Forum > Demolåtar
Gurano & Plinka - Dreamscape
Gurano:
--- Citat från: Marsall skrivet 10.03.2017, 07:25:52 ---Vilken gosig text dileva go home..o plink gäliskan vill man ju bara äliskan Hörs! måste göra en lyss till nämligen. :D
--- Slut citat ---
Javisst är den skön ... Plinkas spächiöl gaeliska :)
/G
HasseFX:
Gott gung från KRs svängigaste gitarrist!! :) Det är alltid skön lyssning och detta jam är inget undantag!
Idé och arr är bra i grunden, men karamellen smälter lite för långsamt för mig. Första temat kunde halveras i längd. I mitten händer det kul saker men sedan lite för lång repris.
Vacker timbre i sången - men återigen lite för upprepat innan förändring sker. Tror låten skulle vinna på ett par längre instrumentala partier för variationens skull. Mixningen av sången i den senaste versionen är lite skum - jag brukar själv vara frikostig (understatement) med reverb och eko, men i denna blir det lite väl mycket och dessutom ovanpå ett torrt komp! Rösten håller bra för att hållas torrare och jag tror den skulle kännas mer nyansrik med mindre reverb.
Plinka:
Marsall - Dileva go home :lol:
HasseFX -bra att få veta hur reverbet uppfattas. Nu är det inte jag som mixar, men det var jag som sa till G att jag tror det krävs en del reverb för att få den rätta känslan. Men det är ju alltid en balansgång som går att putsa på, och kanske behöver det minskas en aning. När jag själv mixar blött reverb och delay (som jag älskar) så brukar jag se det som en nödvändighet att referenslyssna i "riktig" anläggning och i ett rum där man hör hur reverbet samverkar med frekvenserna och hur det liksom flyter ut... Tack för synpunkten iaf!
Gurano:
--- Citat från: HasseFX skrivet 11.03.2017, 16:04:58 ---Gott gung från KRs svängigaste gitarrist!! :) Det är alltid skön lyssning och detta jam är inget undantag!
Idé och arr är bra i grunden, men karamellen smälter lite för långsamt för mig. Första temat kunde halveras i längd. I mitten händer det kul saker men sedan lite för lång repris.
Vacker timbre i sången - men återigen lite för upprepat innan förändring sker. Tror låten skulle vinna på ett par längre instrumentala partier för variationens skull. Mixningen av sången i den senaste versionen är lite skum - jag brukar själv vara frikostig (understatement) med reverb och eko, men i denna blir det lite väl mycket och dessutom ovanpå ett torrt komp! Rösten håller bra för att hållas torrare och jag tror den skulle kännas mer nyansrik med mindre reverb.
--- Slut citat ---
Tack - kul att du gillar grunden. Kan förstå att man kan uppleva den för lång, men det är nog en smaksak. I mitt öra så är den lagom lång och komplentativ. Jag hade initialt mindre reverb på sången men ökade efter diskussion med plinka. Vi ska ta oss en fundering kring mängden reverb igen - kanske minskar vi/kanske inte :)
Tack för lyssning och komments.
/Gurano
HasseFX:
En idé kan vara att tidvis lägga rösten i "lager" - ibland längre ner i bakgrunden med mycket reverb, mer som klangmatta, ibland mer up front (kanske samtidigt också)! Skulle öka den suggestiva effekten tror jag :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida