Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Carrick Fergus - klar 2014-03-13

<< < (3/13) > >>

Altsax:

--- Citat från: Roffe H skrivet 17.04.2013, 13:20:40 ---Kan bli väldigt snyggt "naket", med lite mix och reverb.  :D
/Roffe H

--- Slut citat ---

Håller med Roffe om att lite reverb på det där så är du hemma.
Mvh
Reverbjunkien

MaxB:
Det är enkla ackord men melodin är lurig att lära sig. Jag har lyssnat på den många gånger och kan följa med då nån annan sjunger den men jag har svårt att själv hitta rätt toner på rätt ställen i alla verser.
Därför pumpa jag in många versioner via öronen till ryggraden, för att se om jag kommer ihåg den variant som de flesta använder...

Då jag pratade med Eddi i telefon idag kom jag på att 'refrängen' i Carrick Fergus och Danny Boy har likheter. De går successivt uppåt i tonhöjd på ett mäktigt sätt. Den som är nyfiken kan lyssna på versrad tre, i alla verserna, hur man där (i 'fyra steg') får klämma i, högre och högre, innan sista versradens lugnare sång.

Många versioner finns nu i mp3-spelaren...

Harmonica mike:
Letade upp carrick fergus nyss på spotify.

Hittade den med "International Pub Ensemble".Nu förstår jag dina bryderier ovan,den är inte så lätt denna sångmässigt.
Fanns i flera versioner men Internationals verre var bra så jag stannade där.

Nåväl,kämpa på du är på god väg.

Mike

MaxB:
Många versioner på Spotify. Det var dessa jag strömmade till mp3-filer och la temporärt på mp3-spelaren för att lyssna in mig på olika tolkningar.

Håkan Nilsson:
Hissa den ett halvt tonsteg så blir den nog lättare att sjunga....

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion