Forum > Demolåtar

david.roennlund: Thoughts of you

<< < (2/11) > >>

david.roennlund:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Det känns rätt opretantiöst och lite charmigt lo-fi men ändå inte riktigt så att man sugs med.

--- Slut citat ---

jo, kan på en nivå förstå att man kan känna så, låten lunkar på och det händer inte så mycket, arret är rätt ospännande o så!

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Visst kan man låta trummorna balansera och hålla resten enkelt men det skall nog till lite mer magi. Kanske något mer galet i ljudbilden eller mer särart på rösten. Just nu känns det lite som mellan pojkrummet och ett konstverk i vardande. Gillar det men det blir ändå lite för blekt.

--- Slut citat ---
Hm, ja.... tänker att man kanske sabbar känslan (min känsla...) om man kastar in nya grejer...

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Frasering kunde vara bättre. Ta mer vara på texten som i att understryka, kontrastera, utmana osv. Blir lite väl snällt och slätstruket. Ett sätt, sångläge hela låten.

--- Slut citat ---
Ja, sången ska tas om (igen o igen...) den är svårt att få bra, ska ta till mig dina tips och försöka igen :)

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Rösten nära, resten väl långt borta.

--- Slut citat ---
Ja, jag vill ha sången franför "orkestern" , men den hamnade kanske lite för långt fram nu (och orkester förlångt bak...)

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Syntljud (av vanligt slag) på solot. Ja det får väl gå den här gången  ;)

--- Slut citat ---
määä, det är ju skitsnyggt MOGGljud ju :lol:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Ahh så underbart när du tar fram fiolen!

--- Slut citat ---

mm, är rätt nöjd med fiolinsatsen
---

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 08.01.2008, 19:57:35 ---Har du delat upp musiken i olika delar, antingen folkmusik och fiol eller så är det annat och knappt fiol alls?

--- Slut citat ---

mm, du är inne på nått!
Grejen är den att jag försöker att föra samma mina två musikvärldar...
Det artar sig just nu som att det blir lite fiol på en låt som denna... och lite anorlunda komp/arr på nån folkmusiklåt...
Är även på G att lägga fiol/nyckelhapa på ett par forumlåtar!
Vi får se vart detta bär av :)

Tack för att du tog dig tid och lyssnade !!

david.roennlund:

--- Citat från: cykeln skrivet 08.01.2008, 21:22:12 ---Mycket egensinnigt stycke - Gott!
Gillar melodin och det sätt du sjunger den på
Det ger ett drömmande, flytande intryck - på något sätt påminner det om Incredible String Band - även texten "free falling without an end"
Även den långt bortifrån kommande orgeln med sitt ljud förstärker det psykedeliska intrycket.
Inte så förtjust i cymbalerna - skulle önska något mindre av dem
Felan på slutet är underbar - mer av den - kan inte den spela solot istället för synten?

--- Slut citat ---

Hejsan!

Kul att du gillar låten!
Låter på dina kommentarer som om du uppfattat låten lite i samma anda som jag skapat den i, kul att känslan går fram :)
Jo, ska tänka lite på cymbalerna... grejen är ju att de sitter ihop med resten av trummorna...hm....

tack för fina ord om felan, de värmer :wub:
har haft mina tankar om att den ska spela synthsolot... fårse om det blir något av det...

tanken med fiolen är att den är början på ett fiolsolo som inte finns -_-

//David

Emulator:
Dåligtgehör och cykeln sammanfattar det rätt bra tycker jag. När jag lyssnar kan jag önska mer jobb på sång, att allt skulle var lite tightare, aningen mer komplexitet i ljudbilden.

Å andra sidan gillar jag det skarpt. Får lite proculharum-vibes, känns lagom sådär rökigt och flummigt. De små snubblingarna på orgeln kanske man kan ordna till lite, och göra lite mer på rösten.

Gnisselavdelningen på slutet gör mig tveskam. helt underbart är det, men skall det vara mer av den? På ett sätt självklart att du borde utnyttja den oftare, å andra sidan gör det att man lyssnar igen. Din intention om en försmak av något som inte kommer känns helt rätt. Men liiite längre? det är ju SÅ bra!

Kaxa till dig och sjung med gott självförtroende och lite mer attityd så tror jag att det mesta flyter.

Det som känns roligast är att du själv spelar stråke, gitarr (som fanns) klaviatur och trummor.

Kanske kans du testa att kopiera ut trumspåret en gång till och tokkapa diskanten på det, ändra ljudet svagt med någon färgande svag svag effekt, och mixa ihop trumspåren, för att ta bort lite mässing.

Taktarten känns svajig för att man tror att nån tvåfyra eller traditionell 3/4 skall komma -sen när man väl fattat vad som pågår åker man med i skön takt. Om fraseringarna satt lite tightare så skulle den sköna rytmen nå fram mer.

Och visst hade vi kul på msn :)

PS. vi tycker en väldans massa, och jag vet vilken petimeter du är när man ber dig lyssna kritiskt på något alster -du hör hårfina skillnader man gjort. Av den anledningen tror jag att du vill ha det så här lite flytande?

gött mos som kan bli ännu godare med lite krydda :)

david.roennlund:

--- Citat från: Emulator skrivet 08.01.2008, 23:55:10 ---Dåligtgehör och cykeln sammanfattar det rätt bra tycker jag. När jag lyssnar kan jag önska mer jobb på sång, att allt skulle var lite tightare, aningen mer komplexitet i ljudbilden.

Å andra sidan gillar jag det skarpt. Får lite proculharum-vibes, känns lagom sådär rökigt och flummigt. De små snubblingarna på orgeln kanske man kan ordna till lite, och göra lite mer på rösten.

Gnisselavdelningen på slutet gör mig tveskam. helt underbart är det, men skall det vara mer av den? På ett sätt självklart att du borde utnyttja den oftare, å andra sidan gör det att man lyssnar igen. Din intention om en försmak av något som inte kommer känns helt rätt. Men liiite längre? det är ju SÅ bra!

Kaxa till dig och sjung med gott självförtroende och lite mer attityd så tror jag att det mesta flyter.

Det som känns roligast är att du själv spelar stråke, gitarr (som fanns) klaviatur och trummor.

Kanske kans du testa att kopiera ut trumspåret en gång till och tokkapa diskanten på det, ändra ljudet svagt med någon färgande svag svag effekt, och mixa ihop trumspåren, för att ta bort lite mässing.

Taktarten känns svajig för att man tror att nån tvåfyra eller traditionell 3/4 skall komma -sen när man väl fattat vad som pågår åker man med i skön takt. Om fraseringarna satt lite tightare så skulle den sköna rytmen nå fram mer.

Och visst hade vi kul på msn :)

PS. vi tycker en väldans massa, och jag vet vilken petimeter du är när man ber dig lyssna kritiskt på något alster -du hör hårfina skillnader man gjort. Av den anledningen tror jag att du vill ha det så här lite flytande?

gött mos som kan bli ännu godare med lite krydda :)

--- Slut citat ---

mm, håller nog med er (särskilt om ihoptajtandet)

Rösten tycker vi alla,mig inräknat, att jag ska slipa på ... fast jag gillar min sångstil i denna låt, så jag får försöka variera den innanför ramarna för detta stiluttryck.

Jag är också ruggigt ambivalent inför stråkavslutet, på ett sätt skulle jag kunna flumma ut i ett fett improflumsolo(vilket skulle vara kul) , men jag tror att det skulle strida mot min idé.
Så jag håller nog kvar på min idé om att solot ska vara kort och ge en försmak om det ickeexisterande fiolsolot!
Det får helt enkelt bara finnas i era egna hjärnor -_-
La upp en ny version nu med ett dubbelt så långt solo (dubblerat) , mest för att känna hur det skulle kunna vara med ett längre solo, som jag skrev i trådhuvudet så kunde jag inte spela in något nytt material pga att andra tror att man ska sova på natten :ph34r:

Jo, jag vet att jag har problem med kaxigheten( i sång alltså) , får tänka mig en motspelare jag vill förklara detta för när jag spelar in!

Ja, trumspåret.... låtens akilleshäl ... har försökt att pilla lite, men det blir bara skit :(

Att det glider omkring i början förstärker känslan av jam (på gott o ont...), men efter enstund så har alla hittat in i sina mönster och det rullar på!

Jovisst tycker ni en massa :)

Du har helt rätt i att jag vill ha det lite flytade , men just det gör att man måste få allt att ligga perfekt "lite flytande"... vilket jag inte lyckats med än :)

Tackar för att du lyssnat och tagit dig tid att kritisera otaliga versioner av denna låt :) :)

//David "Kålrotslådan"

Emulator:
kålrotslådan  :blink:

en ide: denna låt slutar som den gör. gör en ny annan låt. gör en tredje, som börjar som denna slutar. Mixa. Servera på CD.

;)

ähfan, konceptet med album och skivor som en enhet är nog knappt levande idag....men jag gillar det. "förr i tiden"  :rolleyes: gjordes det album som va en homogen grej lixom. inte låtbetonade bara, utan som ett budskap eller hur man nu säger.

jaja. sov gott :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion