en annan historia. Nu snackar vi nog sent 80-tal men ... Ja, alltså folk brukar bli lyriska över hur rörstärkare låter när de är som bäst. Detta är den enda rörstärkare som verkligen imponerat på mig. Jag har ingen aning om hur den var modifierad eller om den ens var det men när man vred upp volymen så att den fick börja jobba så hände det jävlar-i-mig grejor i den förstärkaren. Jag har tyvärr inget ljudklipp från, vi spelade tyvärr aldrig in något tillsammans (ja, vi lirade tillsammans ett tag efter fyllan också...). Jag vet inte om jag ens kan försöka återge detta i ord men den hade en kraft i tonen som sparkade dig i häcken, och då menar jag en spark på ett bra sätt. Kraftfullt, välljudande, fylligt och fett... sustain out of this world. Men man var ju tvungen att lira högt på den för att få ut det.
Min gamla Line 6 Flextone var precis tvärtom - på låg volym så hade den ett väldigt skönt sound, både vad det gäller dist och rena ljud. Men när man skulle ut o spela och var tvungen att vrida upp volymen så kroknade den och blev hyfsat ointressant.