Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Genom dimman

(1/7) > >>

MaxB:
LÅTNAMN: Genom dimman
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE:
LÅTLÄNGD: 3:46
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Jag hittade en bekväm funktion på det Midi-piano jag köpte till barnen förra julen: Den spelar fingerspel som komp. Trycker jag på en eller två tangenter så spelar den pianokompet i dur eller moll på ett sånt där sätt som jag inte klarar av att göra själv, på ett piano.

Texten speglar min sinnesstämning som är påverkad av den mörka vintern.
Under den mörka årstiden kommer de mörka texterna.

Mellotronkörer och mellotronstråkar är mitt signum. Dom finns med här, tillsammans med en mellotron-cello. Åsså några akustiska gitarrer.

Jag hör att Flash-spelaren pitchar ner låten en ton. Det kanske är OK? Jag har hört det förr och inte förstått varför det blir på på vissa låtar men nu kom jag på att det kanske är då man gör en mp3:a av en 48 kHz 16 bitars wave-fil som det händer? Nån som vet?

http://boom.shivas.se/music/genom_dimman.mp3

Emulator:
Å, det påminner om något som jag inte kan sätta fingret på, någon 70-80tals grej. Får väl återkomma om jag kommer på det :)

till låten: första gitarrtonerna kändes som de va lite otajt, som om gitarrspelaren blev lite överraskad av att de va inspelningsdax ;) Sen låter det riktigt bra om gitarren!

Tycker det låter riktigt bra om resten, möjligen minus för pianot. kanske skulle strunta i att ha ett riktigt piano på vänsterhandskompet och lägga det spelet på något elpiano, klockspel eller nån blippig synth kanske, och lägga till enkelt ackordsspel, för nu låter det "midi" om det hela.

Annars tycker jag om stycket, snygg sång, framförallt på de riktigt höga tonerna.

stämningsfullt.

cykeln:
Jättefin låt!
Vackert, stämningsfullt -  Lägg gärna upp texten
Bra ljud förutom det ljusa stråkpartiet i vers två och kören låter lite lite stel
Skull önska mindre dubblering, stereo av rösten - det blir lite för massivt
men verkligen jättebra

IKEN:
Märkligt,den pitchas verkligen ner.... :(
Den låten gillar jag Max,lite brusig,sångmiken? Låter Hanson De Wolf på nått sätt.
Och Mellotronen,du kan det bättre än jag.....
lite otajt dubblering,men känslan i låten är sä härlig.
Snyggt akke ljud och spel. :)

MaxB:
Ja pianot är ju midi-stelt, eftersom det kommer från ett Yamaha-keyboard med färdiga instrumentljud och komp, bl a det här pianokompet. Men jag hinner inte med att spela det där som jag vill ha med från pianot och jag gillar pianoljudet.

"Cykeln" du nämner kören, menar du den jag sjunger eller mellotornkören?
Dubbleringen av rösten har andra också sagt att jag klarar mig utan. På nyare låtar sjunger jag inte samma sak på båda sidorna utan försöker ha en huvudstämma och två eller fler på vissa partier bara.

Beskriv gärna vad du inte gillar med det ljusa stråkpartiet i vers två. Vet du att det här inte är stråkljud, som strävar efter att låta som riktiga stråkar? Det här är mellotonstråkar, som strävar efter att låta som - mellotronstråkar.

Här är texten

- Genom dimma
- Text och musik: Max Backström

Du ser igenom dimma,
ser konturen av ett hus.
Är det där - du vill vara?
Är det där ditt liv tar slut?

Du ser en mäktig byggnad,
högre än allt du sett förut.
Är det den - vi lever i?
Kan vi komma ut?

Refr