Forum > Demolåtar
david.roennlund: Thoughts of you
david.roennlund:
LÅTNAMN: david.roennlund : Thoughts of you when you're already gone
ARTIST/GRUPP: David Rönnlund
GENRE: Haschpop
LÅTLÄNGD: 3:20
KOMPOSITÖR: Barkman/Rönnlund
PRODUCENT: david.roennlund
INSPELNINGSÅR: 2007-2008
FORMAT: mp3
Nu har jag pillat med denna låten ett par veckor.... så nu känner jag att det är dax att lansera den :)
http://roennlund.com/thoughts._080108_2.mp3
Texten har jag samskrivit med Tomas Barkman över det förträffliga verktyget MSN :P
så, vad tycks?
vet att det är endel skavanker härodär... men kände att jag ändå vill posta den.
EDIT 1 : Version 2 http://roennlund.com/thoughts._080108_3.mp3
Har fipplat lite med trummornas o orgelns tighthet, såg att de hade flyttat si lite skevt.... la även in lite gura på en vers...
EDIT 2 : Version 3 http://roennlund.com/thoughts._080109.mp3
Har flytta lite orgeltoner, försökt att pilla med de dumma trummorna och lagt ett nytt längre slut(tyvärr är det natt hör och det går inte att spela fiol, så jag koppierade det gamla, la en oktav och lite filter) håll tillgodo.
EDIT 3 : Version 4 http://roennlund.se/david/thoughts._080113.mp3
Lite bandeko(hur tycker ni det funkar med bandekot på slutet ?) , en violastämma på slutet och lite allmänt pill :)
EDIT 3 : Version 4 http://www.roennlund.se/david/thoughts._080113_4.mp3
lite nivårer var justerats :)
Thoughts of you
Tomas Barkman // David Rönnlund
If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout out loud
just to make you understand what you have done to me
to push you off that fluffy cloud
To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end
swim in my sea of sin
The sins that you have causted
to let you know my inner thoughts
to share my disbelief
in my journey to inner peace
to paint your sky with my acing and my grief
To let you fell the thougts of mine
to let you crawl beneath my skin
free falling without an end
If i could just tell you how you made me feel that day
i would shout out loud
egghuvud:
Hmm njaee funkar inte riktigt för mig. Trummorna är lite för otajta för att jag skall kunna köpa dem. Ljudet på dem är också underligt, de känns helt skurna så att det bara är ett litet vispande av cymbaler.
Jag känner mig tveksam till arrangemanget som helhet. Orgeln funkar iofs, men reverbet känns nästan för mycket både där och på sången. Dessutom blir det väldigt tomt med bara sången och orgeln. inte för att du sjunger dåligt, men om rösten skall bära alltihop så behövs det lite mer djup i den. :)
edit. Slutet känns coolt på något sätt. Synd att inte stråkfiguren ligger med mer så att säga. Det finns något där, men det känns fortfarande opolerat på något vis.
david.roennlund:
--- Citat från: egghuvud skrivet 08.01.2008, 13:39:29 ---Hmm njaee funkar inte riktigt för mig. Trummorna är lite för otajta för att jag skall kunna köpa dem. Ljudet på dem är också underligt, de känns helt skurna så att det bara är ett litet vispande av cymbaler.
Jag känner mig tveksam till arrangemanget som helhet. Orgeln funkar iofs, men reverbet känns nästan för mycket både där och på sången. Dessutom blir det väldigt tomt med bara sången och orgeln. inte för att du sjunger dåligt, men om rösten skall bära alltihop så behövs det lite mer djup i den. :)
edit. Slutet känns coolt på något sätt. Synd att inte stråkfiguren ligger med mer så att säga. Det finns något där, men det känns fortfarande opolerat på något vis.
--- Slut citat ---
Tackar för Ris o Ros Eggis :)
Trummorna ligger lite bättre nu, såg att de hade hoppat fel ( vem är det som alltid går in och flyttar saker i ens projekt :ph34r:)
angående ljudet så är de inspelade med en liten stereomic som låg på en kartong framför trumsetet, så därav den skeva ljudbilden + avsaknaden av möjlighet till mixning av de olika trummorna.... fast jag gillar det minimalistiska cymbalknackandet med små avbrott i...
hm... på vilket sätt ogillar du arret, något konkret?
Gillar det "flummiga" ljudet som orgeln har när den spelas genom allt reverb... men ska testa lite alternativ.
La in lite gura i paritet med orgel, sång.... så var det förut, men det hade fallit bort.
hm, djup i rösten... oktavdubb,eller? :P
Kul att du gillade slutet!
//David
DåligtGehör:
Det känns rätt opretantiöst och lite charmigt lo-fi men ändå inte riktigt så att man sugs med.
Visst kan man låta trummorna balansera och hålla resten enkelt men det skall nog till lite mer magi. Kanske något mer galet i ljudbilden eller mer särart på rösten. Just nu känns det lite som mellan pojkrummet och ett konstverk i vardande. Gillar det men det blir ändå lite för blekt.
Frasering kunde vara bättre. Ta mer vara på texten som i att understryka, kontrastera, utmana osv. Blir lite väl snällt och slätstruket. Ett sätt, sångläge hela låten.
Rösten nära, resten väl långt borta.
Syntljud (av vanligt slag) på solot. Ja det får väl gå den här gången ;)
Ahh så underbart när du tar fram fiolen!
---
Har du delat upp musiken i olika delar, antingen folkmusik och fiol eller så är det annat och knappt fiol alls?
cykeln:
Mycket egensinnigt stycke - Gott!
Gillar melodin och det sätt du sjunger den på
Det ger ett drömmande, flytande intryck - på något sätt påminner det om Incredible String Band - även texten "free falling without an end"
Även den långt bortifrån kommande orgeln med sitt ljud förstärker det psykedeliska intrycket.
Inte så förtjust i cymbalerna - skulle önska något mindre av dem
Felan på slutet är underbar - mer av den - kan inte den spela solot istället för synten?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida