Forum > Demolåtar
Jocke - Börjar få lite struktur...
Jocke:
--- Citat från: Eddi skrivet 14.10.2012, 00:45:58 ---Nu har jag lyssnat på TT vad nu det står för och jag gillar ju chorusgitarrer men det här vart alldeles för segt för mig och pastisch 80-tal mer fart behövs för att få det up-to-date.
--- Slut citat ---
Jag minns faktiskt inte vad TT står för... Hade nog en tanke men en flyktig en... ;-) De här harmonierna har jag vänt och vridit i flera "idéskisser"... de låter så självklara på acke men blir så uppfordrande när jag börjar laborera.. blir liksom aldrig nöjd!^^
Jag gillar rock men tycker det är stimulerande att variera sig. Är lite inne på att "våga" göra glesa lugna grejer... För mig är 80-tal axelvaddar, jättefeta syntmattor och trumset stora som fotbollsplaner. :rolleyes: :P
cykeln:
TT är def något att bygga på
Snygga harmisr, gtr och bas.
Lite för långt intro.
Gör en sångmelodi istället för synten som kommer in
variera lite mer
Den andra delen lyfter när pianot kommer in
osäker på synten även här
Jocke:
--- Citat från: cykeln skrivet 14.10.2012, 13:15:38 ---TT är def något att bygga på
Snygga harmisr, gtr och bas.
Lite för långt intro.
Gör en sångmelodi istället för synten som kommer in
variera lite mer
Den andra delen lyfter när pianot kommer in
osäker på synten även här
--- Slut citat ---
Kul att du tycker det! :) Det var nog aldrig tänkt som ett arr utan mer som en variation på temat. Men när du säger det kan det faktiskt funka. Instrumenteringen kan man också tänka - jag börjar ju inte med orden - som viss gör... ;-) Lekte fram lite melodi med synt för att variera lite från gitarrerna! Får börja leta efter mina ord så kanske det dyker upp något mer vad det lider! Tack! :)
egghuvud:
Jo jag förstår din frustration. Har själv en hel dröser med låtar och börjar hela tiden på nya riff eller idéer. Ibland öppnar jag filer och tänker ..vad fan? har jag gjort detta?
Gällande låtarna så¨tänker jag nog mycket på trummorna som jag tycker är den svagaste länken i de två spåren. Du borde jobba mer med att få det tajt och att trummorna låter lite mer levande i programmeringen. Jag tycker att det är svårt att kommentera riff erftersom de bara är riff. De behöver broderas ut och jobbas mer med harmonierna samt att hitta bra melodislingor. :)
Jocke:
--- Citat från: egghuvud skrivet 16.10.2012, 15:59:16 ---Jo jag förstår din frustration. Har själv en hel dröser med låtar och börjar hela tiden på nya riff eller idéer. Ibland öppnar jag filer och tänker ..vad fan? har jag gjort detta?
Gällande låtarna så¨tänker jag nog mycket på trummorna som jag tycker är den svagaste länken i de två spåren. Du borde jobba mer med att få det tajt och att trummorna låter lite mer levande i programmeringen. Jag tycker att det är svårt att kommentera riff erftersom de bara är riff. De behöver broderas ut och jobbas mer med harmonierna samt att hitta bra melodislingor. :)
--- Slut citat ---
Ja, ibland är det lite förvånande vad man klämt ur sig.. ;-) Utan "lead" blir variationen i groovet så mycket viktigare för att det inte ska bli tråkigt. Brukar klicka ihop trumspåren från scratch men det är något som växer fram när de andra instrumenten kommer på plats.
Det är lite egendomligt det här med "flow"... Ibland sätter man en idé som en smäck och grovgörat är gjort på några timmar - ibland kan det ta år utan att man hittar det där man letar efter...^^
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida