Kontrollrummet

Mixning som ideal och mode

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Ofta i lyssningen på komersiella CD.skivor på min dyra, dyra stereo så blir alla "perfekt" mastrade skivor totalt olyssningsbara. Det är vid sådan tillfällen man inser att det hade räckt med att köpa sig en stereoklockradio, för att att få ut största möjliga effekt ur superproddade överintelligenta mastringsmoduler.  Som jämförelse : Hala upp 2 nyckelkippor med samma tyngd , gör en framåt/bakåt rörelse vid varje öron , och där har du lyssningsidealet som regerar idag.

Idealet för en diskjockey är att ha samma output på varje skiva han spelar till dansgolvet, utan att behöva tänka på att öka/minska gainen hela tiden. Thats it. Det var där det föddes . Hur 17 fick alla skivor denna behandling ? även dom som aldrig spelas på disko.

Ett upprop : ta det lugnt med limitern och ta det vackert med dina kompressorkedjor. lite kan man väl få andas då och då ?  :ph34r:



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
benägen att hålla med....det finns tillfällen när man kanske VILL spetsa öronen för att hötra...jmf kklasisk musik med alla sina nyanser. man måste anstränga sig för att lyssna, och det är ju först dp som dynamiken kommer till sin fulla rätt, när man faktiskt förmedlar något med sina olika volyomer....



så less på nrj-sound på allt som körs nu flörtiden!


ber om ursäkt för stavfel, kolsvart i rummet....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Hej, jag förstår inte varför du dels säger "perfekta" om dessa totalt DEFEKTA produkter, samt varför du tror att det är masteringmodulernas fel när det ligger i händerna på de fuckade tekniker som inte vet hur man behandlar ljud utan tror att dom måste vinna racet med sönderlimiterat skit som sabbar i princip hela nöjet och finessen med musik, detta är ett numera gammalt fenomen som styr och råder, tyvärr tyvärr tyvärr...


Florian le Sage

  • Gäst
förresten moderatorer/admin etc, det heter MASTERING inte MASTRING  :angry:


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
På Engelska heter det Mastering på Svenska kan man skriva/säga Mastring om man vill. Verkar som att väldigt många gör det också.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jag tycker ibland att klagandet på dagens mastringsideal är tristare än själva soundet. Det är ganska enkelt att låta bli att närma sig nollan om man nu tycker det låter illa.

Förresten ska dansmusik helst inte brickwallimiteras alls, så du får hitta nån annan att skylla på. ;) Radion kanske?
« Senast ändrad: 15.03.2007, 10:58:03 by Duden »



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tycker ibland att klagandet på dagens mastringsideal är tristare än själva soundet. Det är ganska enkelt att låta bli att närma sig nollan om man nu tycker det låter illa.
Fast det gör ju inte att CD:n i hyllan låter ett dugg bättre, eller hur?

Precis som alla ideal som kommer det förändras. Frågan är om vi sett det värsta än innan det blir bättre igen. En sak är säker: problemet är identifierat och många retar sig på det. Alltid en början.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag instämmer i att volymhysterin är helt utom kontroll. Mycket av den nyare musiken kan jag bara lyssna på i iPoden, eftersom jag har ganska dåliga konsumenthörlurar. Hemma är det ofta helt olyssningsbart!!

Tack till de få band som vågar stå emot det! Jag tycker Foo Fighters senaste, In Your Honour, var ganska dynamisk!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Jag tycker detdär har lugnat ner sig lite. Var värst för ett par år sen då ALLT skulle va maxat. Vissa grejjer kan jag gilla när det är sådär tokplatt, på vissa saker låter det verkligen apa...
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Vi som är den nya generationens tekniker (och en del av den äldre) får väl helt sonika ta vårat ansvar och säga nej till bolagen som vill ha det så.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Florian le Sage

  • Gäst

Vi som är den nya generationens tekniker (och en del av den äldre) får väl helt sonika ta vårat ansvar och säga nej till bolagen som vill ha det så.

Önskar det vore så enkelt, majorbolagen och deras distributörer köper dock inte detta utan anlitar i så fall hellre den som välvilligt maxar upp skiten i slutändan, dessutom så skall du veta att flertalet av den "äldre" mer erfarna teknikergenerationen är på "rätt" sida dvs bevara dynamikenlägret, med vissa sorgliga undantag.

Att då välja ett oberoende bolag som vi har rätt många av här idag med respektive distro med kvalitétsprofilen i beaktande är inte heller det lättaste, finns bara ett par tre vad jag vet som nischar sig så pass att dom går emot strömmen produktions och artismässigt, resten är komersiellt självmord i de flestas ögon-tyvärr och fortfarande...

Men det tål att uppmärksammas/påpekas/förändras för att något skall ske, en återgång till ett sansat ljudideal, för musikens skull och öronens!

 B)



Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jo det är ju ett jäkla påtryck om att det ska vara starkare än allt annat. Men det är väl fortfarande vi som är tekniker?! Det är vi som vet vad vi sysslar med, för inte är det bolagen ivarje fall. Kanske dags att leta tillväga sätt för att lyckas övertala med hjälp av kunskap och att kanske till och med säga: "nej jag vill inte att det ska stå mitt namn om ni vill ha det masterat så". Är jag blåögd? Antagligen, men va fan:)
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Det är CD:s "fel" att det blivit så här, försök att maxa en vinylskiva så...
Tjatar lite om Bob Katz igen, men i hans beskrivning av filmmusik/ljud där rms:en ligger på -24dB är ju en förutsättning för att ljudeffekter ska komma till sin rätt.
Ligger allt på 0db så tappar effekterna fullständigt sin mening i sammanhanget.
Det blir bara ett stort j*vla sammelsurium av oväsen.

PS det är ju därför man trillar ur fåtöljen ibland när reklamen kommer inklampandes som elefant och skrämmer livet ur en... <_< DS
« Senast ändrad: 19.03.2007, 19:41:26 by PerW »
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Den där bob katz alltså, det va fan inte mycket jag förstod ur hans masteringsbok. Det va en go gäng filosofi inblandat, skrivet i rätt svår engelska dessutom. Kan lova att jag läste om en hel del gånger::)
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Det räcker att läsa det här:
http://www.aes.org/technical/documentDownloads.cfm?docID=65

Moderatorer! den borde klistras nånstans.
« Senast ändrad: 19.03.2007, 19:51:03 by PerW »
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Den här diskussionen känns lite... gjord. Jo, det är mode att pressa inom vissa musikstilar, dels som ett sätt att öka intensiteten i musiken. Jag tycker inte det är konstigare än att vissa musikstilar premierar överstyrda gitarrer, felspel, dunka dunka, slammer, svordomar, skitkonstiga skalor, dålig ljudkvalitet, småfalsk sång, etc. Sånt går inte heller att lyssna på ur vissa perspektiv. Distad elgitarr måste man ju tyckt lät hemskt när det kom liksom? Slår vad om att det även då fanns trötta gamla gubbar som sa att "det här går ju inte att lyssna på... varför gör dom så... jaja det är väl en övergående trend, snart kommer de till sans igen"...


Florian le Sage

  • Gäst
Den här diskussionen känns lite... gjord. Jo, det är mode att pressa inom vissa musikstilar, dels som ett sätt att öka intensiteten i musiken. Jag tycker inte det är konstigare än att vissa musikstilar premierar överstyrda gitarrer, felspel, dunka dunka, slammer, svordomar, skitkonstiga skalor, dålig ljudkvalitet, småfalsk sång, etc. Sånt går inte heller att lyssna på ur vissa perspektiv. Distad elgitarr måste man ju tyckt lät hemskt när det kom liksom? Slår vad om att det även då fanns trötta gamla gubbar som sa att "det här går ju inte att lyssna på... varför gör dom så... jaja det är väl en övergående trend, snart kommer de till sans igen"...

Fast det här handlar inte riktigt om det du jämför med riktigt, generationsklyftor och kulturchocker etc.

Det handlar istället om att trenden styrt upp nivån på CD så pass att det faktiskt låter illa och alldeles för högt jämfört med sansat pressade produkter, oavsett genre eller mixmetod!

Du och jag gillar garanterat INTE att skivan med MR.Push är så förbaskat maxad i jämförelse med skivan med Mr.Soft att man hoppar ur fåtöljen då den kommer i spelaren och man måste sänka den annars normalimställda volymen på stärkaren som nyss dög åt kasett eller vinyl eller cool CD!

Det är ju det som är både irriterande och direkt missvisande, återigen oavsett genre, hoppas det går fram vad jag försöker säga och framförallt så är detta inte alls en diskussion som är "gjord" eller färdig, tvärtom mkt högaktuell och avgörande för allas vår framtid, på fler än ett sätt!

För att förtydliga så handlar detta inte om att viss musik etc är bättre än annan, man kan maxa mixen utav helvete i club/dub eller hiphop eller vad man nu tror gagnar den och den stilen utan att för den skull pressa fram en platta som måste låta 3 dubbelt så högt som allt annat...man har alltså allt att vinna på att motverka detta, om man bara ville inse fakta!

 B)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jo visst, sant. Det finns delvis den rent "praktiska" (eller opraktiska kanske vissa vill kalla det då) anledningen till att pressa, helt enkelt att man vill höras så mycket som möjligt, och så finns det det pressade ljudidealet. Problemet uppstår väl i att de som vill att det ska låta maxat har så mycket högre RMS (eller vad det heter) än de som inte vill att det ska låta så. Det kan jag hålla med om att det är ett problem, om än ganska litet, men den här diskussionen verkar så ofta snarare handla om "dynamikdöden", alltså de rent estetiska aspekterna av ljudet.

Jaja, hur som haver. Borde det inte vara hyfsat lätt att analysera olika låtars upplevda ljudvolym och kompensera för det i själva musikspelaren (så att volymratten bestämmer upplevd volym istället för topvolym)? Lär ju vara lite svårt att kräva att vissa ska normalisera sina inspelningar på -6db för att ta hänsyn till andra?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Jaja, hur som haver. Borde det inte vara hyfsat lätt att analysera olika låtars upplevda ljudvolym och kompensera för det i själva musikspelaren (så att volymratten bestämmer upplevd volym istället för topvolym)? Lär ju vara lite svårt att kräva att vissa ska normalisera sina inspelningar på -6db för att ta hänsyn till andra?

MediaMonkey kan analysera och autojustera nivåerna för olika spår. Det behöver bara göras en gång, informationen sparas sen i databasen.

EDIT: Mer om själva tekniken finns här...
« Senast ändrad: 19.03.2007, 21:13:24 by Linkowich »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tror det florian är ute efter oxo är att det är trist att HELA plattan inklusive individuella spår ska ha samma volym..dynamiken bortblåst!

hör det fota på nya låter som börjar med accapellasång; lika volym där som när trumor stråkar pianon o gitarrer ligger på. hlet skittråkigt :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag tycker inte att det största problemet med maximeringsracet är att dynamiken mellan spåren försvinner (eller dynamiken inom spåret för den delen); det kan ha flera praktiska anledningar. Jag som konsument lyssnar nästan bara på min musik med hörlurar i kommunaltrafiken. När jag måste hålla på och höja och sänka mellan låtar blir jag galen! Jag vill ha ett bra driv hela tiden. Min gräns går när det börja rent DÅLIGT! Pressat och klämt och jävla distat. HATAR skiten! Jag kan inte lyssna på skräpet! Det mest irriterande jag vet, det är när jag kan lyssna på musik på shuffle på iPoden i 2 timmar och digga allt. Så kommer en låt där jag måste sänka rejält för att inte bli hörselskadad! SÅ pressat kan det vara!

Jag ser inget problem i nivåutjämning, det är en del av soundet i den musik jag lyssnar mest på. Bara det inte handikappar ljudkvalitén!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Problemet är ju när sångare eller pianist or whatever vill ha lägre partier etc, och använder sin röst<7instrument för att skapa det, och sen komprimeras allt o dras upp. trist

 :huh:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Problemet är ju när sångare eller pianist or whatever vill ha lägre partier etc, och använder sin röst<7instrument för att skapa det, och sen komprimeras allt o dras upp. trist

 :huh:
Jo, det är sant. Visserligen bibehålls ju känslan till viss del, men jag håller med dig; det finns gränser även när det kommer till "praktisk" limitering.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Problemet är ju när sångare eller pianist or whatever vill ha lägre partier etc, och använder sin röst<7instrument för att skapa det, och sen komprimeras allt o dras upp. trist

 :huh:

Fast den typen av dynamik ligger ju inte till största delen i volymen utan i klangen... du kan ju höra på en enskild pianoton om det är nån som drämmer till med all sin kraft, eller smyger liksom. Samma sak med rösten. En skicklig masterare ska väl kunna komprimera sånt ganska mycket utan att det bara låter tråk liksom?


Florian le Sage

  • Gäst
Klangen de väljer att spela med bestämmer ljudnivån och dynamiken, fast klangen är ocskå fel ord i detta sammanhang, tror du rör ihop begreppen lite tbruce...

Om man vill att folk skall höra skillnaden på starka och svaga partier i en låt så aktar man sig för att limitera för hårt eller knappt alls, lyssna på klassisk musik, där är kompressorer i princip tabu!

Jazz plattor av hög produktionskvalitét från 50-talet eller i fjol använder ytterst sparsamt med kompression, i så fall på enskilda instrument, och så finns det en jädra massa bra pop och rockplattor där jag upplever smakfulla nyanser trots ett energiskt ös och tryck!

 B)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Klangen de väljer att spela med bestämmer ljudnivån och dynamiken, fast klangen är ocskå fel ord i detta sammanhang, tror du rör ihop begreppen lite tbruce...

Du måste väl hålla med om att det finns massa andra saker än volymen som gör att vi hör hur hårt anslaget är? Övertonsstrukturen förändras ju. Och det påverkas ju inte det minsta av kompression. :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Problemet är ju när sångare eller pianist or whatever vill ha lägre partier etc, och använder sin röst<7instrument för att skapa det, och sen komprimeras allt o dras upp. trist

 :huh:

Fast den typen av dynamik ligger ju inte till största delen i volymen utan i klangen... du kan ju höra på en enskild pianoton om det är nån som drämmer till med all sin kraft, eller smyger liksom. Samma sak med rösten. En skicklig masterare ska väl kunna komprimera sånt ganska mycket utan att det bara låter tråk liksom?

Vissa mixar går inte att komprimera eller limitera hårt utan att det låter apa, det hänger på mixen. Det gäller att veta hur man "mixar för hård mastering", om man inte kan det så bör man inte räkna med att ens låt ska låta skitbra när den ligger och kramas med nollan...



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tbruce: kan nog ligga nåt i det, men problemet är ju att hela tonen ändras på ett piano...svängingar, andra ordningens svängningar etc. hur mycket av chassit som mullrar med etc. den dynamiken tro åtminstone jag går lite förlorad om volymen inte korrelerar mot det ljud man hör...jämför om du ser en nål falla och du hör ljudet av ett spett mot betonggolv.

öhm, ja. :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Återigen till Bob Katz, enligt artikeln jag hänvisade till så "borde" rock musik ligga på -12 dB rms.
Vill man ha ett maxat ljud så är det ju bara att ställa limitern på -12 dB, eller till den nivån att man inte tycker det låter högre än ett dynamiskt material, och sen trycka upp skiten underifrån så högt det går...
DÅ slipper man att ändra volymen hela tiden mellan olika skivor.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Vill man ha ett maxat ljud så är det ju bara att ställa limitern på -12 dB, eller till den nivån att man inte tycker det låter högre än ett dynamiskt material, och sen trycka upp skiten underifrån så högt det går...

Hur menar du?  :huh:
-12 dB RMS är ett mått på den genomsnittliga ljudstyrkan, inte ett värde på peakarna.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Vill man ha ett maxat ljud så är det ju bara att ställa limitern på -12 dB, eller till den nivån att man inte tycker det låter högre än ett dynamiskt material, och sen trycka upp skiten underifrån så högt det går...

Hur menar du?  :huh:
-12 dB RMS är ett mått på den genomsnittliga ljudstyrkan, inte ett värde på peakarna.
Precis...
Volymmaxningen beror ju på att rms närmar sig 0dB(digital max alltså).
För att kunna få dynamik(t.ex. 12dB) i materialet så måste man ju ha det utrymmet upp till 0dB
En maxad CD kan ju ligga på 0 dB rms, eller möjligtvis strax under, och då finns ju inget dynamikutrymme i det.
För att få ett upplevd jämn programnivå så bör ju rms ligga ganska lika.
Det är först då man kan spela i en CD-växlare t.ex. utan att bli tokig när den byter skiva.

Har sett många som frågar sig varför deras egen mix inte hörs jämfört med en färdig CD, det är ju för att man har pressat upp rms-nivån helt enkelt.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jo det är ju ett jäkla påtryck om att det ska vara starkare än allt annat. Men det är väl fortfarande vi som är tekniker?! Det är vi som vet vad vi sysslar med, för inte är det bolagen ivarje fall. Kanske dags att leta tillväga sätt för att lyckas övertala med hjälp av kunskap och att kanske till och med säga: "nej jag vill inte att det ska stå mitt namn om ni vill ha det masterat så". Är jag blåögd? Antagligen, men va fan:)
Vill du inte ha ditt namn med, så plockar de säkert bort det.
Bara att inse att vi som inspelningstekniker o mixare inte kan påverka så mycket. Artisten övertygas av skivbolaget att så här måste det mastras, o så tar en mastringstekniker o gör det han får betalt för.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är CD:s "fel" att det blivit så här, försök att maxa en vinylskiva så...
Tjatar lite om Bob Katz igen, men i hans beskrivning av filmmusik/ljud där rms:en ligger på -24dB är ju en förutsättning för att ljudeffekter ska komma till sin rätt.
Ligger allt på 0db så tappar effekterna fullständigt sin mening i sammanhanget.
Det blir bara ett stort j*vla sammelsurium av oväsen.

PS det är ju därför man trillar ur fåtöljen ibland när reklamen kommer inklampandes som elefant och skrämmer livet ur en... <_< DS

Kan inte hålla med om att det CD:ns fel, bara för att vinylen inte klarar av att återge hela ljudspektrat utan att braka ihop.
Det har snarare med medias ljudideal att göra tror jag. Nu låter ju produktioner som kommersiell radio lät i början på nittiotalet - pressat o pumpande.
Men du har ju helt rätt, utan något svagt existerar inte heller något starkt.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Kan inte hålla med om att det CD:ns fel, bara för att vinylen inte klarar av att återge hela ljudspektrat utan att braka ihop.
Det har snarare med medias ljudideal att göra tror jag. Nu låter ju produktioner som kommersiell radio lät i början på nittiotalet - pressat o pumpande.
Men du har ju helt rätt, utan något svagt existerar inte heller något starkt.
Notera mina citationstecken, och en vinyl klarar definitivt av att återge hela ljudspektrat acceptabelt, fast på en lägre ljudnivå...
Att sen vissa radiostationer låter som en kompressor på steroider, det är en annan femma tycker jag.
Vilken fantastisk dynamik det blir i kombination... :wacko:
/Pelle               http://www.wallinsblues.com