Forum > Färdiga produktioner

Yllet - 20 million people

<< < (5/10) > >>

Yllet:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 13.02.2008, 21:11:00 ---Om  du skulle plocka bort yttepytte mellanregister, skulle jag  gilla det ännu mera. Men nu är inte övre registret tröttande i varje fall. Förra  versionen hade dock mera "resolution", nu låter det ... ja limiterat helt enkelt och lite för dynamikbefriat. Detta hördes inte på förra versionen. Lite pumpande på vissa frekvenser, lite grötigt överlag. Volymen är mera pressad på den här nyare versionen, vilket i mina öron är onödigt. Frökens sång lider av det i de mer täta partierna, vilket är ett högt pris att betala för lite tilläggsnivå. Stereobilden är bra, bättre nu i själva verket än tidigare.

--- Slut citat ---

Återigen ytterst trevligt med noggran lyssning. Jag har tatt efter dina åsikter och slänger härmed upp en ny version. -1 db mellan 500 och ca 3000hz samt 2 db svagare limitering.

http://jon.rinneby.se/musik/20_million_9.mp3

Light Head:
Jag kommenterar, som vanligt, helt utifrån min spontana känsla så det blir inte så tekniskt med frekvens och amplitud..

Det känns som om det ligger en gosig bitcrush över hela låten, vet inte om jag gillar det. får nästan känslan av överstyrning. Även en viss luddighet finns där. Hur skall jag förklara,, Tänk dig ett fönster, du tänker inte på hur smutsigt det är förrän du har putsat det och helt plötlisgt ser hur klart det är ute. Jag känner ett behov av att putsa upp detaljrikedomen i låten.

Men det finns en mjukhet som är tilltalanade i hela kompositionen.

Även om det inte är det du vill ha åsikter om,, jäkligt bra låt!

Yllet:

--- Citat från: Light Head skrivet 14.02.2008, 10:19:16 ---Jag kommenterar, som vanligt, helt utifrån min spontana känsla så det blir inte så tekniskt med frekvens och amplitud..

Det känns som om det ligger en gosig bitcrush över hela låten, vet inte om jag gillar det. får nästan känslan av överstyrning. Även en viss luddighet finns där. Hur skall jag förklara,, Tänk dig ett fönster, du tänker inte på hur smutsigt det är förrän du har putsat det och helt plötlisgt ser hur klart det är ute. Jag känner ett behov av att putsa upp detaljrikedomen i låten.

Men det finns en mjukhet som är tilltalanade i hela kompositionen.

Även om det inte är det du vill ha åsikter om,, jäkligt bra låt!

--- Slut citat ---

Har haft stora problem med det där "suset" som du beskriver. Blir snabbt örontrött när ja mastar låten, men tror nu mig kommit på att problemet ligger i trummorna. Ska leta upp trumprojektet ikväll o se vad ja kan göra åt det. Förhoppningsvis kan jag då brighta till hela produktionen i övrigt, utan att det blir påfrestande för öronen.

/Jon

Harmonica mike:
Mina 2 cent då,vilka du kan ta med en nypa salt.

Min uppfattning i mixen är att det är lite för reverbigt överlag,vilket gör att det grötar ihop sig lite.Vidare så har du skurit basen alldeles för hårt i förhållande till baskaggen/pukorna.Sen tycker jag att din röst har för lite botten i förhållande till kvinnan,det gör att den essar onödigt mycket,nästan på gränsen till dist ljud.Tjej rösten och guran har en del gemensamt frekvens mässigt,låter som om du skurit all botten ur guran.Jag får nog hålla med Tsm om att allt är inte en jakt på "ljud tryck"..Risken i den cirkusen är att man förlorar instrumentens naturliga klang,vilket jag tycker mixen lider av stundtals.Lite varierande volym på sången också,lite hög å lite låg...

Men det här är ju mina synpunkter om mixen,och den biten är avklarad om jag förstått det rätt.
Blir nog lite marigt dock,att köra räddningsaktionen i mastringen.

Trummorna låter riktigt bra,jag hade korrigerat sången nedåt där trummor å sång ligger parralellt.

Nog med svammel från Norrlands juryn,och just det - skitbra låt! Men det har jag sagt förut - förmodligen din bästa.

Mvh
Micael

Yllet:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 14.02.2008, 12:48:54 ---Mina 2 cent då,vilka du kan ta med en nypa salt.

Min uppfattning i mixen är att det är lite för reverbigt överlag,vilket gör att det grötar ihop sig lite.Vidare så har du skurit basen alldeles för hårt i förhållande till baskaggen/pukorna.Sen tycker jag att din röst har för lite botten i förhållande till kvinnan,det gör att den essar onödigt mycket,nästan på gränsen till dist ljud.Tjej rösten och guran har en del gemensamt frekvens mässigt,låter som om du skurit all botten ur guran.Jag får nog hålla med Tsm om att allt är inte en jakt på "ljud tryck"..Risken i den cirkusen är att man förlorar instrumentens naturliga klang,vilket jag tycker mixen lider av stundtals.Lite varierande volym på sången också,lite hög å lite låg...

Men det här är ju mina synpunkter om mixen,och den biten är avklarad om jag förstått det rätt.
Blir nog lite marigt dock,att köra räddningsaktionen i mastringen.

Trummorna låter riktigt bra,jag hade korrigerat sången nedåt där trummor å sång ligger parralellt.

Nog med svammel från Norrlands juryn,och just det - skitbra låt! Men det har jag sagt förut - förmodligen din bästa.

Mvh

Micael

--- Slut citat ---

Hej mike.

Angående reverbet håller jag inte med dig. Men anledningen till att du känner att de grötar lite, är nog snarare att det är ganska mycket low-mid, för att dölja den lite jobbiga diskanten (som ska fixas ikväll)

Min röst passar inte så bra i mixen om den får ta för stor plats, har testat lite olika saker, men den ska såklart inte essa. Får kolla över detta. Att sången svajar vet jag inte, tycker den är ganska jämn?

Ljudtrycket är borta i verision 8 och 9, den är sänkt med 2 db och mer dynamisk.

Basen vill jag inte ha så mullrig, det är ju smaksak. Den är höjd runt 800hz för tydligheten och kropp, kanske det du tänker på. Smaken e som basen, ville inte att den skulle krocka  med bastrumman :)

Tack för lyssningen. En del värdefull info.

När ska man bli nöjd?!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion