Forum > Demolåtar

Harmonica mike - Sidewalk

<< < (12/21) > >>

Dividend:
Tycker det låter mycket bra, på en återlyssning. Har några philips jag lyssnar genom nu, så vågar inte kritisera mix, men sången har ju helt rätt ansats. Guran passar också bra in.

Låter fan lite Bon jovi :D Det där country/westernstuket blandat med blues/rock :)

Häftig låt!

Harmonica mike:

--- Citat från: Jocke skrivet 06.04.2013, 12:50:26 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.04.2013, 10:42:06 ---Då skall vi se,solen strålar över Norrbotten idag så det blir en bra dag  :)

Jocke:
Ja som du ser så stressar jag inte med denna,det kan löna sig då det låter bra så här långt.

--- Slut citat ---

Nä, det är väldigt sällan helheten ramlar ner över en på en enda gång... Varför ha brått när det är så roligt?  :P

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.04.2013, 10:42:06 ---Du menar en markering i varje takt på reffen,det är 6/8 där och lira på fyrorna fattar jag inte hur du menar - min musikteoretiska kunskap är inte hög så jag kan vara ute och cykla här[/i]Det är inte viktigt,huvudsaken är att det flyter  :D

--- Slut citat ---

Nä, det där är två olika "spån" - ska vi glömma 6/8 lite...

I versen markerar du på (1-2-3-4) - å - 1 Tänkte mig nog att det skulle kunna ge flow och bra tryck i refrängen att markera 4 - 1

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.04.2013, 10:42:06 ---Ja på reffen har jag pianot som dunkar till på G-D-C.Kanske svårt att höra men tar jag bort det så blir det väldigt tomt.Stickigt,menar du för högt?

--- Slut citat ---

Nu idag har jag lyssnat i ett par medelmåttiga Creative datorhögtalare och nu funkar kören och är riktigt snygg. I mina lurar blir det jättekonstigt när leaden lämnar mitten - som någon slags akustisk lobotomi...  :huh: Samtidigt låter kören lite överprocessad och hård... Kan kanske gå att ratta till med EQ. Jag skulle vilja ha kvar leaden ung som den var innan och att kören kom till... På tal om kör... ett annat "spån" - kör på upprepningen av sidewalk?

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.04.2013, 10:42:06 ---Stort tack boys för kommentarer och återkoppling på denna "långbänk"..Nu tar jag helg och siktar på en grillad hamburgare i vårsolen.

Mike

--- Slut citat ---

Ja, njut av vårsolen - god mat och dryck och god musik är en rätt oslagbar kombo! :D

--- Slut citat ---
mobil nu Jocke, såg vad du skrev.. Sidewalk med kör briljant.. Återkommer om drumsen, fattar inte riktigt strax burgare :)

bjurte:
Jaha ??
Ska det vara så där slutet ??
Skön låt med bra melodier, men jag har fortfarande svårt för akken i Slutet på Refrängen !!
Den lixom kämpar för att hinna ikapp på något konstigt vis..

Harmonica mike:
Då skall vi se:

Jocke:
Jag räknar från/med första baskaggen,då blir det 6/8 i min värld - utanför Sundbyberg där jag bor  :D Virveln dundrar in på fyran,så tänker jag,förmodligen galet men jag får ju ihop det.
Jag fixar inte att dela upp rytmen i 4:or it doesn´t make sence to me..Räknar man som jag tänker så är det samma rytm på alltet.
Kören på sidewalk är en lysande ide´.Kanske bara på sista eller kanske båda,jag kommer definitivt att testa det.
Leaden,ja det är ju lätt att flytta leaden till mitten å de andra på sidorna så blir det rätt i lurar,jag gör det då jag öppnar nästa gång.

Per:
Thanx mate..Kul att du gillar denna.Lite till skall den få..

Bjurte:
Lite längre skall den bli givetvis..Funderar nu på ett outro och ett stick.
Ackeguran - Spelsättet är lite annorlunda än vanligt gura komp lir.En grej som jag tränade in för en massa år sedan.Det blir lite skramligt,vilket man hör om man kör spåret solo,men effekten av liret tycker åtminstone jag blir rätt fräckt.Det är inte så lätt som det låter åtminstone för mina fingrar,som är stela av betongarbete.Högerhandens lillfinger släpar med och drillar med vänsterhandens lillfinger samtidigt som jag kompar med resten av fingrarna och markerar grundbeatet - eller försöker är ett bättre ord.
Man kan ju lira samma grej på två guror,panorera,så blir det förmodligen snyggare.Men jag tycker det fungerar fint i denna,lite av låtens riff..Du hör delar av liret i slutet på nuvarande verre och ja,jag sätter detta live med samma släp,otight eller hur man nu vill benämna det.
Det låter ännu coolare på en tolva.

Mike

Jocke:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.04.2013, 16:52:04 ---Då skall vi se:

Jocke:
Jag räknar från/med första baskaggen,då blir det 6/8 i min värld - utanför Sundbyberg där jag bor  :D Virveln dundrar in på fyran,så tänker jag,förmodligen galet men jag får ju ihop det.
Jag fixar inte att dela upp rytmen i 4:or it doesn´t make sence to me..Räknar man som jag tänker så är det samma rytm på alltet.
Kören på sidewalk är en lysande ide´.Kanske bara på sista eller kanske båda,jag kommer definitivt att testa det.
Leaden,ja det är ju lätt att flytta leaden till mitten å de andra på sidorna så blir det rätt i lurar,jag gör det då jag öppnar nästa gång.

--- Slut citat ---

Asså jag bara spånar eftersom du ber om synpunkter... kan ha fel men jag får ju det som är kvar till 4-takt... (hjärnblödning?) Nä, det är nog så här... jag räknar 1-4 (i 6/8) som 1-2 (i 4-takt)- ja, långsamt då... :D Har för mig att jag någonstans lagt en långsam 4-takt ovanpå 6/8... 1-4-1-4 Lurade mig själv här - markeringen jag föreslår blir 4-1 varannan takt ändå.

Nåja, du har säkert koll - ska bli kul att höra den lite längre! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion