Forum > Färdiga produktioner

Asti - It's all in my mind (f.d. Vanheden) version 2

<< < (6/8) > >>

morgonte:

--- Citat från: Asti skrivet 29.03.2016, 15:54:26 ---Varje stämma i kören har enbart ett pålägg, men leadsången dubblerar jag ibland.

--- Slut citat ---
Det menar du inte! :blink: Jag måste lägga minst tre pålägg på varje stämma för att komma i närheten av dina klanger... :mellow: Antar att det beror på min tunnare röst.  <_< Lägger du på chorus eller andra effekter?

Asti:

--- Citat från: morgonte skrivet 29.03.2016, 23:32:19 ---
--- Citat från: Asti skrivet 29.03.2016, 15:54:26 ---Varje stämma i kören har enbart ett pålägg, men leadsången dubblerar jag ibland.

--- Slut citat ---
Det menar du inte! :blink: Jag måste lägga minst tre pålägg på varje stämma för att komma i närheten av dina klanger... :mellow: Antar att det beror på min tunnare röst.  <_< Lägger du på chorus eller andra effekter?

--- Slut citat ---
I regel lägger jag bara de-esser och reverb på körstämmorna, samt skär lite i de lägre frekvenserna. Har rätt begränsat tonomfång tyvärr...
Ibland, som här, lägger jag också lite Chorus. På leadsången brukar jag lägga en dubbningseffekt (ADT), om jag inte dubblerar den "på riktigt".
Det låter ju fylligare om kören ju fler stämmor som ingår. Oftast klarar jag tre stämmor och ibland - om tonarten är rätt och det inte är för
stora tonavvikelser :rolleyes: - fyra stämmor. Blir det för många körspår kan det vara svårt att få leadsången att tränga igenom har jag erfarit...
Men detta är förstås med mina begränsade mixningskunskaper!  :)
/Asti t.f. körkarl

Plinka:
Men det var allt bara i början man fick Jönsonligevibbar, så fort låten kom igång bleknade allt Vanheden  :lol:
och det blev en jätteskön och bra låt! Låter som att det går bra att mixa i monitorer, gott är väl det  ;)

Kornstad:
Jättebra!
Jag är så himla tråkig, så jag vill faktiskt inte ändra på någonting.

eller.. efter två lyssningar så kan jag känna på ett par ställen som tex i slutet där trummorna öser på lite med fills att det blir lite rörigt i mixen.
Handlar bara om ngn sekund dock, resten är klockrent härlig Asti-style.

Verkligen kul att höra att det funkar så bra för dig även med monitorerna istället för lurar.
Kör själv alltid monitorer och provlyssnar i lurar sedan.

Asti:

--- Citat från: Plinka skrivet 31.03.2016, 16:52:21 ---Men det var allt bara i början man fick Jönsonligevibbar, så fort låten kom igång bleknade allt Vanheden  :lol:
och det blev en jätteskön och bra låt! Låter som att det går bra att mixa i monitorer, gott är väl det  ;)

--- Slut citat ---
Jo, det är kanske mest i det instrumentala partiet i början det påminner om Jönssonligatemat!  :)
Roligt att du gillar låten! Mixningen går väl rätt så bra, men att spela in med mikrofon blir inte bra
utan medhörning i hörlurar. Om jag vänder bort monitorerna eller kör dom på låg volym är det
svårt att få bra timing i sång och gitarrspel. Kanske ska våga mig på bjurtes metod att använda
hörlurar på låg volym i kombination med fetvadd i öronen... :unsure:
Tack för din feedback!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion