Kontrollrummet

Cubase 4 Crackat

gäst · 163 · 49570

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olofd

  • Gäst
Idag presenterade hackern den första helt fungerade piratkopian av Cubase 4
på privata torrenttrackers.

Tragiskt att ett sånt fint program skall crackas och att utvecklarna inte får några pengar.

Trodde faktiskt inte att de skulle klara att crcka 4:an..
Men det har AiRISO gjort.

jaja.. nu är det ute iaf

//Olof


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det tragiska i historien är att de lägger ner så mycket pengar på att göra kopieringsskydd som inte fungerar och de lagliga användarna får betala för det.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Det tragiska i historien är att de lägger ner så mycket pengar på att göra kopieringsskydd som inte fungerar och de lagliga användarna får betala för det.
De lägger pengar på ett kopieringsskydd som gör att priset stiger vilket gör att folk inte köper det utan laddar hem en piratkopia. Det finns många vinklar på detta problem, i min värld är det en glad nyhet.


olofd

  • Gäst
Hade hållt med dig om det var så att Steinberg som utvecklar Cubase hade gått bra som företag.
tyvärr går dom ju på knäna för att 7 av 10 exemplar av cubase som finns ute är crackade exemplar.
Hade dom inte gjort kopieringsskydd hade 9/10 exemplar varit kopior och då ahde företaget gått i konkurs.

De lever helt och hållet på utbildningsbranchen idag.
Skolor köper licenser.

Min filosofi:
Anänder du programmet för seriösa projekt skall du betala för det.

edit: jag är absolut ingen moralpolis, har gjort min beskärda del av nedladdning jag med.
MEN, jag ser paradoxen i det hela, det är trist. för övrigt har jag slutat ladda ner nu.
Nästan svårare än att sluta röka.. finns det plåster?
« Senast ändrad: 04.10.2007, 11:59:29 by olofd »


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Hade hållt med dig om det var så att Steinberg som utvecklar Cubase hade gått bra som företag.
tyvärr går dom ju på knäna för att 7 av 10 exemplar av cubase som finns ute är crackade exemplar.
Hade dom inte gjort kopieringsskydd hade 9/10 exemplar varit kopior och då ahde företaget gått i konkurs.

De lever helt och hållet på utbildningsbranchen idag.
Skolor köper licenser.

Min filosofi:
Anänder du programmet för seriösa projekt skall du betala för det.

Är det verkligen bara pga. piratkopieringen? De har väl en och annan konkurrent också. Säkert är det så att piratkopieringen har en del i detta men inte allt. Tycker man gör det enkelt för sig om man bara skyller på piratkopieringen.


olofd

  • Gäst
Visst finns det konkurrens.
men piratkopieringen har en STOR del i det.

Vill du rättfärdiga dina olagligheter skall inte jaga vara den som säger ifrån.

Men det är fakta.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Visst finns det konkurrens.
men piratkopieringen har en STOR del i det.

Vill du rättfärdiga dina olagligheter skall inte jaga vara den som säger ifrån.

Men det är fakta.

1. Varför förutsätter du att personen som ifrågasätter piratkopieringens konsekvenser själv sysslar med piratkopiering?

2. Fakta? Presentera i så fall den faktan istället för att anklaga den som ifrågasätter att vara brottsling. Vilka siffror har du? Hur pålitliga är dessa? Hur är de framtagna? Och jag vill inte höra nåt om "allmänt känt" eller "det är ju självklart". Om du påstår att det är fakta måste du kunna presentera denna, annars är det inget annat än spekulationer.

Trodde faktiskt inte att de skulle klara att crcka 4:an..

Lite naivt, men ok...
Som sagts tidigare, kopieringsskydd (och DRM) är fullständigt meningslöst och drabbar bara de som vill göra rätt för sig och betalar för produkten. De enda som tjänar på det lär vara utvecklarna av kopieringsskydd.

Övriga anledningar till att Steinberg går dåligt skulle kunna vara:
* Ganska dåliga på att fixa buggar
* Sämre prestanda än konkurrenterna
* Nya versioner ger inte tillräckligt med nya funktioner för att gamla kunder ska uppdatera
* Felaktig prissättning eftersom de flesta Cubase-användare troligen inte är professionella användare
Men det är bara spekulationer.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


olofd

  • Gäst
oj... va fientlig du blev.
Det jag menade med fakta var: Det är fakta att företagen förlorar pengar på piratkopiering.
Då skall jag förklara varför! När du laddar ner något, så betalar du INTE för det.
Vilket innebär att företaget INTE får in pengar på mjukvaran, vilket innebär att de FÖRLORAR
pengar. Var det tydligare nu??
 :P

Din första punkt var:
1. Varför förutsätter du att personen som ifrågasätter piratkopieringens konsekvenser själv sysslar med piratkopiering?

Jag förutsätter ingenting, jag är bara trött på reättfärdigande av oskysst verksamhet.

Du kan borde läst tråden:

jag är absolut ingen moralpolis, har gjort min beskärda del av nedladdning jag med.
MEN, jag ser paradoxen i det hela, det är trist. för övrigt har jag slutat ladda ner nu.
Nästan svårare än att sluta röka.. finns det plåster?

Detta skrev JAG.

Jag har laddat ner en hel del, jag fördömmer ingen annan som gör det,
men jag tycker det är löjligt att man skall försöka RÄTTFÄRDIGA sitt nerladdande.

HERREGUD, när kan folk bara vara ärliga och säga:
OKEj, jag laddar ner, jag vet att det är fel eftersom jag kopierar upphovsskyddat material som någon jobbat med i år.
Men det är något jag väljer att inte bry mig om.
Varför kan ingen erkänna att de gör ett medvetet val att ladda ner och samtidigt erkänna att detta givetvis inte är rätt.

För vem kan med ärligt hjärta säga att det är rätt att ladda ner en programvara gratis som ligger års jobb bakom?
Den som säger att det är ett rättfärdigt beteende borde gå till en psyolog.


Japp, jag har laddat ner, jag står för det, jag tycker i princip att det är fel, men jag valde att göra det ändå.

Ta lite ansvar!
Jag fördömmer er inte för er nedladdning, jag fördömmer er för era ursäkter.
Klart företag förlorar pengar på piratkopiering!

//Olof
« Senast ändrad: 04.10.2007, 12:56:29 by olofd »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det är inte meningen att vara fientlig, bara ifrågasättande. Och jag läste hela tråden.

Det var heller inte frågan om försvarande av piratkopiering, utan bara ifrågasättande av piratkopieringens ekonomiska effekter. Men jag kan förstå att det ibland är svårt att skilja på detta. Jag är alltså ingen förespråkare av piratkopiering men jag tycker inte man ska blanda ihop spekulationer med fakta när man diskuterar ämnet. Jag är däremot en förespråkare av användande av alternativen till de stora jättarna!

Jag sa heller ingenting om moralen bakom piratkopierande, vilket är en helt annan aspekt än huruvida Steinberg förlorar ekonomiskt på piratkopieringen.

När du piratkopierar (för att inte blanda ihop "nedladdning" med "piratkopiering") något så betalar du inte för det...
Steget därifrån till att företaget som säljer programvaran som piratkopieras förlorar pengar är inte lika självklart. Kanske 90% av de som piratkopierar ett program som Cubase gör det för att de inte är beredda att betala 6000 kronor för programmet. Dvs, fanns det inte tillgängligt gratis skulle de troligen inte använda Cubase utan något annat program, exempelvis open source-varianter eller andra, billigare program.
De som är beredda att betala 6000 kronor för Cubase betalar oftast det!
Min tes (spekulation och inte fakta) är att Steinberg förlorar rätt så få betalande kunder på piratkopieringen men vinner däremot användare som vid tillfället de faktiskt är beredda att betala för ett inspelningssystem troligen köper Cubase eller Nuendo.

Själv har jag använt både piratkopierade och registrerade versioner av Cubase men trivs inte längre med det så v4 kommer jag varken stjäla eller köpa...

Och bara för att du själv kommit fram till att piratkopiering är fel betyder det inte att alla som inte tycker som du behöver besöka psykolog... Varenda handling du gör kommer du att rättfärdiga på något sätt, annars skulle du aldrig utföra handlingen. Sen om du till alla andra säger "jag gör det trots att jag tycker det är fel" behöver faktiskt inte betyda att du verkligen tycker det är fel eller ens bryr dig.

Men jag håller med: Varför ska man rättfärdiga det eller ens göra det när det finns alternativ?
Men: Att använda alternativen skadar Steinberg lika mycket som eller mer än att piratkopiera Cubase.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Argumentera gärna och säg vad ni tycker, men undvik personlig påhopp.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Argumentera gärna och säg vad ni tycker, men undvik personlig påhopp.

Jag får verkligen ursäkta om något jag skriver uppfattas som det! Jag använder också "du" lite för mycket, när jag egentligen menar "man"...

Inget personligt menat!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Argumentera gärna och säg vad ni tycker, men undvik personlig påhopp.

Jag får verkligen ursäkta om något jag skriver uppfattas som det! Jag använder också "du" lite för mycket, när jag egentligen menar "man"...

Inget personligt menat!
Det var inte menat mot dig, hade en känsla av att det var på gång.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
ALLA (nåja, näranog) system kan hackas/crackas. Kan en tonåring hacka sig in i NASAs nätverk så är nog det mesta möjligt.. Jag tror att Steinbergs kopieringsskydd är alldeles utmärkt, men även en barrikad av stål ger vika om man slår på den tillräckligt länge och på de rätta ställena. Det var bara en tidsfråga.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
ALLA (nåja, näranog) system kan hackas/crackas. Kan en tonåring hacka sig in i NASAs nätverk så är nog det mesta möjligt.. Jag tror att Steinbergs kopieringsskydd är alldeles utmärkt, men även en barrikad av stål ger vika om man slår på den tillräckligt länge och på de rätta ställena. Det var bara en tidsfråga.

Ja, tyvärr så har du alldeles rätt.
Vilket medför att de enda som tjänar på kopieringsskydden är de som tillverkar kopieringsskydden, inte de som tillverkar programmen som skall skyddas och inte kunderna som köper mjukvaran. De två senare får betala - och för en sämre och krångligare produkt.
En något bisarr verklighet...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
* Felaktig prissättning eftersom de flesta Cubase-användare troligen inte är professionella användare
Men det är bara spekulationer.
fast hur mycket säljer de av lite-versionerna som är betydligt billigare?


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
fast.....nu är ju i och för sig emot piratkopiering, men ändå.....det är ju inget nytt påfund direkt.
Har man inte budgeterat för svinn i form av piratkopiering så kanske man bör se över sin ekonomistab....!? (eventuellt ge sig in i en annan bransch)

jag tror, precis som med dataspel, att dom inte räknar med att kopieringsskydden står emot mer än några veckor max....men under den tiden har många pinnat iväg och köpte sitt ex. Med tanke på hur länge piratkopiering existerat borde dom ha ganska exakta siffror på hur mågna som köper och hur många som piratkopierar.
Och eftersom kopieringsskydden trots allt står emot under dessa veckor, så tror jag faktiskt att de lönar sig.
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

Vi har ju diskuterat lösningar redan tidigare.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3267.msg38976#msg38976
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
nu läste jag just på studioforum att det tagit ett år att cracka cubase 4!!!????
om det tagit ett år så kan man väl inte ifrågasätta kopieringsskyddens betydelse!??? Då är det ju en självklarhet att de är värda vad de kostar....eller???? under det året har väl i principa alla "seriösa" användare gått och köpt sitt ex....eller? inte fan kan jag vänta ett helt år bara för att spara några tusenlappar i alla fall....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
nu läste jag just på studioforum att det tagit ett år att cracka cubase 4!!!????
om det tagit ett år så kan man väl inte ifrågasätta kopieringsskyddens betydelse!??? Då är det ju en självklarhet att de är värda vad de kostar....eller???? under det året har väl i principa alla "seriösa" användare gått och köpt sitt ex....eller? inte fan kan jag vänta ett helt år bara för att spara några tusenlappar i alla fall....

...men den inbitne piratkopieraren kan nog stå ut med att fortsätta köra sitt crackade SX3, som också är ett skitbra program, tills cracken av C4 kommer - för att slippa betala, eller hur? Många seriösa användare väntar också med uppgradering för att slippa ifrån barnsjukdomarna som ibland kan finnas i början...

Hade alla köpt i stället för att piratkopiera, så hade en stor majoritet klarat sig bra med minsta versionen, SE - så man kan nog räkna med att Steinberg förlorar en försäljning av ett SE varje gång det är någon som har i syfte att verkligen använda sin piratkopia av SX, som laddar hem den. Alla som laddar ner använder ju inte programmen, utan de bara samlar - så det är många som aldrig skulle ha köpt trots att de laddar ner kopior, men det är ändå stora summor som Steinberg går miste om.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Mr Keys: Ja, det är faktiskt imponerande om det är så långt som ett år (var det så länge sen 4:an kom ut alltså?)! Jag får dra tillbaka en del av mitt påstående att kopieringsskydd är lönlöst... Men jag tror ändå att de flesta som köper programmet i första perioden hade gjort det vare sig det varit skyddat eller inte.

Mr Phil: Skulle tro att lightversionerna inte säljer jättebra och tror det beror på att få är intresserade av lightversioner. Prissättningen på dessa visar rätt väl vad programmen "borde" kosta. Det är knappast billigare att utveckla enklare versioner, tvärtom har man tagit den stora versionen och strippat bort delar och satt in begränsningar (vilket kräver programmeringstid). Ett alternativ kan vara att göra "privatlicenser" av de fulla programmen med en lite mer inskränkt licensieringsmodell istället för inskränkt funktionsmodell. Det kanske skulle funka bättre.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tror på att crackskydda kopieringskyddet och sedan kopieringskydda crackskyddet. Då blir det nästan omöjligt!


freddy

  • Gäst
...
Vilket medför att de enda som tjänar på kopieringsskydden är de som tillverkar kopieringsskydden, inte de som tillverkar programmen som skall skyddas och inte kunderna som köper mjukvaran. De två senare får betala - och för en sämre och krångligare produkt.
En något bisarr verklighet...

Samtidigt så skulle väl dom som tillverkar kopieringsskydden gå under helt om dom gjorde något som inte går att hacka? Men förresten, är det inte företagen själva som gör detta?

Jag tycker det är denna verklighet vi lever i, att sitta och gnälla över nerladdningar och motsvarande är fel väg att gå! Man måste se till att göra det lönt för majoriteten att välja det lagliga alternativet. Sänka priset, skicka med någon hårdvara eller andra förmåner. Piratversioner av allt kommer ALLTID att finnas, det är inte något som går att stoppa. Man måste lämna sina gamla tankebanor, samma gäller all anti-pirat-verksamhet.


Utloggad Oak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Att förutspå vad som skulle hända om piratkopiering vore omöjlig är lite svårt...

Säg att Windows inte gick att piratkopiera - tror ni MS skulle ha 98% av desktopmarknaden då? Knappast.

Lider Microsoft av att ha 98% av marknaden, även om mycket är piratkopior: Nej, knappast. Hellre det än att 30% körde Linux, kan jag nog gissa mig till.

Sjunker priset på mjukvaror om piratkopiering upphör? Nej, XBOX360-spel kostar mer än samma spel för PC, trots att det är krångligare att utveckla PC-varianten.

Egentligen borde de som köper programvara tacka piraterna för att de sänker priserna...  ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Säg att Windows inte gick att piratkopiera - tror ni MS skulle ha 98% av desktopmarknaden då? Knappast.
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Citat från: HN
Skulle tro att lightversionerna inte säljer jättebra
Citat från: Freddy
Man måste se till att göra det lönt för majoriteten att välja det lagliga alternativet. Sänka priset, skicka med någon hårdvara eller andra förmåner.
Nej, det är ju trots allt billigare att tanka hem den stora varianten än att köpa en billig enklare version.
Gratis kommer alltid vara billigare än nästan gratis. Så jag tycker inte prissänkningskrav håller som argument mot piratkopiering.
Däremot kommer allt fler koppla hårdvara mot sin mjukvara i framtiden - tror jag.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Ang hårda kopieringsskydd har jag hört något om ett inofficiellt ställningstagande från Adobe. Iom att skitmånga kids tankar ner photoshop och kör det hemma så har dom igen det när kidsen köper programvara på sin arbetsplats (som har råd med PS) så väljer dom det dom är vana vid, alltså en piratkopia som blir en kund.
The power of the Riff compels me!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ang hårda kopieringsskydd har jag hört något om ett inofficiellt ställningstagande från Adobe. Iom att skitmånga kids tankar ner photoshop och kör det hemma så har dom igen det när kidsen köper programvara på sin arbetsplats (som har råd med PS) så väljer dom det dom är vana vid, alltså en piratkopia som blir en kund.

Det är väl bra på sitt sätt när det är kids som verkligen kommer att jobba med grafik.
De som inte blir grafiker till yrket hade kunnat köpa Photoshop Elements för runt en tusenlapp i stället, men det gör de ju inte eftersom de redan har värstingversionen nertankad gratis (utom sådana som jag, som tycker att Photoshop är för dyrt och dessutom har fler funktioner än jag behöver - och som därför köper just Photoshop Elements...).

När det gäller Cubase, så köper jag däremot gladeligen värstingversionen, eftersom musikskapande är ett så stort intresse för mig och jag därför tycker att det är värt pengarna. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...
hur stor andel av marknaden är dessa massor?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ang hårda kopieringsskydd har jag hört något om ett inofficiellt ställningstagande från Adobe. Iom att skitmånga kids tankar ner photoshop och kör det hemma så har dom igen det när kidsen köper programvara på sin arbetsplats (som har råd med PS) så väljer dom det dom är vana vid, alltså en piratkopia som blir en kund.
jaha
han sa att han sa att han sa att han sa att det är ok?


freddy

  • Gäst
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...
hur stor andel av marknaden är dessa massor?

jag skulle tippa på 3-5% :) Hur många människor känner man som kan skruva ihop en egen dator?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Iom att skitmånga kids[...]
alltså en piratkopia som blir en kund.

Tycker meningen inte går att förstå om man inte sänker sin iq med 40%

En piratkopia som blir en kund (Jävla är det här år 2400, har jag sovit så länge????)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad The Roofproject

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...
hur stor andel av marknaden är dessa massor?


Ja, nu är det ju inte direkt svårt att bygga ihop en dator i dagsläget, kan jag säga.

Tiderna är över då man var tvungen att ha sinkpasta etc, SATA-kablar har kommit som spar mycket plats osv.

Det tar MAX 45 minuter om man har rätta skruvmejslarna och instruktionsböckerna som för övrigt följer med.

jag skulle tippa på 3-5% :) Hur många människor känner man som kan skruva ihop en egen dator?


freddy

  • Gäst
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...
hur stor andel av marknaden är dessa massor?


Ja, nu är det ju inte direkt svårt att bygga ihop en dator i dagsläget, kan jag säga.

Tiderna är över då man var tvungen att ha sinkpasta etc, SATA-kablar har kommit som spar mycket plats osv.

Det tar MAX 45 minuter om man har rätta skruvmejslarna och instruktionsböckerna som för övrigt följer med.

jag skulle tippa på 3-5% :) Hur många människor känner man som kan skruva ihop en egen dator?

fejkar du mina inlägg? :)
Nej, det är varken svårt eller krävande. Dock avstår dom flesta från att försöka, eftersom dom är rädda att göra fel, vilket är ganska svårt trots allt, men folk köper hellre en "färdig" dator. Fast åter till detta med cubase kanske...


Utloggad The Roofproject

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil

Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Iom att skitmånga kids[...]
alltså en piratkopia som blir en kund.

Tycker meningen inte går att förstå om man inte sänker sin iq med 40%

En piratkopia som blir en kund (Jävla är det här år 2400, har jag sovit så länge????)

Ok, jag skrev snabbt och slarvigt, redogörde bara för ett rykte (myt?) som jag hört en del.

Tanken är iaf att mjukvarutillverkare som tex Adobe och Microsoft inte stör sig på att folk piratkopierar deras program för privat bruk om det i sin tur betyder att de köper en massa lagliga licenser till sina arbetsplatser för att det är just de programmen av alla konkurrenter som folk är vana vid.
The power of the Riff compels me!