Kontrollrummet

Cubase 4 Crackat

gäst · 163 · 49576

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Joniverse, jag tror du är rätt ute med det mesta du skriver om. Jag har också tänkt mycket i dom banorna. Man måste locka med något mer och sluta sura ner sig på piratkopieringen. Den kommer ALDRIG försvinna.
Tror snarare att istället för att locka kommer man tvinga.
Alltså koppla sin mjukvara till en specifik hårdvara - precis som PT.
Du kommer alltså inte i fortsättningen kunna välja vilket ljudkort du vill använda, utan bli tvungen att använda ett specifikt ljudkortsmärke för att köra t ex Cubase.
Hur förklarar du då att Apple tog bort donglelen när Logic(8) Studio släpptes? / Mikke
hela mac-maskinen är ju en stor jäkla dongle ;)
« Senast ändrad: 18.12.2007, 10:46:14 by MrPhil »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag ser ingen skilnad med att köra ett crackat program och att stjäla en mikrofon från musikaffären.

Hägge
:blink: ooh, nu gav du dig in i hetluften!  ;)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur så? Det ÄR ingen skilnad.

Hägge
Vi får se hur många som håller med dig.  B)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Antagligen tragist få. Men kan någon förklara för mig farför det är mera OK att stjäla Cubase 4 från Steinberg än M147 från Neumann? Båda e tyska bolag så de kan inte vara det. Båda har satsat pengar på att utveckla en produkt o sälja den. Varför får du ta Steinbergs produkt gratis men inte Neumanns? Anyone?

Hägge


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Att ladda hem ett crackat Cubase är omoraliskt. Stöld är det inte! Precis som i musik mp3 fallet så har ägaren orginalet kvar. Din jämförelse med musikaffären funkar inte eftersom musikaffären inte kan sälja nåt de inte har kvar medans Steinberg fortfarande har kvar sitt Cubase. Däremot är det olagligt att ändra programkoden dvs "cracka" ett program.

Jag tycker det är galet att cracka ett program. Det är en brottslig handling. Att ladda hem det crackade programmet är i mina gamla ögon ( jag är oxo pensionär ) på sin höjd omoraliskt men inte brottsligt.

Det skulle inte förvåna mej om allt fler programtillverkare släpper loss sina program, som Apple nu har gjort med Logic, och sänker programpriset rejält för att ta marknadsandelar. Man ska ha i åtanke att det fungerar lite som reklam för programmen om programmen är "spridda" även på crack sidorna. Desto fler musiker, producenter, tekniker som kräver ett visst program desto bättre.

Man kan tro att tillverkare kommer låsa sina program till specifik hårdvara. De som gör det kommer att bli mindre med tiden skulle jag tro.

Det är vanligt att man laddar hem Dawar, pluggar och samples för att prova använda o testa. Så har jag gjort o så gör de flesta. Det jag fastnar för köper jag sen. Som t.ex Spectrasonics pluggar. Logic Studio och Melodyne. Man märker efter ett par produktioner vad som passar ens eget arbetssätt bäst. Jag har sparat 10000 tals kronor på detta.

Den unge musikern har nog inte råd att göra detta med en gång. Men kommer med största sannolikhet att köpa det han använder när den ekonomiska möjligheten finns.

Som alltid tycker jag att kommersiell användning innebär till 100 % köpta programvaror.

/ Mikke


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ledsen Micke, men ditt resonemang håller inte. När du köper en Neumann så betalar du mest för IDEN och KUNNADET bakom mikrofonen. Den har Neumann kvar fast du stjäl en mikrofon. Du skulle inte köpa en Neumann om inte iden och kunnadet bakom mikrofonen vore bra. PRECIS SAMMA SAK GÄLLER MJUKAVARA. Du betalar för IDEN och KUNNANDET när du köper Cubase. De att priset på en Neumann också innhåller produktions kostnader är sant men en bisak i denna fråga. Ditt resonemang skull betyda att det vore stöld om du stjäl Cubase i paket från en butik men inte när du tar den från nätet gratis. Sorry, stämmer inte. Det ÄR stöld att använda cracks.

Hägge


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt intressanta här är dock inte vad ni tycker, utan vad lagen säger?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ledsen Micke, men ditt resonemang håller inte. När du köper en Neumann så betalar du mest för IDEN och KUNNADET bakom mikrofonen. Den har Neumann kvar fast du stjäl en mikrofon. Du skulle inte köpa en Neumann om inte iden och kunnadet bakom mikrofonen vore bra. PRECIS SAMMA SAK GÄLLER MJUKAVARA. Du betalar för IDEN och KUNNANDET när du köper Cubase. De att priset på en Neumann också innhåller produktions kostnader är sant men en bisak i denna fråga. Ditt resonemang skull betyda att det vore stöld om du stjäl Cubase i paket från en butik men inte när du tar den från nätet gratis. Sorry, stämmer inte. Det ÄR stöld att använda cracks.

Hägge

Nä det är INTE stöld att använda nedladdad programvara. Stöld kan det ALDRIG bli. Lite tröttsamt att behöva påpeka detta hela tiden. Självklart är det stöld att ta en vara ur en butik rent fysiskt. Butiken har ju då inte varan kvar. Jag förstår vad du vill mena men du kommer fel när du vill få det till stöld.

Åter igen frågan är så uttjatad. Man kan ällta och ällta. Du kommer troligtvis fortsätta hävda att kopiering är stöld. Jag kommer att fortsätta hävda att så är det inte. :) / Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mikke, bara som en retorisk fråga: kan man stjäla en idé?  B)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nä inte stjäla men kopiera.

Finns det nån som säger att Behringer stjäl utav Mackie. Eller är det möjligen så att man säger att Behringer kopierar Mackies produkter? :) / Mikke


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu blir det sådär igen. De flesta åsikter om det här har redan dryftats, flera gånger om.
 Det är en olöslig konflikt som inte kommer att förändras av att de båda sidorna argumenterar med varandra med samma slitna argument,  eftersom argumenten inte går fram. Ställ er på andra sidan staketet ett tag och se vad som händer?

För övrigt kanske jag skall säga att jag själv är ambivalent. Jag tycker frågan är för svår att bara handskas med såhär i en tjaffsig diskussion om vem som har rätt och vem som har fel.

Fruktansvärt många människor fildelar. Det är inte bra. Hitta en annan lösning!  :)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Men Dividend har ju också en poäng i att (om jag får tolka Per lite fritt...) oavsett om det, tekniskt sett, är stöld eller inte är det brottsligt. Om det är moraliskt försvarbart eller inte kan man ju ha sitt tycke om men om det är brottsligt eller inte finns liksom ingenting att tycka, det finns rätt så tydligt beskrivet i mycket officiella skrifter att det är brottsligt...

Det jag tycker är intressant är inte om det är moraliskt eller om det ska vara brottsligt, utan vad det har för egentlig verkan på till exempel försäljning, på konkurrens, på prissättning osv, hur populariteten för independent- och open source-programvara påverkas, vad DRM har för påverkan i jämförelse med nedladdning. Hur programvaru-, spel-, film-, musikbranschen, samt andra inte lika självklara branscher (läkemedel-, porr-, elektronik-) kan jämföras, vilka strategier man har för att tackla liknande problem osv.
Problemet är att vi bara kan spekulera. Propagandan är från båda läger alldeles för överväldigande. Datan som finns är alldeles för färgad av tolkningar. Det är kanske inte förrän om 50 år vi kan titta tillbaka på den här perioden med någorlunda ofärgade glasögon och analysera vad fan som hände. Om ens då... Precis som i krig är det väl "vinnaren" som får skriva historien.
Så just nu handlar det bara om vad man TROR.

Och ang. att stjäla/låna/kopiera idéer... Det gör alla och det är vad som driver utvecklingen framåt. Allt som skapas är byggt på idéer som andra har kommit med, ingen idé är unik. Det unika ligger i bästa fall i hur man blandar sina influenser men det mesta är bara plagiat. Varför är det värre att göra en exakt kopia (så att säga bit för bit) än att göra ett plagiat och säga att man gjort det själv? (om vi nu bortser från den delen som handlar om lagen men inte från den som handlar om moralen)
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Einstein bara snodde speciella relativitetsteorin från mig?

(I övrigt har du tolkat mig helt rätt. Diskussionen här är liksom meningslös, t o m i sådan utsträckning att man blir smått irriterad på folket som deltar ;) Hindrar dock inte att det finns idéer som är så unika att de går att patentsöka, dvs skydda från intrång.. Något sådant som Cubase eller Acrobat har grymt mycket patentsökta prylar som tagit en del energi och pengar att utveckla t ex. )
« Senast ändrad: 18.12.2007, 15:26:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Nu blir det sådär igen. De flesta åsikter om det här har redan dryftats, flera gånger om.
 Det är en olöslig konflikt som inte kommer att förändras av att de båda sidorna argumenterar med varandra med samma slitna argument,  eftersom argumenten inte går fram. Ställ er på andra sidan staketet ett tag och se vad som händer?

För övrigt kanske jag skall säga att jag själv är ambivalent. Jag tycker frågan är för svår att bara handskas med såhär i en tjaffsig diskussion om vem som har rätt och vem som har fel.

Fruktansvärt många människor fildelar. Det är inte bra. Hitta en annan lösning!  :)

Jag håller med om allt utom det sista, för om det vet jag inte.
Varför är det dåligt att många människor fildelar? Kan vi ens säga att det är just det som är problemet, om det nu ens finns något problem över huvud taget? Vem är det problem för? Varför?
Och det är inte frågor jag vill ha svar på utan jag tycker det är frågor som bör vara viktiga för alla som säger någonting som de anser vara självklart, när det i andras verklighet inte alls är lika självklart. Fildelning kanske är en lösning på ett helt annat problem men som är större än det vi försöker diskutera. Vi tittar oftast på det i ett ganska smalt perspektiv när man kanske egentligen ska sätta det i relation till händelser och utveckling inom helt andra områden.
Men antagligen tycker de flesta bara att jag snackar skit ändå, hehe. Och det är ok.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
500 kr är rimligt pris för cubase..jag tror att de skulle tjäna på att hålla den prisklassen
iom. att fler skulle köpa,tror iallafall att det skulle gå jämt ut mot vad det gör nu..
istället för få som betalar mycket,så många som betalar litet

dessutom tror jag att jag hörde en sketch någongång om en svensk som skulle fria till en kvinna
men det blev inget för han inte hade portkoden..
det är lite samma med att ha pirat programvara..man kanske är fattig som en kyrkråtta
men kreativ som få..allt man behöver är verktygen att sätta igång..
och det är ju synd att avstå,bara för att kunna hävda att man gör rätt för sig
medans kreativitet går förlorad!

men det är en svår fråga..men jag tror iallafall på en radikal prissänkning!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Einstein bara snodde speciella relativitetsteorin från mig?

(I övrigt har du tolkat mig helt rätt. Diskussionen här är liksom meningslös, t o m i sådan utsträckning att man blir smått irriterad på folket som deltar ;)

Med tanke på att tiden antagligen får baklänges (eller i alla fall är en illusion) kanske det kan vara så, ja.
Går den ändå framlänges så kan jag säga att han knappast var ensam om liknande teorier eller utvecklade teorin ensam. Bland annat sägs det att hans fru var mycket nära inblandad, men det kan vara ett rykte.
Inom vetenskapen har det blivit en väldig personkult som oftast är kraftigt överdriven. Vem hann till patentverket först? Vem publicerade först? Vem hade mest stålar? Det finns dessutom många kända fall där samma uppfinning eller upptäckt gjorts helt oberoende av varandra på två olika ställen under samma tidsperiod och troligen ännu fler som inte är kända.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
500 kr är rimligt pris för cubase..jag tror att de skulle tjäna på att hålla den prisklassen
iom. att fler skulle köpa,tror iallafall att det skulle gå jämt ut mot vad det gör nu..
istället för få som betalar mycket,så många som betalar litet

dessutom tror jag att jag hörde en sketch någongång om en svensk som skulle fria till en kvinna
men det blev inget för han inte hade portkoden..
det är lite samma med att ha pirat programvara..man kanske är fattig som en kyrkråtta
men kreativ som få..allt man behöver är verktygen att sätta igång..
och det är ju synd att avstå,bara för att kunna hävda att man gör rätt för sig
medans kreativitet går förlorad!

men det är en svår fråga..men jag tror iallafall på en radikal prissänkning!

Det är precis detta jag säger oxo. Den kreativa artisten kommer att betala den dagen han kan och dessutom gör han/hon reklam för produkten då som tillverkaren får "gratis" / Mikke


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Larsson: Men det finns ju en massa utmärkta verktyg som redan är fria att använda billigt eller gratis...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inom vetenskapen har det blivit en väldig personkult som oftast är kraftigt överdriven. Vem hann till patentverket först? Vem publicerade först? Vem hade mest stålar? Det finns dessutom många kända fall där samma uppfinning eller upptäckt gjorts helt oberoende av varandra på två olika ställen under samma tidsperiod och troligen ännu fler som inte är kända.

Newton och Leibniz är nog det mest kända, iaf där jag sitter ;) De uppfann differentialkalkylen oberoende av varandra. Newton ägnade senare tiden av sitt liv åt attr misskreditera Leibniz.
(Egentligen var det dock Arkimedes som kom på det hela! ;) 2000 år tidigare)
Dock anses nog Einstein var väldigt tidig med sina idéer, före Einstein fanns in teoretisk fysik på samma sätt. Jo, han hade hjälp med att matematisera sina idéer, själv ansåg han sig inte tillräckligt grym för att formalisera det. Dvs, matematiken fanns redan och att göra fysik av det hela hade säkert någon kommit på i vilket fall. Längre fram.

Tillbaka till ämnet så undrar jag ju mest varför detta är argument FÖR (eller emot) fildelning?
Någon form av skydd av nya idéer behövs, såvida man inte beundrar Lenin-Sovjet eller något.
Ryssarna var grymt skickliga på att kopiera västs idéer och hade också enorm ekonomisk tillväxt TILLS DESS de kommit ifatt på 50-talet. Bristen på unik individuell tanke(förmåga) gjorde dock att de fick fortsätta vara kopiatorer fram till det hela föll.
Möjligtvis var de bra på schack..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Nu är jag lite ny i diskussionen, men hoppar på lite ändå..

En sak som kan vara intressant,, Om man betalar för utvecklignskostnaden och idén,, kommer priset att påverkas med tiden? Eller hur beräknas priset??

Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag som tillåter att man tankar hem eller kopierar programvara utan upphovsmannens tilllåtelse.

Personligen är jag lite kluven. Fildelning som sådant är ju väldigt användbart, men att dela med sig av någon annans material känns inte bra.

Kollade på svt's musikmagasin om hur dyrt det blivit att sampla andras låtar. Det är mycket billigare att göra en cover än för ett par samplingar à 0.5sekunder.... 
« Senast ändrad: 18.12.2007, 15:45:58 by Light Head »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
500 kr är rimligt pris för cubase..jag tror att de skulle tjäna på att hålla den prisklassen
iom. att fler skulle köpa,tror iallafall att det skulle gå jämt ut mot vad det gör nu..
istället för få som betalar mycket,så många som betalar litet

dessutom tror jag att jag hörde en sketch någongång om en svensk som skulle fria till en kvinna
men det blev inget för han inte hade portkoden..
det är lite samma med att ha pirat programvara..man kanske är fattig som en kyrkråtta
men kreativ som få..allt man behöver är verktygen att sätta igång..
och det är ju synd att avstå,bara för att kunna hävda att man gör rätt för sig
medans kreativitet går förlorad!

men det är en svår fråga..men jag tror iallafall på en radikal prissänkning!

Det är precis detta jag säger oxo. Den kreativa artisten kommer att betala den dagen han kan och dessutom gör han/hon reklam för produkten då som tillverkaren får "gratis" / Mikke

Någon sorts "hyra" skulle kanske kunna fungera, så att man bara betalar en låg kostnad för den tid man verkligen använder programmet. Samplitude har något sådant tillgängligt, men jag har inte koll på hur det fungerar...

En drastisk prissänkning av Cubase och liknande program vete 17 om det skulle hjälpa så mycket - i en värld där det t o m finns cracks för Shareware som bara kostar ett par hundringar (som ofta dessutom är helt valfritt att betala) - och då den presumptive köparen dessutom vet att pengarna verkligen går till upphovsmannen och inte till något "multinationellt bolag med miljardvinster"... <_<

Det är svårt att jämföra med Logic, eftersom Apple äger det och kan sätta vilket pris som helst, så länge det främjar försäljningen av deras datorer.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Inom vetenskapen har det blivit en väldig personkult som oftast är kraftigt överdriven. Vem hann till patentverket först? Vem publicerade först? Vem hade mest stålar? Det finns dessutom många kända fall där samma uppfinning eller upptäckt gjorts helt oberoende av varandra på två olika ställen under samma tidsperiod och troligen ännu fler som inte är kända.

Newton och Leibniz är nog det mest kända, iaf där jag sitter ;) De uppfann differentialkalkylen oberoende av varandra. Newton ägnade senare tiden av sitt liv åt attr misskreditera Leibniz.
(Egentligen var det dock Arkimedes som kom på det hela! ;) 2000 år tidigare)
Dock anses nog Einstein var väldigt tidig med sina idéer, före Einstein fanns in teoretisk fysik på samma sätt. Jo, han hade hjälp med att matematisera sina idéer, själv ansåg han sig inte tillräckligt grym för att formalisera det. Dvs, matematiken fanns redan och att göra fysik av det hela hade säkert någon kommit på i vilket fall. Längre fram.

Tillbaka till ämnet så undrar jag ju mest varför detta är argument FÖR (eller emot) fildelning?
Någon form av skydd av nya idéer behövs, såvida man inte beundrar Lenin-Sovjet eller något.
Ryssarna var grymt skickliga på att kopiera västs idéer och hade också enorm ekonomisk tillväxt TILLS DESS de kommit ifatt på 50-talet. Bristen på unik individuell tanke(förmåga) gjorde dock att de fick fortsätta vara kopiatorer fram till det hela föll.
Möjligtvis var de bra på schack..

Nej, det var bara ett sidospår i och med jämförelsen med Neumann där det ansågs att man precis som med exempelvis Cubase stjäl idéer och alltså betalar för utvecklingen av idén och inte för exempelvis bygget (fast det nog egentligen är den där fyrkantiga logotypen man betalar för).
Jag är inte lika säker som du på att skydd för nya idéer är nödvändigt och framför allt inte på att de behöver ha den form de har idag. Creative commons kanske skulle vara en lösning (men kommer inte funka eftersom alltför få hakar på).
Och bara för att något har en koppling till kommunism eller Sovjet behöver inte vara sprunget ur de idéerna... Det är lite som att börja ta upp att Hitler var vegetarian när man snackar om kött. (ok, patent har i alla fall med ekonomiska principer att göra)
Man kan ju också jämföra med Japanska entreprenörer och tekniker som också varit grymt skickliga på att kopiera amerikanska och europeiska idéer men också utvecklade och förbättrade dessa idéer.

Men det här har kanske föga att göra med det eventuellt crackade Cubase 4, hehe.

Det jag vill komma till är att idéer inte finns utan att bygga på andra idéer och väldigt sällan verkligen är unika. Att patentsystemet har varit till hjälp kanske snarare varit för att man i och med patenterandet offentliggör upptäckterna och inte specifikt på det ekonomiska skyddet. I dagens kommunikationssamhälle kanske det är delvis förlegat. Men jag vet inte.
« Senast ändrad: 18.12.2007, 16:05:57 by HomoNeophilus »
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Varför är det värre att göra en exakt kopia (så att säga bit för bit) än att göra ett plagiat och säga att man gjort det själv? (om vi nu bortser från den delen som handlar om lagen men inte från den som handlar om moralen)
Är det?
Anses det inte generellt mycket mer rumsrent att kopiera 1:or o 0:or än att plagiera någon annans låt?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Diskussionen här är liksom meningslös,
Det går ju bara att säga om du vet vad som kommer ut ur den i slutänden ;) Kanske gör den någon klokare, kanske ökas förståelsen för något argument, kanske hittas några nya argument eller ideer?
Precis som HN tidigare sa: inte förrän efteråt kan man se det man egentligen höll på med.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Man kan ju också jämföra med Japanska entreprenörer och tekniker som också varit grymt skickliga på att kopiera amerikanska och europeiska idéer men också utvecklade och förbättrade dessa idéer.
Frågan är hur de hade agerat om de inte haft möjligheten att tjäna pengar på det de gjorde.
Hur mycket spelar "belöningen" roll som motivationsskapare? Inte bara en gång, utan gång på gång.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Varför är det värre att göra en exakt kopia (så att säga bit för bit) än att göra ett plagiat och säga att man gjort det själv? (om vi nu bortser från den delen som handlar om lagen men inte från den som handlar om moralen)
Är det?
Anses det inte generellt mycket mer rumsrent att kopiera 1:or o 0:or än att plagiera någon annans låt?

Ja, kanske det, men det senare är i alla fall lagligt (i princip alltid i alla fall) och du får till och med tjäna pengar på det om du lyckas.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Man kan ju också jämföra med Japanska entreprenörer och tekniker som också varit grymt skickliga på att kopiera amerikanska och europeiska idéer men också utvecklade och förbättrade dessa idéer.
Frågan är hur de hade agerat om de inte haft möjligheten att tjäna pengar på det de gjorde.
Hur mycket spelar "belöningen" roll som motivationsskapare? Inte bara en gång, utan gång på gång.

Det där är en högst personlig fråga. Vissa motiveras av pengarna, andra motiveras av ära, vissa skapar och uppfinner för att det ligger i deras natur (vilket jag är övertygad om egentligen ligger i alla människors natur).
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Diskussionen här är liksom meningslös,
Det går ju bara att säga om du vet vad som kommer ut ur den i slutänden ;)

Mitt avklippta uttalande ingick alltså i ett sammanhang av andras ganska mediokra inlägg.

Kan också tillägga att utbyta åsikter där motparten inte går att övertyga, alltid är en meningslös diskussion, eftersom inget i regel kommer ur den. (Beror i regel på att motpartens utgångspunkt inte är angripbar.)
« Senast ändrad: 18.12.2007, 17:38:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Med tanke på att tiden antagligen får baklänges (eller i alla fall är en illusion) kanske det kan vara så, ja.
Vart har du fått detta ifrån? Läser Einstein just nu och har inte hittat något som säger det. Att tiden ej kan lösgöras från rummet betyder inte att den går baklänges på samma sätt som den, i vardaglig mening, anses gå framlänges. Det betyder bara att du inte kan redogöra för ett objekts position i tiden utan att också redogöra för objektets position i rummet. Så har jag förstått det åtminstone.
Eller tänkte du på något annat filosofiskt argument? En del har ju förvisso argumenterat för att tiden är en illusion,  eller snarare en funktion hos vårt förstånd (Kant/Schopenhauer). Jag har dock funderat en hel del kring huruvida de kom fram till att tid/rum enbart är en funktion hos vårt förstånd; eller bara nödvändiga för vårt förstånd. I det senare fallet lämnas det alltså öppet huruvida tid/rum också finns hos tinget-i-sig. Det hör till det som vi måste tiga om, som Wittgenstein uttrycker det.
Augustinus har ju förvisso argumenterat för att vi ej kan förklara vad tid är. "När du inte frågar mig så vet jag precis vad tid är. När du frågar mig så har jag ingen aning."
Newton och Leibniz är nog det mest kända, iaf där jag sitter ;) De uppfann differentialkalkylen oberoende av varandra. Newton ägnade senare tiden av sitt liv åt attr misskreditera Leibniz.
(Egentligen var det dock Arkimedes som kom på det hela! ;) 2000 år tidigare)
Hörde på en lektion för inte så länge sedan att det nu visats sig att en tredje gubbe hade kommit på differentialkalkylen oberoende av Leibniz och Newton.
Menar du att Arkimedes kom på differentialkalkylen? Det var nytt för mig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Arkimedes räknade ut kroppars och ytors volym resp. area (integrerade) med ganska klyftiga metoder, och kände också till hur att omvända processen (derivering). Grekerna vill gärna att han utnämns till den störste vetenskapsmannen någonsin pga detta ;) Annars brukar ju Newton nämnas som det. (På tal om personkult. :)


« Senast ändrad: 18.12.2007, 18:33:25 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
500 kr är rimligt pris för cubase..jag tror att de skulle tjäna på att hålla den prisklassen
iom. att fler skulle köpa,tror iallafall att det skulle gå jämt ut mot vad det gör nu..
istället för få som betalar mycket,så många som betalar litet

dessutom tror jag att jag hörde en sketch någongång om en svensk som skulle fria till en kvinna
men det blev inget för han inte hade portkoden..
det är lite samma med att ha pirat programvara..man kanske är fattig som en kyrkråtta
men kreativ som få..allt man behöver är verktygen att sätta igång..
och det är ju synd att avstå,bara för att kunna hävda att man gör rätt för sig
medans kreativitet går förlorad!

men det är en svår fråga..men jag tror iallafall på en radikal prissänkning!

Det är precis detta jag säger oxo. Den kreativa artisten kommer att betala den dagen han kan och dessutom gör han/hon reklam för produkten då som tillverkaren får "gratis" / Mikke

Någon sorts "hyra" skulle kanske kunna fungera, så att man bara betalar en låg kostnad för den tid man verkligen använder programmet. Samplitude har något sådant tillgängligt, men jag har inte koll på hur det fungerar...

En drastisk prissänkning av Cubase och liknande program vete 17 om det skulle hjälpa så mycket - i en värld där det t o m finns cracks för Shareware som bara kostar ett par hundringar (som ofta dessutom är helt valfritt att betala) - och då den presumptive köparen dessutom vet att pengarna verkligen går till upphovsmannen och inte till något "multinationellt bolag med miljardvinster"... <_<

Det är svårt att jämföra med Logic, eftersom Apple äger det och kan sätta vilket pris som helst, så länge det främjar försäljningen av deras datorer.

jag tror lätt att om man kunde köpa cubase för 500 kr, & därefter ha tillgång till updateringar & support
skulle få många att hasa sig iväg till affären & köpa sig ett ex. av sitt favorit DAW
crackade versioner är knepiga & sena med sin tillgång på updateringar.
och 500kr är vad jag tippar på att snittanvändaren av cubase har råd att lägga ut en månad
om man lever sista veckan den månaden på nudlar dvs. :lol:
och dessutom tor jag att om alla som nu använde crackade cubase skulle betala 500 kr för sitt ex. så skulle det nog gå förvånansvärt bra för steinberg.

men det är bara vad jag tror :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Priset på Cubase är idag närmare 10 000 kr.
Då skulle Steinberg alltså behöva sälja 20 gånger fler versioner för att motsvara dagens försäljning om de tar 500 kr. Kanske.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Priset på Cubase är idag närmare 10 000 kr.
Då skulle Steinberg alltså behöva sälja 20 gånger fler versioner för att motsvara dagens försäljning om de tar 500 kr. Kanske.

jag tror att det ändå är en statistik som pekar åt det hållet..det skulle inte förvåna mig om bara var 20 version av cubase som används är legitim..jag tror att statistiken ser ännu krassare ut.
och att steinberg skulle tjäna på det..även om jag inte tror att de någonsin kommer sälja cubase för 500 pix. :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Den här cracken som det talas om finns inte ute för nedladdning vad jag kan se så finns den verkligen?

Bör tillägga att jag redan kör inköpt version av 4an så inte för att jag ska bespara mig pengarna.
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.