Forum > Demolåtar
Toby "Heavy breathing"
egghuvud:
Jag tycker också att det låter bra, men att något är fel. kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men t ex så är ju trummorna betydligt torrare än gitarrerna vilket skapar en känsla av olika rum. Det kanske är den effekten du letar efter vet inte. Har lite svårigheter med sångljudet också. Tycker att det saknar värme och jag gillar inte riktigt det där lite sextiotalsaktiaga reverbet. Kanske skulle man kunna lägga på lite rörvärme eller "sauration" på sången om du har någon sådan plugg.
Bra låt annars
egghuvud
Plinka:
Eftersom jag sitter just med lurar och lyssnar nu så hör jag inte just hur den ter sig i högtalare. I lurar låter mixen väldigt bra. Men jag tycker själv det är svårt just att balansera på reverb och frekvenser så att det låter bra i högtalare. Dali-högtalare tycker jag kan vara lite bumliga i vissa lägen, fast de låter jäkligt gött för en del uppspelning tex unplugged-inspelningar, men ibland kan man sakna det där riktigt kristallklara... Jag brukar referenslyssna en del i olika anläggningar och försöka jämföra med proffsmusik som jag tycker håller vettig mixkvalitet.
Det där med basfrekvenser skulle man ju kunna forska en livstid i! Hur ska man mixa musik så att det låter gött i både den lilla stereon, i PA-system som kan blåsa på med det där goa bröst-trycket OCH i den stora anläggningen med 3-4 olika subbar för alla slags frekvensområden, även den djupaste hålfots-basen?
Sorry, frångick visst tråden, men din fråga väckte återigen upp mina egna eviga frågor :D
bjurte:
Skön låt, får lite Grunge och Perl jam känsla !!
Hör oxo lite problem med trummorna, som stjäl alldeles för mycket energi i basregistret och lite jobbigt 'sjung' i pukorna, kanske bara att du sänker trummpaketet lite
så rätar det ut sig, bör en test vet jag !! ;)
dom skulle nog vinna på att få lite mer rumsljud/mickar oxo.
Men Cool låt appselut..
Toby:
--- Citat från: egghuvud skrivet 06.03.2016, 18:18:38 ---Jag tycker också att det låter bra, men att något är fel. kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men t ex så är ju trummorna betydligt torrare än gitarrerna vilket skapar en känsla av olika rum. Det kanske är den effekten du letar efter vet inte. Har lite svårigheter med sångljudet också. Tycker att det saknar värme och jag gillar inte riktigt det där lite sextiotalsaktiaga reverbet. Kanske skulle man kunna lägga på lite rörvärme eller "sauration" på sången om du har någon sådan plugg.
Bra låt annars
egghuvud
--- Slut citat ---
Kul du gillar låten! Ska kolla upp dina tips. Stort tack!/Toby
Toby:
--- Citat från: Plinka skrivet 07.03.2016, 10:53:07 ---Eftersom jag sitter just med lurar och lyssnar nu så hör jag inte just hur den ter sig i högtalare. I lurar låter mixen väldigt bra. Men jag tycker själv det är svårt just att balansera på reverb och frekvenser så att det låter bra i högtalare. Dali-högtalare tycker jag kan vara lite bumliga i vissa lägen, fast de låter jäkligt gött för en del uppspelning tex unplugged-inspelningar, men ibland kan man sakna det där riktigt kristallklara... Jag brukar referenslyssna en del i olika anläggningar och försöka jämföra med proffsmusik som jag tycker håller vettig mixkvalitet.
Det där med basfrekvenser skulle man ju kunna forska en livstid i! Hur ska man mixa musik så att det låter gött i både den lilla stereon, i PA-system som kan blåsa på med det där goa bröst-trycket OCH i den stora anläggningen med 3-4 olika subbar för alla slags frekvensområden, även den djupaste hålfots-basen?
Sorry, frångick visst tråden, men din fråga väckte återigen upp mina egna eviga frågor :D
--- Slut citat ---
Jag tycker du sätter huvudet på spiken! Det är detta som gör mig så frustrerad. Men en del kan ju göra detta. Men det är väl det som skiljer oss från att sitta i stora studios och tjäna storkovan. :D Men Dali låter ju skitbra med en inspelning av Steely Dan tex. :D/Toby
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida