Forum > Färdiga produktioner
Yllet - 20 million people
Yllet:
Borttagen...
tsmalmbe:
Dundrande övre bas som ger ett grötigt intryck. Grop i lägre mellanregistret kanske eftersom allt annat verkar överdrivet? Vass diskant, troligen har du haft mycket problem med sibilans eftersom du använder de-esser? I hela låten är diskanten hård och kall vilket ger mig "listening fatigue". Sss....swishh... allt swishar och låter vassssssssst.
Vad jag skulle göra? Eftersom du själv mixar borde väl sounde vara "korrekt" kommande ur mixen. Din kedja verkar utrustad för en större räddningsaktion av en gammal skit mix där originalen har brunnit upp. Way overkill. Så skippa eq:n, eller fixa det i mixen (om du använder eq:n endast som hipass är det givetvis helt ok tycker jag). De-esser använder jag som "räddningsverktyg" då mixen har skitit sig, så varför använder du den? Skip. Jag hör inte multibandskomprimeringen, vilket betyder att det funkar bra. Sköt tonbalansen med multibandaren istället för eq, dra ner på översta registrets nivå (använder du flera än 3 (=onödigt om du har bra mix) så får du kanske dra ner på de två översta istället).
I dagens läge har jag simplifierat min egen kedja då jag mastar eget material. Visa män har sagt åt mig att om mixen låter bra är det endast nivå man sköter i masteringen. Så enkelt som möjligt. Och mixar man själv så kan man ju påverka slutresultatet där så att mixen är perfekt. Sen är det bara att ratta "nivåverktygen" så att man inte förstör mixen man har. Singelbandskompressor fungerar i många fall på "normal" musik och ger ett vackert resultat. Oftask blir det dock multiband på singelbandaren för att kunna göra små tonaländringar just på per-band basis. Men medsingelbandaren före så behöver man inte överdriva användningen av multiband, vilket ger bättre resultat. På slutet sedan en singelbandlimiter. Kör man multiband på multiband på multiband blir det en djungel där tiden går åt till att ratta istället för att mastra. Och det kan väl leda till att man styr och ställer ne hel massa onödigt också - detta är många gånger ett faktum. Är materialet bra multikomprimerat skall det ju vara rakt över spektrat så att en singellimiter fungerar. Så att nivån höjs, utan att påverka ljudet mera. Blir ljudet skit ur multibandaren så att man behöver ställa det med en multilimiter så är man lite ute och seglar.
I ditt fall skulle jag köra multibandkomp -> singlebandlimit (med tanke på att du har ett bra slutsound i dina mixar vad jag hört tidigare) och glömma allt annat. Med multibandkompen drar du upp nivån OCH ställer soundet slutligt rätt, med limitern skär du bort sista 1-2dB. Done. Låter garanterat bra, och dessutom så är det jävligt mycket enklare att få 10 låtar bra på det sättet. Mer än 2-3dB komprimering i masteringen betyder att mixen inte är tekniskt sett bra. Jag räknar inte en möjlig normalisering med i dessa dB:n givetvis, eftersom en normaliseringsprocess ofta ingår i masteringverktygen per automatik.
Lyssning: Onkyo-stärkare och Scandynas minipod. Utan subwoofer. Tonkontroller på neutralt. Relativt stort rum. Min referens- och skönlyssning , inte studiolyssning.
Yllet:
Tackar för ett utförligt svar!
EQ:n är som du säger endast för att skära bort basen, highpass vid 35hz samt en dipp efter 10khz med ett shelvingfiler som sänks ca 1db.
De-essern tar bara över 10khz för att ta bort vass hihat, som jag kanske borde fixat i mixen, har dock bara stereospåret kvar på trummorna, men de e nog bättre att sätta de-essern starkare där istället.
Multibandet funkar bra och efter det en singlebandkompressor som endast färgar ljudet. Limitern i slutet såklart.
Jag har blivit lite hemmablind på denna låten, men valde en låt jag kände till väl innan. Var alla essiga ljud kommer ifrån vet jag inte riktigt, men jag antar att det är från sången framförallt. Måste nog kikas över.
Jag är oerhört tacksam att du lyssnar så kritiskt, andra som lyssnat har varit nöjda, men själv har jag känt att det fortfarande är något inte som riktigt stämmer. Och det är just det där "väsande" som jag inte kan sätta mitt finger på.
Angående dundrande bas så antar jag att du menar allt under 100hz, att det tar överhand? Och grötar. Alltså lägre gain på allt under 100...?
Men för övrigt tycker jag min mastringskedja är "enkel" förutom att de-essern då är overkill. Vintage warmern skulle kunna ligga på stereobussen i mixen istället, men nu blev det här. Den färgar ljudet på ett sätt som inte går att "mixa sig till"
Återigen, stort tack. Me like kritik!
tsmalmbe:
Om du jämför med vad som helst inom professionell mastering så är din kedja komplex. En enkel kedja är eq+fullband kompressor + fullbandlimiter. Du har 3 tunga pluggar som är multifunktionella (förutom de andra pluggarna då). Du gör samma saker på 3 ställen. 3 grymma grejer som behandlar dynamik på ett multibandsvis. Din kedja kommer verkligen i spektrets andra ända av komplexitet. Det är ju alltså inte bara mängden av pluggar, utan vad de gör också som jag räknar med.
Om du gillar vintagewarmern, så kör den och en singlebandlimiter. Oxford eq:n är ju inte fel, och om du endast har stereospåren kvar är det mer än realistiskt att du skulle lägga den mellan vw:n och limitern för att kunna kontrollera något som kanske låt trevligt för 3 månader sen men inte mera idag. Du Kommer att få samma resultat men lättare. Lättare betyder att du kommer att kunna behandla 10 låtar kontrollerat, och dessutom kontrollerat kunna reagera på fel du (eller andra) hör i ditt resultat.
Men, om det fungerar för dig så fungerar det för dig. Huvudsaken är ju att du fixar soundet så det inte låter så metalliskt och kallt och tröttsamt i diskanten, och eftersom det inte gäller bara sången utan allt från akustiska gitarren, ssssssssymbalerna och sången så hittar du säkert något verktyg för att hitta problemet.
Mina högtalare är långt ifrån neutrala, men jag har en hel del timmar bakom mig tillsammans med dom.
Med bumlig bas menar jag inte djupbas (eftersom jag inte hör det med mina högtalare) utan att det bumlar vid 80-140 (lite gissning hör). Kolla med span om du ser puckel där. Om inte, så är det mina högtalare som bumlar.
Over and out.
djonas:
Känner igen ditt sound nu Yllet!
Detta låter ju hur nice som helst.
Fin sång, snygga harmonier och skön ljudbild.
Gott hantverk enkelt!
Mvh / djonas
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida