Kontrollrummet

Mixning som ideal och mode

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan inte hålla med om att det CD:ns fel, bara för att vinylen inte klarar av att återge hela ljudspektrat utan att braka ihop.
Det har snarare med medias ljudideal att göra tror jag. Nu låter ju produktioner som kommersiell radio lät i början på nittiotalet - pressat o pumpande.
Men du har ju helt rätt, utan något svagt existerar inte heller något starkt.
Notera mina citationstecken, och en vinyl klarar definitivt av att återge hela ljudspektrat acceptabelt, fast på en lägre ljudnivå...
Att sen vissa radiostationer låter som en kompressor på steroider, det är en annan femma tycker jag.
Vilken fantastisk dynamik det blir i kombination... :wacko:
Ja, verkligen kaka på kaka.... o jag tror det är det som lite grann har varit med o skapat ett ljudideal som idag redan återskapas vid produktionen: det låter pumpande radiostation redan på CD.

Ang vinylen: vad menar du med acceptabelt? O hur låg nivå måste man ner på för att kunna återge 20Hz-20kHz utan avvikelser? Och kan man panorera hur som helst då?


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jo det är ju ett jäkla påtryck om att det ska vara starkare än allt annat. Men det är väl fortfarande vi som är tekniker?! Det är vi som vet vad vi sysslar med, för inte är det bolagen ivarje fall. Kanske dags att leta tillväga sätt för att lyckas övertala med hjälp av kunskap och att kanske till och med säga: "nej jag vill inte att det ska stå mitt namn om ni vill ha det masterat så". Är jag blåögd? Antagligen, men va fan:)
Vill du inte ha ditt namn med, så plockar de säkert bort det.
Bara att inse att vi som inspelningstekniker o mixare inte kan påverka så mycket. Artisten övertygas av skivbolaget att så här måste det mastras, o så tar en mastringstekniker o gör det han får betalt för.

Det är väl en fight man får ta då helt enkelt för att mina barn inte ska titta tillbaka om 20 år och skratta åt materialet man spelat in/mastrat.

Senaste masteringen jag gjorde blev skitbra tyckte jag och bandet, senare kom dom krypandes efter att dom märkt att volymnivån på deras skiva va lägre än andras. Well...då sa jag till dom att det kanske är dags att dom slutar spela postrock då (väldigt dynamisk musik. myspace.com/ef om ni vill lyssna) eller bara inser att dom har bevarat dynamiken som gör musiken så bra och att masteringen är hur bra som helst. Dom köpte det.
« Senast ändrad: 20.03.2007, 17:58:45 by manne_vxu »
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Ja, verkligen kaka på kaka.... o jag tror det är det som lite grann har varit med o skapat ett ljudideal som idag redan återskapas vid produktionen: det låter pumpande radiostation redan på CD.

Ang vinylen: vad menar du med acceptabelt? O hur låg nivå måste man ner på för att kunna återge 20Hz-20kHz utan avvikelser? Och kan man panorera hur som helst då?
Ingen aning faktiskt, men att basregistret och amplituden har sin begränsning på vinyl är ett faktum, nålen ska klara ju av att spåra...
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ja, verkligen kaka på kaka.... o jag tror det är det som lite grann har varit med o skapat ett ljudideal som idag redan återskapas vid produktionen: det låter pumpande radiostation redan på CD.

Ang vinylen: vad menar du med acceptabelt? O hur låg nivå måste man ner på för att kunna återge 20Hz-20kHz utan avvikelser? Och kan man panorera hur som helst då?
Ingen aning faktiskt, men att basregistret och amplituden har sin begränsning på vinyl är ett faktum, nålen ska klara ju av att spåra...
Precis.

Är det ditt bord på avataren förresten?


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Precis.

Är det ditt bord på avataren förresten?

Yep.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil

Ang vinylen: vad menar du med acceptabelt? O hur låg nivå måste man ner på för att kunna återge 20Hz-20kHz utan avvikelser? Och kan man panorera hur som helst då?

Antar att frågan är av typen retorisk, men jag svarar ändå. :) Allt under 300 hz måste panoreras i mitten, annars blir det svårt att gravera. Detta är egentligen inget större problem för lyssnaren då basfrekvenser är svåra att placera i stereobilden.
Allt över 16 khz är svårt på vinyl, men inte heller det har någon betydelse för de allra flesta lyssnare då varken lyssningsförhållanden eller öra är så pigga i det registret. Är man försiktig med diskantiga transienter slipper man dist också.
Och med under 7 minuter per sida i 45 rpm på 12 tum kommer man upp i riktigt bra nivåer.

Kort sagt, vinyl is the shit.   :wub:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Ang vinylen: vad menar du med acceptabelt? O hur låg nivå måste man ner på för att kunna återge 20Hz-20kHz utan avvikelser? Och kan man panorera hur som helst då?

Antar att frågan är av typen retorisk, men jag svarar ändå. :) Allt under 300 hz måste panoreras i mitten, annars blir det svårt att gravera. Detta är egentligen inget större problem för lyssnaren då basfrekvenser är svåra att placera i stereobilden.
Allt över 16 khz är svårt på vinyl, men inte heller det har någon betydelse för de allra flesta lyssnare då varken lyssningsförhållanden eller öra är så pigga i det registret. Är man försiktig med diskantiga transienter slipper man dist också.
Och med under 7 minuter per sida i 45 rpm på 12 tum kommer man upp i riktigt bra nivåer.

Kort sagt, vinyl is the shit.   :wub:
Njae, retorisk var inte frågan - men svaren var dit jag ville komma. Vinyl når inte upp till CD-kvalitet oavsett om man gillar formatet, soundet, eller bara retrokänslan. Vinylen har många fler begränsningar i sitt format än t ex CD o är därför enl mig inte 'the shit' utan bara 'shit' ;) kort o gott i dagens jämförelse. Det enda jag gillar med vinyl är egentligen formatet med de härliga omslagen.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Citera
Vinyl når inte upp till CD-kvalitet oavsett om man gillar formatet, soundet, eller bara retrokänslan.

Å andra sidan skulle man ju kunna säga att CD inte når upp till vinylens kvalitet, då digitalt ljud alltid är en approximering och aldrig en korrekt återgivning. Vinyl har ingen samplingsbegränsning eller bitdjupsproblematik, utan ger en naturligare lyssning - visserligen med sämre återgivning från 16 khz och uppåt.
Slitskador som knaster och defekter som svaj är trista, men så är ju även hack i CD-skivor.
Det finns en anledning till att så många beskriver digitalt ljud som "kallt" och "hårt", jag tror inte frekvensåtergivning är det enda som påverkar vår lyssningsupplevelse.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Vinyl når inte upp till CD-kvalitet oavsett om man gillar formatet, soundet, eller bara retrokänslan.

Å andra sidan skulle man ju kunna säga att CD inte når upp till vinylens kvalitet, då digitalt ljud alltid är en approximering och aldrig en korrekt återgivning. Vinyl har ingen samplingsbegränsning eller bitdjupsproblematik, utan ger en naturligare lyssning - visserligen med sämre återgivning från 16 khz och uppåt.
Slitskador som knaster och defekter som svaj är trista, men så är ju även hack i CD-skivor.
Det finns en anledning till att så många beskriver digitalt ljud som "kallt" och "hårt", jag tror inte frekvensåtergivning är det enda som påverkar vår lyssningsupplevelse.
Man kan tycka om det sätt som vinylen färgar ljudet, men att påstå att återgivningen är bättre är direkt fel.
Även om vinyl inte har begränsning i samplingar, så finns där fullt av andra begränsningar.
Hur många idag beskriver digitalt ljud som kallt o hårt? Hur många kan ens skilja på vad som spelats in digitalt o vad som spelats in analogt? I många fall hör man det man vill höra.
För egen del lyssnar jag hellre på ett medium som återger musiken så korrekt som möjligt - vilket CD gör gott o väl för våra öron. Vinyl förvanskar ljudet vilket en del då tycker ger ett skönare ljud. Jag vill ha det som det lät när man mixade ner det. Och det gör det på CD. De begränsningar som samplingsfrekvens o bitdjup medför är inget som örat kan uppfatta. Däremot vinylens. O då pratar vi inte ens om knaster o andra missljud.
Sen skulle förstås CD gärna få ha större bit-djup för musik med större dynamik, mest för att säkerställa att riktigt svaga partier inte kommer nära risken att gränsa till för få bitar där nere. Men det problemet är vi inte vid pga dagens ljudideal - tyvärr (undantaget - viss klassisk musik då). Det är inte CD:ns begränsningar som gör att ljudet pressas upp - snarare dess möjligheter. (Vet inte om vi ens är oense om det :) )


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Duden, det känns som om du fått det lite om bakfoten när du menar på att cd skulle låta mer "digitalt" än vinyl. En cd är ju slutresultatet, och mediet låter precis lika analogt som en vinyl om inspelningen är gjord analogt på band, men utan bortfall.

Skillnaden mellan digitalt och analogt existerar, men man vill ju inte att konsumenten ska bestämma den skillnaden med slutmediet! Därför är det direkt fel att säga att vinyl låter bättre, eftersom det du vill att konsumenten ska ha är ett medie som spelar låten som den lät när du mixade den, vare sig det var ITB eller OTB.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Väl talat Phil. Att påstå nåt annat är bara trams.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Trams och trams... varje lyssningsupplevelse är väl en sanning för den som lyssnar - min åsikt är lika god som din, etc. :)

Jag tror nog att samplingsbegränsningen påverkar totalupplevelsen på något sätt, att det kan vara en av förklaringarna till varför jag och andra ibland tycker digitalt ljud låter lite platt och dött.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Duden, det känns som om du fått det lite om bakfoten när du menar på att cd skulle låta mer "digitalt" än vinyl. En cd är ju slutresultatet, och mediet låter precis lika analogt som en vinyl om inspelningen är gjord analogt på band, men utan bortfall.

Skillnaden mellan digitalt och analogt existerar, men man vill ju inte att konsumenten ska bestämma den skillnaden med slutmediet! Därför är det direkt fel att säga att vinyl låter bättre, eftersom det du vill att konsumenten ska ha är ett medie som spelar låten som den lät när du mixade den, vare sig det var ITB eller OTB.

Jag tror faktiskt jag har det på skapligt riktig fot. ;) En analoginspelning uppspelad analogt samplar inte verkligheten, till skillnad från CD. Digitalt ljud är ju alltid en bristfällig reproduktion, eller hur? Visserligen är upplösningen på en CD ganska hög, men det är ändå bara en approximering av verkligheten. :)


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Duden, det känns som om du fått det lite om bakfoten när du menar på att cd skulle låta mer "digitalt" än vinyl. En cd är ju slutresultatet, och mediet låter precis lika analogt som en vinyl om inspelningen är gjord analogt på band, men utan bortfall.

Skillnaden mellan digitalt och analogt existerar, men man vill ju inte att konsumenten ska bestämma den skillnaden med slutmediet! Därför är det direkt fel att säga att vinyl låter bättre, eftersom det du vill att konsumenten ska ha är ett medie som spelar låten som den lät när du mixade den, vare sig det var ITB eller OTB.

Jag tror faktiskt jag har det på skapligt riktig fot. ;) En analoginspelning uppspelad analogt samplar inte verkligheten, till skillnad från CD. Digitalt ljud är ju alltid en bristfällig reproduktion, eller hur? Visserligen är upplösningen på en CD ganska hög, men det är ändå bara en approximering av verkligheten. :)

En analoginspelning uppspelad via vinyl skiljer sig från samma inspelning uppspelad via CD såklart. Men CD'n låter givetvis mycket mer likt analoginspelningen, dvs det som strömmade ur mixerbordet när någon mixade kalaset.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.

Att örat mår bättre av analog inspelning kan jag hålla med om. Bandkompression trycker ner många av dom frekvenser som våra hjärnor uppfattar som jobbiga, och visst fan låter det snyggt! Men jag hävdar att allt detdär likt förbannat följer med på en digitalkopia om du drar in signalen i ett bra ljudkort från riia-steget. Plocka med vinylspelarn, favvoplattan och steget till jobbet och spela in. Bränn CD och ta med hem och jämför.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.
Alltså, du missuppfattar o blandar ihop en del.
Vad du upplever som skönt för dina öron behöver inte vara den mest korrekta återgivningen.
Vad du upplever när du arbetar med ljud kontra när du lyssnar hemma är inte heller något annat än vad du personligen upplever som oskönt resp skönt att lyssna på. Det säger inget om vilket som är mest korrekt återgivet.
En utgivning av en platta som spelats in analogt på en multibandare, o sen mixats ner på en 1/4"-tape som master återges mycket mer korrekt på CD än på vinyl - o inget av den analoga känslan/soundet som uppstår av den analoga utrustning man använt går förlorad därför att slutprodukten hamnar på CD. Däremot förvrängs den något om den hamnar på vinyl. Om du sen GILLAR det eller inte, har inget med hur korrekt återgivningen är. Det är viktigt att skilja på vad det finns utrymme att tycka om, kontra ren fakta. Det både jag, Vacum o Torwald påpekar har inget med din upplevelse att göra.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Digitalt ljud är ju alltid en bristfällig reproduktion, eller hur? Visserligen är upplösningen på en CD ganska hög, men det är ändå bara en approximering av verkligheten. :)
En ÅTERGIVNING av ljud är alltid bristfällig kontra att höra något direkt från källan - från mikrofon till högtalare. Alltid något som förändrar/försämrar/förvanskar det man spelat in genom vare sig analog eller digital utrustning. Ganska många skulle nog påstå att analog utrustning ändrar mer än digital - bättre eller sämre avgör smak och kvalitet på utrustning. Mest korrekt torde dock utan tvekan digital utrustning med hög kvalitet stå för.


Florian le Sage

  • Gäst
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?

Att man spelar in det som kommer från en vinylspelare in i en bra DAW. Sedan lyssnar man på vinylskivan kopplad till stereon och sedan på det som spelades in i DAW:en i samma stereo. Då menar jag att man inte uppfattar någon skillnad.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.
Alltså, du missuppfattar o blandar ihop en del.
Vad du upplever som skönt för dina öron behöver inte vara den mest korrekta återgivningen.
Vad du upplever när du arbetar med ljud kontra när du lyssnar hemma är inte heller något annat än vad du personligen upplever som oskönt resp skönt att lyssna på. Det säger inget om vilket som är mest korrekt återgivet.
En utgivning av en platta som spelats in analogt på en multibandare, o sen mixats ner på en 1/4"-tape som master återges mycket mer korrekt på CD än på vinyl - o inget av den analoga känslan/soundet som uppstår av den analoga utrustning man använt går förlorad därför att slutprodukten hamnar på CD. Däremot förvrängs den något om den hamnar på vinyl. Om du sen GILLAR det eller inte, har inget med hur korrekt återgivningen är. Det är viktigt att skilja på vad det finns utrymme att tycka om, kontra ren fakta. Det både jag, Vacum o Torwald påpekar har inget med din upplevelse att göra.

Hehe jag tror inte jag blandar ihop saker och ting, men vi talar om olika saker.

Å ena sidan den distortion och de begränsningar som vinylen har, å andra sidan den uppskattning av ljud som digitalt ljud är. :) Oavsett hur många gånger ett ljud samplas så är det ändå alltid samplat, så att säga, och den begränsningen har ju inte vinyl. Det håller du säkert med om?
Frågan är väl om denna approximering och förenkling av ljudet påverkar resultatet i hörbar mening, och det tror jag alltså att det gör. Kanske. :)

Jag är ju inte precis ensam om att föredra Walz For Debbie (sätter på den nu!) och andra välljudande inspelningar på vinyl framför CD, så det vore bussigt om du slutade behandla mig som mindre vetande bara för att du inte råkar vara av samma åsikt.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Jag och en kompis gjorde en mycket ovetenskaplig A/B test med en skiva(kommer inte ihåg vilken...) som var återutgiven på CD, och INTE remastr(e)rad mot originalet på vinyl.
Han har en skivspelare med hög kvalitet med bra pickup plus en bra anläggning.
Han växlade mellan CD och vinyl och... MIN bedömning blev att vinylen lät bättre.
Så säg inte att vinyl låter illa, det är bara prylarna som spelar som gör det.
CD-spelare har inbyggd "intelligens" att fixa till bitar här och var som försvann på vägen pga att det digitala mediat är repat eller att bränningen inte fungerat och DET hjälper ju inte till för slutresultatet... bara att det ska gå att lyssna på utan digitala glitchar o dyl.
Lyssnar på "Brothers in Arms" med Dire Straits på vinyl emellanåt bara för att rensa öronen... :D

Det här med 20Hz-20kHz är ju bara &%¤#&% anser jag, hur många ställer en EQ på 16500Hz och rattar in den perfekta diskanten...
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Jag och en kompis gjorde en mycket ovetenskaplig A/B test med en skiva(kommer inte ihåg vilken...) som var återutgiven på CD, och INTE remastr(e)rad mot originalet på vinyl.
Han har en skivspelare med hög kvalitet med bra pickup plus en bra anläggning.
Han växlade mellan CD och vinyl och... MIN bedömning blev att vinylen lät bättre.
Så säg inte att vinyl låter illa, det är bara prylarna som spelar som gör det.
CD-spelare har inbyggd "intelligens" att fixa till bitar här och var som försvann på vägen pga att det digitala mediat är repat eller att bränningen inte fungerat och DET hjälper ju inte till för slutresultatet... bara att det ska gå att lyssna på utan digitala glitchar o dyl.
Lyssnar på "Brothers in Arms" med Dire Straits på vinyl emellanåt bara för att rensa öronen... :D

Det här med 20Hz-20kHz är ju bara &%¤#&% anser jag, hur många ställer en EQ på 16500Hz och rattar in den perfekta diskanten...

Men jag antar att den mastrades innan den gavs ut på vinyl (för vinyl)?
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Jag och en kompis gjorde en mycket ovetenskaplig A/B test med en skiva(kommer inte ihåg vilken...) som var återutgiven på CD, och INTE remastr(e)rad mot originalet på vinyl.
Han har en skivspelare med hög kvalitet med bra pickup plus en bra anläggning.
Han växlade mellan CD och vinyl och... MIN bedömning blev att vinylen lät bättre.
Så säg inte att vinyl låter illa, det är bara prylarna som spelar som gör det.
CD-spelare har inbyggd "intelligens" att fixa till bitar här och var som försvann på vägen pga att det digitala mediat är repat eller att bränningen inte fungerat och DET hjälper ju inte till för slutresultatet... bara att det ska gå att lyssna på utan digitala glitchar o dyl.
Lyssnar på "Brothers in Arms" med Dire Straits på vinyl emellanåt bara för att rensa öronen... :D

Det här med 20Hz-20kHz är ju bara &%¤#&% anser jag, hur många ställer en EQ på 16500Hz och rattar in den perfekta diskanten...

Men jag antar att den mastrades innan den gavs ut på vinyl (för vinyl)?
Det antar jag med, och...?
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
En vinylmaster är anpassad för just vinyl. Antingen är CDn helt omastrad eller så är det vinylmastern som pressats på CD. I vilket av fallen är det uppenbart att vinylutgåvan låter bättre. Min poäng är att jämförelsen inte riktigt duger.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?

Att man spelar in det som kommer från en vinylspelare in i en bra DAW. Sedan lyssnar man på vinylskivan kopplad till stereon och sedan på det som spelades in i DAW:en i samma stereo. Då menar jag att man inte uppfattar någon skillnad.

OK, det är förmodligen ett rimligt antagande, antar att du redan testat?


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?

Att man spelar in det som kommer från en vinylspelare in i en bra DAW. Sedan lyssnar man på vinylskivan kopplad till stereon och sedan på det som spelades in i DAW:en i samma stereo. Då menar jag att man inte uppfattar någon skillnad.

OK, det är förmodligen ett rimligt antagande, antar att du redan testat?

Inte A/B-testat, men jag har spelat in ett antal vinylskivor för att kunna ha dom som mp3 eller på hembränd CD av praktiska skäl. Har inte reagerat på att det låter "mindre vinyl" bara för att dom blev digitaliserade.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
mp3 hör verkligen inte till denna diskussion, om du jämför eller blandar ihop det med god vinylåtergivning eller vettiga digitala överföringar så måste jag genast ifrågasätta ditt omdöme, inget illa menat men min personliga åsikt...


Visst fasen finns det mycket digitalt inspelat som låter piss=platt=stiff etc, väldigt mycket-dock inte allt som tur är, vinyl kontra cdr är väl mer en vanesak/smaksak, själv spelar jag 33% kasett 33% vinyl och 33% cd/dvd i mitt liv, det enda jag kan säga förutom det vi menar med värme i vinylhänseende är att det är party, oldtimes och nostalgi i största allmänhet som gör det trevligare som upplevelse än en cd eller wav-fil...totalt opersonligt i alla fall...

 B)


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
mp3 hör verkligen inte till denna diskussion, om du jämför eller blandar ihop det med god vinylåtergivning eller vettiga digitala överföringar så måste jag genast ifrågasätta ditt omdöme, inget illa menat men min personliga åsikt...


Visst fasen finns det mycket digitalt inspelat som låter piss=platt=stiff etc, väldigt mycket-dock inte allt som tur är, vinyl kontra cdr är väl mer en vanesak/smaksak, själv spelar jag 33% kasett 33% vinyl och 33% cd/dvd i mitt liv, det enda jag kan säga förutom det vi menar med värme i vinylhänseende är att det är party, oldtimes och nostalgi i största allmänhet som gör det trevligare som upplevelse än en cd eller wav-fil...totalt opersonligt i alla fall...

 B)

Jag förklarade bara i vilket sammanhang jag digitaliserat vinylskivor. Annars, rent spontant, vad pratar du om? Diskussionen handlar väl ändå om digital sampling kontra vinylgravering och vilket som är bäst. Vissa hävdar att en digital inspelning kan låta som en vinylinspelning (genom att spela in från en grammofon) såpass nära så man inte hör skillnaden och vissa menar att så inte är fallet. Det du jiddrar om begriper jag inte alls vad det har i detta sammanhanget att göra. Förklara gärna för en som inte förstår.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
Hoppsan, glider du inte över lite nu?

Jag har bara frågat dig vad DU menade i förrförra inlägget, eftersom det lät jävligt rörigt, och bett dig förklara dig lite, om du nu frågar mig om vad jag menar och säger att jag inte har i diskussionen att göra sätter du krokben för dig själv!

Återigen, du behöver inte ta till spydigheter och påhopp för att fortsätta debatten, jag vet mycket väl vad detta ämne handlar om...


Florian le Sage

  • Gäst
På Engelska heter det Mastering på Svenska kan man skriva/säga Mastring om man vill. Verkar som att väldigt många gör det också.

Tyvärr så råder det en stor språkförbistring i landet sedan länge, även alla dessa försvenskade ord gällande internet-begrepp mm, det är viktigt att känna till Svenskan som den en gång var tycker jag.
Det går ju åt rent motsatt håll idag och billiga förenklingar dominerar alltmer i media vilket måste tyda på att folk anses dumma etc och inte längre behöver uttrycka sig på ett kvalificerat vis...

Personligen håller jag på att rena låneord skall uttalas/skrivas som dom är, annars blir det sandlådenivå på det hela...

 B)


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Hoppsan, glider du inte över lite nu?

Jag har bara frågat dig vad DU menade i förrförra inlägget, eftersom det lät jävligt rörigt, och bett dig förklara dig lite, om du nu frågar mig om vad jag menar och säger att jag inte har i diskussionen att göra sätter du krokben för dig själv!

Återigen, du behöver inte ta till spydigheter och påhopp för att fortsätta debatten, jag vet mycket väl vad detta ämne handlar om...

Jag svarade och passade på att fråga vad poängen med ditt inlägg var. Men det svarade du inte på utan anklagade istället mig för personangrepp. Typiskt traditionellt Florian-betéende mao.. (det sistnämnda kan man se som ett påhopp, men jag tyckte mig ha ett till godo nu)
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson



Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tyvärr så råder det en stor språkförbistring i landet sedan länge, även alla dessa försvenskade ord gällande internet-begrepp mm, det är viktigt att känna till Svenskan som den en gång var tycker jag.
Det går ju åt rent motsatt håll idag och billiga förenklingar dominerar alltmer i media vilket måste tyda på att folk anses dumma etc och inte längre behöver uttrycka sig på ett kvalificerat vis...

Personligen håller jag på att rena låneord skall uttalas/skrivas som dom är, annars blir det sandlådenivå på det hela...

 B)
/OT/Ja det är väl en smaksak. Men språk utvecklar sig ju med sin samtid. Man behöver ju inte tycka att det låter bra, men det känns som att om det är något som blir befäst så är det bara att acceptera. Du skriver ju till exempel inte aderton för arton, skola för skall eller ehuru för fast. Fast det är ju såklart bara min åsikt./OT/
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"