Kontrollrummet

Mixning som ideal och mode

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OT igen:

Jupp. hur många ord är "ursvenska"? nog inte ens hälften...eller? Gissar mest, men en enorm del är ju just låneord.
Nya ord berikar språket. däremed tycker jag inte om alla nya grejjor, men lite får vi nog tåla :)


/OT
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Förvisso, känner bara att MASTERING är ett sådant ord som blir "billigt" när det stavas MASTRING!

I övrigt är det nog mer en grej mellan generationer, att man som lite äldre retar sig på förenklingar man själv inte blivit född i, samtidigt finner jag det otroligt löjeväckande när "åldringar" försöker vara coola och snackar på samma sätt som dagens tonåringar/kids, med typ och
aaa etc mellan vartannat ord.

Och till slut, visst är det ruskigt OT men när skall man annars passa på om inte just då man upptäcker dessa felaktigheter i språkbruket, om detta tvista de lärde länge och nog.

Fram för mer VINYL-KULTUR hursomhelst, det låter bättre (och är ett trevligare medium (också ett löjligt modernt ord) trots alla argument om diverse noggranheter hit och dit, upplevelsen går inte att mäta helt enkelt och allt som varit förbaskat bra förr och som nu ersätts av digitala begrepp är inte alltid bättre bara för att vissa värden och samplingsfrekvenser överträffas från halvår till halvår, kvalitét/kunnande och hantverk kan inte ersättas av robotar/algoritmer, sorry!

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller faktiskt med dig massa florian. Jag tycker också bättre om användning av svenska termer så långt det går...och enkla ord som alla fattar. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Trodde tråden handlade om nåt helt annat men visst kan jag hålla med om att det blir lite mycket krut påt ibland. Jag personligen tycker att det kanske inte är det stora problemet utan störs mer av dessa märkliga akustiska miljöer man stoppar in musiken i. Rent praktiskt så är det ju helt omöjligt för låt oss säga en akustiskt gitarr att höras perfekt i en högljud rockorkester men det går skitbra i en modern mix. Ett halvklassiskt stycke som skvalar på TV mellan två program: när cellon (eller vad det nu var för nåt instrument) kör lead temat då hör man (och då enbart för att man vet att det görs) hur pianot dumpar ner lite i volym med hjälp av nån slags ducking eller sidechain eller va det nu heter. Så kan det ju aldrig funka på riktigt för då får förbaske mig musikerna ducka på riktigt för att få till det eller ta i mer eller så blir det lite som det blir och det är väl det som är musik att det blir som det blev just då typ tolkades i stundens hetta. Och det blir det ju ändå i och med att lokalen kanske inte har perfekt akustik som dom flesta lokaler inte har som bekant. TV musik är iofs. mycket speciell på det här området det mest märkliga kombinationer och ljudbilder framställs och man är så van med det här nu så man reagerar knappt. I experimentell musik OK och då är det till och med häftigt men i övrigt nej tack inget högupplöst konstgjort om man får be mecka som det är möjligt att det kan låta i en riktig miljö.
Göran


Florian le Sage

  • Gäst
Gärna en naturlig ljudbild skapad under äkta musikaliska/akustiska förutsättningar, det blir levande och smäller högre än allt annat rent känslomässigt, that´s a fact!

Men också gärna det rakt motsatta, som den fuskartade konstform modern inspelningsteknik erbjuder, i händerna på den med både fantasi och öron som hör saker innan dom finns=en bra producent!

Jag är alltså rejält kluven, gillar båda ytterligheter som arbetsmetod/ljudideal och kommer sannolikt att göra såväl renodlade oldschool-inspelningar som artificiella påläggsproduktioner och kompromisser däremellan även framledes!

Mångfald berikar, samtidigt gäller det att inse skillnaderna på äkta vara och icke vara, till syvende och sist är det förhoppningsvis riktiga musiker som tillsammans står och framför domedagens ultimata opus i finalen eller en ny världs offertorium en annan gryning!

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med om mångfalden!

Jag tycker inte man riktigt kan jämföra elektronisk musik med akustisk....visst är det speciellt när riktiga musiker spelar, eller när enbart akustiska instrument används. En flygel kan ju framkalla alla möjligakänsloutrryck, så även gitarr.

Däremot kan ju elektronisk musik skapa helt andra saker....som är svåruppnådda med "traditionella" instrument.

En kombination av allt detta tycker jag är spännande, men också svårt att balansera.



:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.
Alltså, du missuppfattar o blandar ihop en del.
Vad du upplever som skönt för dina öron behöver inte vara den mest korrekta återgivningen.
Vad du upplever när du arbetar med ljud kontra när du lyssnar hemma är inte heller något annat än vad du personligen upplever som oskönt resp skönt att lyssna på. Det säger inget om vilket som är mest korrekt återgivet.
En utgivning av en platta som spelats in analogt på en multibandare, o sen mixats ner på en 1/4"-tape som master återges mycket mer korrekt på CD än på vinyl - o inget av den analoga känslan/soundet som uppstår av den analoga utrustning man använt går förlorad därför att slutprodukten hamnar på CD. Däremot förvrängs den något om den hamnar på vinyl. Om du sen GILLAR det eller inte, har inget med hur korrekt återgivningen är. Det är viktigt att skilja på vad det finns utrymme att tycka om, kontra ren fakta. Det både jag, Vacum o Torwald påpekar har inget med din upplevelse att göra.

Hehe jag tror inte jag blandar ihop saker och ting, men vi talar om olika saker.

Å ena sidan den distortion och de begränsningar som vinylen har, å andra sidan den uppskattning av ljud som digitalt ljud är. :) Oavsett hur många gånger ett ljud samplas så är det ändå alltid samplat, så att säga, och den begränsningen har ju inte vinyl. Det håller du säkert med om?
Frågan är väl om denna approximering och förenkling av ljudet påverkar resultatet i hörbar mening, och det tror jag alltså att det gör. Kanske. :)

Jag är ju inte precis ensam om att föredra Walz For Debbie (sätter på den nu!) och andra välljudande inspelningar på vinyl framför CD, så det vore bussigt om du slutade behandla mig som mindre vetande bara för att du inte råkar vara av samma åsikt.
Det vore bussigt om du inte förväxlade åsikter om vad som låter välljudande, o vad som låter mest korrekt.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag och en kompis gjorde en mycket ovetenskaplig A/B test med en skiva(kommer inte ihåg vilken...) som var återutgiven på CD, och INTE remastr(e)rad mot originalet på vinyl.
Han har en skivspelare med hög kvalitet med bra pickup plus en bra anläggning.
Han växlade mellan CD och vinyl och... MIN bedömning blev att vinylen lät bättre.
Så säg inte att vinyl låter illa, det är bara prylarna som spelar som gör det.
CD-spelare har inbyggd "intelligens" att fixa till bitar här och var som försvann på vägen pga att det digitala mediat är repat eller att bränningen inte fungerat och DET hjälper ju inte till för slutresultatet... bara att det ska gå att lyssna på utan digitala glitchar o dyl.
Lyssnar på "Brothers in Arms" med Dire Straits på vinyl emellanåt bara för att rensa öronen... :D

Det här med 20Hz-20kHz är ju bara &%¤#&% anser jag, hur många ställer en EQ på 16500Hz och rattar in den perfekta diskanten...
Den kan mycket väl låtit bättre - i dina öron - för att du gillar det som en vinyl gör med ljudet.
Däremot lät nog CD mer rätt.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Den kan mycket väl låtit bättre - i dina öron - för att du gillar det som en vinyl gör med ljudet.
Däremot lät nog CD mer rätt.

"Gillar det som vinylen gör med ljudet", jaha, det vet jag inte, det viktiga är ju givetvis hur slutresultatet blir.
Ska vi ta mitt exempel så lät diskanten mycket bättre på vinylen, i övrigt var det ingen märkbar skillnad.

Jag tillhör den generationen som är uppväxt med vinyl, och tycker inte jag missat så mycket ändå...
DÅ fanns det inget att jämföra med, då hörde man klara skillnader mellan olika anläggningar med tanke på skivspelare och pickuper, högtalare och förstärkare är det samma spridning på ljudkvalitet idag.
På 70-talet med oljekrisen så blev det sämre plast, pga priset, med ökar brus som följd t.ex.
Jämför äldre styva skivor mot nyare mjuka/fladdriga.

Har aldrig sagt att CD låter illa, spelarna har ju blivit bättre med åren(+20 år nu).
Tyckte det var fräckt med det smidiga formatet, man slapp vända på skivan ju! :lol:
Det finns ju ett antal audiofiler som idag föredrar vinyl, men då pratar vi anläggningar som kostar över normal budget.

Jag vill mena att med bra prylar så låter vinyl INTE dåligt... oavsett siffror och mätvärden.
Musik är väl en upplevelse och inte en teknisk specifikation?
Jag skiter i princip i vilket, bara det låter bra.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den kan mycket väl låtit bättre - i dina öron - för att du gillar det som en vinyl gör med ljudet.
Däremot lät nog CD mer rätt.

"Gillar det som vinylen gör med ljudet", jaha, det vet jag inte, det viktiga är ju givetvis hur slutresultatet blir.
Ska vi ta mitt exempel så lät diskanten mycket bättre på vinylen, i övrigt var det ingen märkbar skillnad.

Jag vill mena att med bra prylar så låter vinyl INTE dåligt... oavsett siffror och mätvärden.
Musik är väl en upplevelse och inte en teknisk specifikation?
Jag skiter i princip i vilket, bara det låter bra.
Mm... viktigt att vi särskiljer på vad vi "tycker låter bra" o 'vad som färgar minst'.
Och vad vi räknar som "slutresultatet". För mig är slutresultatet den master som gjorts vid nedmixning.
CD, kassett, vinyl, mp3, o andra format är bara en transportväg ut till lyssnaren.
JAG föredrar det medium som ändrar orginalmastern minst. Jag vill ha ett rättvist förmedlande av musiken, så som den var tänkt att låta. Helst inga förändringar alls, oavsett om det "förskönar diskanten", ger en retrokänsla, "låter bättre" eller inte. Allt det där är subjektivt. Vill man återskapa ett "vinylsound" så går det på CD. Tvärtom går inte. Inte för att CD låter på ett speciellt sätt, utan för att vinyl inte klarar detta pga sina begränsningar.
Det är givetvis helt ok att gilla vinylsoundet bättre. Jag föredrar dock att få höra musiken som den lät vid mixningen. Och det återger en CD mycket bättre än en vinyl.
Tror inte vi behöver utreda det här fler varv?  B)