Forum > Färdiga produktioner
Asti - No more (klar)
Asti:
--- Citat från: MOMA skrivet 26.03.2017, 17:49:13 ---
--- Citat från: Asti skrivet 26.03.2017, 11:52:23 ---
--- Citat från: MOMA skrivet 26.03.2017, 09:31:29 ---Bra låt som välförtjänt många kommentarer.
Har egentligen inte så mycket att tillägga, förutom två saker:
1. Låten har riktigt bra kvalle, och förtjänar att skruvas färdig!
2. Om jag skulle testa något i mixen så skulle det vara att "gröpa ur" i mellanregistret bland komp instrumenten för att lämna space till sången, sätta några envelopes för att styra volymerna över låtens olika skiften och slutligen testa med en ganska tuff kompressor på basen (en till?) för att få lite disciplin på den:)
Ja, det var väl allt från the MOMA jury!
--- Slut citat ---
Roligt att du hittar lite "kvalle" i låten! :)
Du har säkert helt rätt i att det blir lite "grötigt" här och var. Tror att det är t.ex. 7-8 gitarrer och nästan lika många sångspår inblandade...
Så lite eq:ande skulle nog kunna klargöra ljudbilden och lämna plats till t.ex sången.
Att "sätta envelopes för att styra volymen" är obekant för mig. Har försökt justera volymen via gain i audio-filerna
och velocity i midifilerna i de olika avsnitten. Har även justerat volymen en del i den mixade audio-filen.
Sedan har jag märkt att när jag till slut skapar en mp3-fil utjämnar den volymskillnaderna till viss del....har inte hittat nåt sätt att undvika det.
Nu har jag inte använt kompressor på basen, utan försökt att justera volymen via gain i en "bounce:ad" midi- till audio-fil. Men det biter inte riktigt.....
Ska testa med en kompressor på basen (förutsatt att datorn går att laga)!
Tack för kommentar och bra tips MOMA!
/Asti
--- Slut citat ---
Suck - trasig dator är öken, och oftast händer det man har "flow":(
Vilken daw rullar du med? Bara nyfiken med tanke på envelopes som är så sköna vågor att jobba med ibland om man vill säkra vissa detaljer i en annars tät belamrad låt:)
MOMA
--- Slut citat ---
Jag kör en gammal SX-version, som säkert har 10 år på nacken... :wacko:
MOMA:
Kika i nederkant på spårets "reglage-yta":) :) Där hittar du ett litet plustecken, tryck där och med en enkelt litet klick på R sedan så får du en linje att lägga markeringar för volymen som du sedan "ritar" efterhand som låten rullar på. Enkelt och bra om man vill höja på just vissa delar av spåret, för att sedan sänka igen – för att annat ska få kliva fram. Kan av vissa upplevas som "trassligt pill" men lönar sig nästan alltid :D
MOMA
Asti:
--- Citat från: MOMA skrivet 26.03.2017, 22:12:28 ---Kika i nederkant på spårets "reglage-yta":) :) Där hittar du ett litet plustecken, tryck där och med en enkelt litet klick på R sedan så får du en linje att lägga markeringar för volymen som du sedan "ritar" efterhand som låten rullar på. Enkelt och bra om man vill höja på just vissa delar av spåret, för att sedan sänka igen – för att annat ska få kliva fram. Kan av vissa upplevas som "trassligt pill" men lönar sig nästan alltid :D
MOMA
--- Slut citat ---
OK! Har för mig att det fanns nåt liknande, som jag tror kallades "emphasize" där
man kunde förstärka....
Tack för tipset! Ska kolla upp detta om datorn vaknar till liv! :)
/Asti
pxm:
Lägg en limiter som städar upp mixen på masterbussen.
Spännande komposition och en skön ljudbild. :)
Litet jobb kvar på den kanske... Avsnittet "No More"
tycker jag är alldeles för långt och händelselöst.
Att låten mynnar ut i det och slutar når inte fram -
det låter mer som ett mellanspel. Jag skulle ha spelat
om slutet. :)
mvh
Asti:
--- Citat från: pxm skrivet 27.03.2017, 20:24:38 ---Lägg en limiter som städar upp mixen på masterbussen.
Spännande komposition och en skön ljudbild. :)
Litet jobb kvar på den kanske... Avsnittet "No More"
tycker jag är alldeles för långt och händelselöst.
Att låten mynnar ut i det och slutar når inte fram -
det låter mer som ett mellanspel. Jag skulle ha spelat
om slutet. :)
mvh
--- Slut citat ---
En limiter vore kanske inte fel nej! Använder sällan det.
Roligt att du gillar komposition och ljudbild!
No more - avsnittet var tänkt att stegras dynamiskt, men mp3-konverteringen jämnade ut detta Och då känns det kanske lite tjatigt när inte så mycket händer...?
Tack för din feedback Johan!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida