Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Genom dimman

<< < (5/7) > >>

karl:
lyssnade på ett halv tonsteg upp versionen där din röst funkar bättre..låter skumt i den nerpitchade...however...svens k 70-tals harmonitradition som inte bjuder på några överraskningar alá Ted Ström, Nationalteatern,ödesmättat men funkar ändå tack vare att man var med då också...hade som sagt en mellotron M400 och bytte t.o.m. band i den från cello,engelska horn och chamber flute till choir,strings, chamberflute tror jag det var och fick då en insikt i den firnurliga konstruktionen...bandet kom från England och var markerat där man skulle "klippa" men det funkade det också...however igen du har en schysst ljudbild om du vill befinna dig där du gör alltid skönt att lyssna på bekanta ljud.... / karl

MaxB:

--- Citat från: karl skrivet 10.02.2008, 12:17:58 ---...svensk 70-tals harmonitradition som inte bjuder på några överraskningar alá Ted Ström, Nationalteatern,ödesmättat men funkar ändå - tack vare att man var med då också...hade som sagt en mellotron M400 och bytte t.o.m. band i den från cello,engelska horn och chamber flute till choir,strings, chamberflute tror jag det var och fick då en insikt i den firnurliga konstruktionen...bandet kom från England och var markerat där man skulle "klippa" men det funkade det också...
--- Slut citat ---
Det är trevligt att det finns folk som känner till dessa finurliga instrument, som till och med kan berätta att de ägt en på riktigt. Jag är tacksam att jag inte behöver hantera en riktig mellotron, med tanke på service och underhåll, men å andra sidan, de som en gång spelat på en riktig kan berätta om känslan av vibrationerna från motorn och capstanaxeln då de trycker ner en tangent eller kanske flera tangenter och då måste korrigera tonhöjden med vänsterhanden på pitchen. De får något lyriskt i blicken.

--- Citat från: karl skrivet 10.02.2008, 12:17:58 ---...however igen du har en schysst ljudbild om du vill befinna dig där du gör alltid skönt att lyssna på bekanta ljud.... / karl

--- Slut citat ---
Ja, jag har fastnat i den där ljudbilden, kan man säga. Kan aldrig glömma... B)

IKEN:

--- Citat från: Nad skrivet 07.02.2008, 02:39:47 ---Mellotron? Då måste man ju lyssna. Har läst igenom lite av vad andra anser om
detta vemodigt vackra stycke och till viss del kan jag hålla med, t ex dubbleringen
av Din sång, det funkar inte för mig. Men Du har ställt låten i ett vackert möblerat rum
med svag punktbelysning. Mellotronens närvaro bidrar till svartvita ödesmättade
bilder i mitt huvud, en doft av tidigt 70-tal som ger mig en viss längtan tillbaka till v-jeansen,
afghanpälsen och smygrökandet.
Härligt. :)

Kolla bilden på mig från 1975. Hehe...

--- Slut citat ---
V-Jeans Mellotron,,Afganpäls,Zyndapp KS50,Rickenbacker,Rökrutor på skolgården,Deep Purple på Scandinavium..... 1975 fick jag min första Rickenbacker av farsan,en beggad 4001:a.......Oboy,det var tider det 16-år gammal....

djonas:
Mycket snygg låt!
Jäkligt nice gitarrljud där i början...kanske lite otajt lirat i början men å andra sidan ganska levande.
Snygga harmonier, bra text...gillar stämmorna på refrängen.
Härlig blandning mellan akustiska instrument och andra lite mer spaciga ljud. :)
Fint hantverk!
Mvh / djonas

karl:
Länkar till ett smakprov på hur "the real thing" kunde låta......mellotron M400....och i ljudbilden hör ni också Moog Taurus BassPedals ett måste för ett symfonirockband  på den tiden   :wub: B)
/  karl

--- Citat från: MaxB skrivet 10.02.2008, 12:35:26 ---
--- Citat från: karl skrivet 10.02.2008, 12:17:58 ---...svensk 70-tals harmonitradition som inte bjuder på några överraskningar alá Ted Ström, Nationalteatern,ödesmättat men funkar ändå - tack vare att man var med då också...hade som sagt en mellotron M400 och bytte t.o.m. band i den från cello,engelska horn och chamber flute till choir,strings, chamberflute tror jag det var och fick då en insikt i den firnurliga konstruktionen...bandet kom från England och var markerat där man skulle "klippa" men det funkade det också...
--- Slut citat ---
Det är trevligt att det finns folk som känner till dessa finurliga instrument, som till och med kan berätta att de ägt en på riktigt. Jag är tacksam att jag inte behöver hantera en riktig mellotron, med tanke på service och underhåll, men å andra sidan, de som en gång spelat på en riktig kan berätta om känslan av vibrationerna från motorn och capstanaxeln då de trycker ner en tangent eller kanske flera tangenter och då måste korrigera tonhöjden med vänsterhanden på pitchen. De får något lyriskt i blicken.

--- Citat från: karl skrivet 10.02.2008, 12:17:58 ---...however igen du har en schysst ljudbild om du vill befinna dig där du gör alltid skönt att lyssna på bekanta ljud.... / karl

--- Slut citat ---
Ja, jag har fastnat i den där ljudbilden, kan man säga. Kan aldrig glömma... B)

--- Slut citat ---

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion