Forum > Demolåtar
karl-två låtar walking & love
equality:
Tjena!
Love: Fin låt särskilt bryggan till refrängen gillar jag. Stämmorna är kanon och påminner om Beatles d:o på Abbey Road.
Mixen på instrumenten är helt ok i mina lurar men kören är inte helt lyckad. Nu ligger allt i mitten. Läste nånstans att man ska (kan?) panna ut stämmorna solfjäderformat, 30% hö, 30% vä, 60% hö + vä osv för att få det fylligt. Dubbeltracka dem först med lite tidsförfröjning. Ett ord som "Love" SKA låta fylligt - hi! Man kan dessutom ha lite mer reverb på stämmorna för att förstärka effekten. Din leadstämma bör också ligga något starkare än kören. Något "today" sticker ut onödigt och det första "it is love" 03:44 låter lite konstigt, ojämn nivå och din sista "it is love" är för stark och lite darrig. Men detta är småsaker, en jättefin låt med hitvarning i mona öron. Kan inte emser fixa mixen?? Han har ju blivit jättedriven på sånt.
Den andra låten får jag återkomma till. Låter väldigt lovande... :rolleyes: :D
Harmonica mike:
Hej igen.
Nu är öronen utvilade så ska jag lyssna på ettan först.Jag har ganska lågfrekventa lurar 18-18000 hz så kaggen trycker på lite för starkt.Snygga sång insatser av grabbarna.kanske lägga det paketet lite lite lägre.
2.15..där kom basen som jag påpekade i natt..skär av en gnutta i eq:n eller sänk den kanske,prova vilket som funkar bäst.Den är ju rätt ensam där nere i de låga frekvenserna,så du har alla möjligheter.
Vid 3.06 så tjuvstartar nån av sångarna på ordet love..Jag kör ju lite hårklyverier nu,men du har en bra låt så jag tycker jag kan vara lite petig.Det finns några otajta insatser i kör paketet.
Sista sångprylen vid 4.25 är alldeles för hög och fel pannad.Lägg den i mitten och dra på ett reverb med litet rum men med lagom svans runt 6-12%, så får du en effektfull avslutning på låten.
Nu har du fått lite å bita i,blir kul att höra justeringarna.kanske har du redan fått samma feedback som min,då kastar du bara detta i papperskorgen.Jag har för vana att inte läsa de andras kommentarer först,då blir man styrd och det färgar mina intryck.Det blir att man lyssnar efter vad de andra har hört..
Ger mig på den andra strax.
Mvh
Micael
tsmalmbe:
Lovegrov1:
Sången låter mycket högt jämfört med resten. Sen vet jag inte om sången är mono eller om det är rumsljud eller om det är artificiellt dubbat på nåt sätt, men underliogt låter det. Onaturligt. Körerna är väldigt väldigt starka, och ganska skrikigt mixade.
Walking1:
Snärtig intro. Tremolon på stråkarna är just såpass ur takt att det stör till. Ett långt reverb till på dom för att få lite mera decay. Eller helt enkelt lägga lite mera decay på stråkljudet kanske? Snygg pluckgitarr. Röstens panorering och effektering och nivå faller denna låt på. Och den är dessutom lite essig. Trummorna är väldigt nice och lyfter på ett mäktigt sätt. Men när trummorna kommer in höjs tremolostråkarna, eller så är det en elgitarr som skär igenom ganska illa. Skulle skippa den.
Harmonica mike:
Då är det dags för walking då.
Väldigt mysig låt till å börja med.Denna gillas helskarpt.
Mixen då:Jag upplever sången lite hög mot det andra.Vidare så distar sången lite,det kan bero på för kraftigt limiterande eller en inspelnings miss.Jag tror att det beror på mastringen dock,det är ju rätt bra tryck i denna volym mässigt - så det går nog att åtgärda med en sänkning där..
Oj ,där drog det igång.Nu krockar bas och baskaggen ordentligt.Det blir en "grötig" röra längst ned i botten frekvenserna.Lite smärtsamt att sitta med lurarna på..måste sänka lite..Jag vet inte om jag har en begynnande hörsel skada,men lutar inte mixen lite till höger?
Trummor och bas känns mer där..Samt sången till vänster.Det finns ju delade meningar om hur man bör panna en mix.Grund regeln är ju bas å trummor i mitten.Kör prylar/stämmor/guror eller andra instrument, är ju snyggt om man drar i sär lite.Men tänk då på att de måste balanseras upp med liknande insatser i andra högtalaren - det får under inga villkor luta.
Förmodligen så tycker du att jag är lite petig.
Nu ska jag läsa de andras kommentarer, och se hur mycket våra öron skiljer sig åt..
Sången surar lite vid 4.38..
Låten som helhet:Den absolut bästa jag hört från ditt håll.Jizes,kanonlåt! Dona lite i mixen karl,så sparar jag denna definitivt, i mappen för färdiga låtar från forumet.
Mvh
Micael
karl:
efter en morgonlyssning med lite mer distans skrotade jag elförstärkningen och walking förblir lite unplugged( ligger på färdiga demos nu) och ändrade artikuleringen på stråket....love förstod jag inte stod rätt till redan igår ( säkert för trött i öronen <_< :unsure:) however tackar för input och ska ta mig an den igen när tiden finns....tnx alla / karl
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida