Forum > Färdiga produktioner

Hawk-You show me love

<< < (4/5) > >>

Rattlesnake:
Visst låter det bra, 60/70-talsinfluerat är aldrig fel. Men det låter för snällt, speciellt om trummor och akustiska gitarrer, blir bara tunnt krisp utan botten. Basen fegar. Det blir lite för snyggt och kliniskt, och gränsar mot tuggummipop. Finessrikt, men blir för mycket moll-7:or och maj-ackord för melodin/ackordföljden skall sitta som en smäck. Snygga grejor finns, men något udda saknas för att ge låten karaktär.

Proffsigt är det ju. Fast man smälter inte.

Ett tips, som kanske inte alla här skriver under på, är faktiskt att lyssna på Per Gessle senaste plattor, och de instrumentala grejer han gör för att varje låt skall bli annorlunda men ändå trogen hans förebilder.

hawk:
tjenare

91:an: kul att du gillar det vi gjort.Vad det gäller vem som gjort vad är det Lindeberg på gitarrer,
Jag själv på all sång och lövgren syntar samt en inlånad basist

Rattlesnake:Tackar för feedback, basen har vi rättat till så nu låter den biten bättre.
samt deesser på sång,annars blir det nog som det är.
Det du nämner här om gessle är ju helt korrekt en otrolig människa på få till det där lilla extra
det verkar så lätt men är otroligt svårt.

MVH Conny

ynot:
lite tråkigt
men väldigt bra i sin genere....inte alls min men men .
tycker det låter lite slät struket inget som sticker ut allt är bra ingen dåligt eller sticker . virveln lite statisk kanske..
men mixen funkar nog bar ligger lite nära dansbands rattande då tönker jag mest på acke gurans som ligger med nästan hela tiden ..

allt väl

tony

jahala:
Hei Hawk,

Fin låt. Miksen er balansert, og instrumenteringen virker korrekt for denne sjangeren.
Vokalen er bra recordet, med behagelig bruk av effekter. Engelsk-uttalen kunne vært bedre. Instrumentene er bra spilt.
og låter pent.

Produksjonen låter bra.

However..
Teksten virker "uinspired" og lar meg ikke å gjøre mitt eget bilde av situasjonen disse menneskene er i. Det er ingen "bilder" i teksten. Ingen landskap, teksturer, farger, lukter eller noen ting som beskriver inntrykk som kan vekke mine sanser eller fantasi.

Melodisk er låten er pen å høre på, men inneholder ingen sterke "hooks" - og man glemmer fort hva man faktisk har hørt på. Jeg tror det har en sammenheng med at man i teksten hele tiden blir fortalt eksakt hva som hender, og ikke får mulighet å danne sine egne bilder av situasjonen. Dermed har man ingen "visuelle" inntrykk som hjelper til å huske deler av melodien.

Låten er en veldig klassisk fortelling om hvor vanskelig det er å være i et forhold. Men hvor er "the twist"? Hvor er det som gjør eksakt denne historien unik? Hva gjør at jeg bør huske denne teksten bedre enn noen annen "love/hate" sangtekst..? Hvorfor skal jeg bry meg om hvem disse menneskene er og hva de føler/gjør?

Her er første vers av "Grown men don't cry" (Tim McGraw) som et eksempel på hvordan en tekst kan gi sansene rom for å fantasere/drømme og skape nye minner:

Grown men don't cry
(steve seskin, tom douglas)
---------------------------------------------
I pulled into the shopping center
And saw a little boy wrapped around the legs of his mother
Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face
All mornin' I'd been thinkin' my life's so hard
And they wore everything they owned, livin' in a car
I wanted to tell him it would be ok
But I got just got in my suburban and I drove away

---

"Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face"

- Det er det man kaller en "million dollar sentence"! Den sier nesten mer enn et fotografi.

---

Skulle gjerne prøvd å forklare bedre, og gi noen forslag/tips men det er ikke så lett - spesielt ikke på norsk ;)
Anbefaler å kjøpe noen bøker om det å skrive sanger/sangtekster. "Tunesmith" av Jimmy Webb er bra.

Lykke til videre med musikken!

Mvh

J.

hawk:
Hallo

Ynot: tackar för feedback, förstår att detta inte är din typ av musik
så det är kul att du ändå tycker det är en hyfsad låt.

Jahala: tackar för en väldigt utförlig feedback speciellt angående texten
det är väldigt svårt att skriva en riktigt bra text. Det är ju också mycket
svårare att förmedla det du beskriver när det inte är ens modersmål.
men man lär så länge man lever.

Tack än en gång för lyssning och feedback

MVH Conny

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion