Forum > Färdiga produktioner
Yllet - 20 million people
Harmonica mike:
Nöjd blir man väl aldrig.. :D
Ju mer man skruvar i de egna grejerna,desto mer förvirrad blir man.När man som utomstående lyssnar på andras mixar så ser man lätt "flisan i den andres öga,men inte bjälken i sitt eget",för att citera Bibeln.
Jag tror att det är skillnad på när man skrivit och spelat in alstret själv,kontra när man lyssnar på andras, som gör att man slutligen blir "döv"..Man stirrar sig blind på detaljerna.Det blir för många puckar att hålla i luften samtidigt helt enkelt.Det finns väl inget bra botemedel mot det förutom att lämna bort hela mixen till någon utomstående,i ditt fall så kan det vara en lösning då du har en mycket bra låt på G..
Dock har jag fullt förtroende för dina mixnings kunskaper,vida överlägsna mina rent tekniskt.Dock sitter vi ju på samma lyssning,förmodligen olika inställningar bara.Jag får ofta kritik för att mina mixar är för basiga,och det förklarar ju en del av våra olika tänkesätt lågfrekvent mässigt.
Kolla med Tsm,han gjorde en fin räddnings aktion med en KR festival låt,som jag och Emulatorn och Wernborg vann.."Don´t give a damn"..
Det får väl bli mitt tips.
Ur denna diskussion så fattar jag att jag måste höja basen i mina monitorer en par db,för att jämna ut nivåerna mot omvärldens lyssning - se jag lärde mig nåt :D
Fast det har jag funderat på länge,men nu fick jag det bekräftat av nån med samma lyssning.
Perfekt!
Kom på en grej,kan du lyssna på min låt "More frustrated",för att bekräfta mina funderingar kring basen ...Tacksam om du ville göra det.Strunta i hur det är lirat och hur det låter i övrigt,det är basnivåerna i monitorerna som jag har problem med..
Mvh
Micael
Yllet:
Absolut, ska göra de när ja kommer hem!
Yllet:
Senaste versionen - Ny gitarr, ny mix
http://jon.rinneby.se/musik/20_million_12.mp3
P.S Mike, jag får lyssna på din låt i morgon D.S
:)
Harmonica mike:
Hej Jon.
På morgonen så är man minst påverkad av ljud..Ju längre under dagen det lider,så blir öronen känsligare på både gott och ont.
Jag hade vilja höra pyttelite mer botten i din sång.Den låter för högt "lyft" i det högre registret.Hör fortfarande "ess" sound från den. Lyssna på 02.25 och 02.31 till exempel där är lite av mina tankar bekräftade..Där hör man tydligast vad jag är ute efter.Tjejens röst låter kanon!
Guran som slår ackorden låter oxå lite vass när den ligger själv.Lite samma fenomen som din sång..För hårt toppad? Lite digital dist sound..näe Jon,jag gillar inte det soundet.
Reverberingen upplever jag inte lika störande nu..Mest jobbiga ess och höga eq problems kvar i mixen..
Sen så har vi ju bas dilemmat :P,intro basen bra nu.Hörs tydligt och distinkt.Skulle det skada att ge den en liten knuff nedåt? Frekvens mässigt alltså...Antar att den skulle gå igenom bättre när det drar igång.Men det är ju våran bas diskussion..så ta det med en stor nypa salt.
Som bonus kan jag nämna att jag för första gången fick rysningar av din låt.Antar att det betyder att du är nära nu,eller så är det bara för att du har skrivit en fantastisk låt!!
Det får räcka så här Jon,fixa essen/dist soundet,så kör vi igen nu när jag har lyssnat in mig på din låt.
Mvh
Micael
Yllet:
Update v.13
Fixat essen och lite smått.
http://jon.rinneby.se/musik/20_million_13.mp3
Mike
Min sång "passar bäst" i ljudbilden om den har minimal botten, nu är den faktiskt skuren vid 450 hz hehe och en kraftig höjning i mid som du så korrekt hörde, samt en lowpass vid ca 9500hz, alltså en "midvorx" variant i eq:n. Jag har testat att låta min röst ta mer plats i mixen, men eftersom den ligger dubblad, så passar den enligt mig bäst i bakgrunden, men det är självklart att den inte ska essa.
Angående den vassa läggitarren, du menar den som kommer in i vers 2? Får se om ja kan skära den lite till.
Du skriver så mycket, uppskattas. Tar mig an din låt idag, lovar!
/Jon
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida