Forum > Färdiga produktioner
Asti & bjurte - Det enda jag saknar är dig (klar)
Marsall:
Jonuså :) .. Reffen e nu finfin.. prova en högre stämma till uppe på denna nu i slutreffen så blir den fullfjädrad.. :D testa! testa!testa!... B)
Asti:
--- Citat från: Marsall skrivet 23.05.2014, 16:17:52 ---Jonuså :) .. Reffen e nu finfin.. prova en högre stämma till uppe på denna nu i slutreffen så blir den fullfjädrad.. :D testa! testa!testa!... B)
--- Slut citat ---
Skönt att du tycker det!
Tror tyvärr inte jag klarar en ytterligare högre stämma... :wacko:
Tack för uppföljande feed!
/Asti
Tokai:
Har du provat med falsett?
Det här med att uttrycka sångtext i melodi handlar mycket att med små medel gestalta. När skådespelare läser en text inför repetition gör dom ofta noteringer i texten där det t.e x ska vara tveksamhet, förvåning, glädje... osv ja vad som helst. Samma sak borde man göra när man sjunger en text. Man rabblar bara inte upp en text, man lägger in pauser.... T,ex "Älskar jag dig?" (tveksam) Kan bli "Älskar jag--- dig?" Eller "Älskar--- jag dig?"
Detta är något jag själv vill lära mig bli bättre på.
Asti:
--- Citat från: Tokai skrivet 23.05.2014, 22:09:56 ---Har du provat med falsett?
Det här med att uttrycka sångtext i melodi handlar mycket att med små medel gestalta. När skådespelare läser en text inför repetition gör dom ofta noteringer i texten där det t.e x ska vara tveksamhet, förvåning, glädje... osv ja vad som helst. Samma sak borde man göra när man sjunger en text. Man rabblar bara inte upp en text, man lägger in pauser.... T,ex "Älskar jag dig?" (tveksam) Kan bli "Älskar jag--- dig?" Eller "Älskar--- jag dig?"
Detta är något jag själv vill lära mig bli bättre på.
--- Slut citat ---
Jag har försökt sjunga falsett förr, men utan något lyckat resultat. Det svåra är att
fä till en stadig, någorlunda stark röst i falsett. Jag tycker att t.ex Erik Gadd har en
alldeles för svag falsettröst, som inte håller måttet. Förstår mig inte alls på hans popularitet.
Men det är svårt med falsett. Kommer inte på någon på rak arm som sjunger riktigt bra i falsett...
Den här texten avsåg jag att sjunga med ganska återhållsamma medel, eftersom det mer är
ett stilla konstaterande än ett "känsloutbrott". Det är bara i delen "Allt jag vill ha har jag redan fått.
Det enda jag saknar är du!" som jag försöker förstärka uttrycket i sången.
Vad jag strävar efter är att hitta ord till texten som är "melodiska" och funkar i fraseringen samtidigt
som de förstås måste passa innehållsmässigt och språkmässigt. Man lyckas givetvis inte alltid med det. :rolleyes:
Men givetvis skulle jag precis som du vilja bli bättre på att uttrycka mig bättre och med mer känsla i sången.
Tack Staffan för dina tankar!
/Asti
Eddi:
Alla minns väl denna
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida