Forum > Färdiga produktioner

Asti - No more (klar)

<< < (4/10) > >>

Toby:
Härlig låt med fint groove! Lite som Bo Kaspers på engelska och, förlåt mig, början på refrängen låter faktiskt ABBA. Låten är harmoniskt fint sammansatt och ett väldigt härligt, drömskt parti efter andra refrängen. Snyggt när du breddar sången i slutet och låter fler stämmor komma in. Kanske kunde trummorna elda på lite till där. Snyggt producerat som alltid. Gitarrmelodin sitter som en smäck och ger  låten karaktär. Snyggt jobb!/Toby

Asti:

--- Citat från: Toby skrivet 18.03.2017, 12:51:28 ---Härlig låt med fint groove! Lite som Bo Kaspers på engelska och, förlåt mig, början på refrängen låter faktiskt ABBA. Låten är harmoniskt fint sammansatt och ett väldigt härligt, drömskt parti efter andra refrängen. Snyggt när du breddar sången i slutet och låter fler stämmor komma in. Kanske kunde trummorna elda på lite till där. Snyggt producerat som alltid. Gitarrmelodin sitter som en smäck och ger  låten karaktär. Snyggt jobb!/Toby

--- Slut citat ---
Det är ju toppen om man kan låta lite som Bo Kaspers och ABBA! Finns ingen som helst orsak till ursäkter, jag är mäkta smickrad!
Kul att du gillar slutpartiet! Jo, trummorna är kanske lite mesiga där...ska se vad jag kan göra åt det!
Harmoniföljden tillsammans med gitarrfiguren var det som dök upp först i huvet. Var först inne på en fortsättning i samma stil.
Refrängen blev mer en nödlösning och slutpartiet kom till i stället för ett stick i låten. Så det blev en lite blandad kompott till slut.  :)
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti

MOMA:
Bra  låt som välförtjänt många kommentarer.

Har egentligen inte så mycket att  tillägga, förutom två saker:

1. Låten har riktigt bra kvalle, och förtjänar att skruvas färdig!

2. Om jag skulle testa något i mixen så skulle det vara att "gröpa ur" i mellanregistret bland komp instrumenten för att lämna space till sången, sätta några envelopes för att styra volymerna över låtens olika skiften och slutligen testa med en ganska tuff kompressor på basen (en till?) för att få lite disciplin på den:)

Ja, det var väl allt från the MOMA jury!

Asti:

--- Citat från: MOMA skrivet 26.03.2017, 09:31:29 ---Bra  låt som välförtjänt många kommentarer.
2. Om jag skulle testa något i mixen så skulle det vara att "gröpa ur" i mellanregistret bland komp instrumenten för att lämna space till sången, sätta några envelopes för att styra volymerna över låtens olika skiften och slutligen testa med en ganska tuff kompressor på basen (en till?) för att få lite disciplin på den:)

--- Slut citat ---
Roligt att du hittar lite "kvalle" i låten!  :)
Du har säkert helt rätt i att det blir lite "grötigt" här och var. Tror att det är t.ex. 7-8 gitarrer och nästan lika många sångspår inblandade...
Så lite eq:ande skulle nog kunna klargöra ljudbilden och lämna plats till t.ex sången.
Att "sätta envelopes för att styra volymen" är obekant för mig. Har försökt justera volymen via gain i audio-filerna
och velocity i midifilerna i de olika avsnitten. Har även justerat volymen en del i den mixade audio-filen.
Sedan har jag märkt att när jag till slut skapar en mp3-fil utjämnar den volymskillnaderna till viss del....har inte hittat nåt sätt att undvika det.
Nu har jag inte använt kompressor på basen, utan försökt att justera volymen via gain i en "bounce:ad" midi- till audio-fil. Men det biter inte riktigt.....
Ska testa med en kompressor på basen (förutsatt att datorn går att laga)!
Tack för kommentar och bra tips MOMA!
/Asti

MOMA:

--- Citat från: Asti skrivet 26.03.2017, 11:52:23 ---
--- Citat från: MOMA skrivet 26.03.2017, 09:31:29 ---Bra  låt som välförtjänt många kommentarer.

--- Slut citat ---
Roligt att du hittar lite "kvalle" i låten!  :)
Du har säkert helt rätt i att det blir lite "grötigt" här och var. Tror att det är t.ex. 7-8 gitarrer och nästan lika många sångspår inblandade...
Så lite eq:ande skulle nog kunna klargöra ljudbilden och lämna plats till t.ex sången.
Att "sätta envelopes för att styra volymen" är obekant för mig. Har försökt justera volymen via gain i audio-filerna
och velocity i midifilerna i de olika avsnitten. Har även justerat volymen en del i den mixade audio-filen.
Sedan har jag märkt att när jag till slut skapar en mp3-fil utjämnar den volymskillnaderna till viss del....har inte hittat nåt sätt att undvika det.
Nu har jag inte använt kompressor på basen, utan försökt att justera volymen via gain i en "bounce:ad" midi- till audio-fil. Men det biter inte riktigt.....
Ska testa med en kompressor på basen (förutsatt att datorn går att laga)!
Tack för kommentar och bra tips MOMA!
/Asti

--- Slut citat ---

Suck - trasig dator är öken, och oftast händer det man har "flow":(

Vilken daw rullar du med? Bara nyfiken med tanke på envelopes som är så sköna vågor att jobba med ibland om man vill säkra vissa detaljer i en annars tät belamrad låt:)

MOMA

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion