Forum > Färdiga produktioner
Tokai - Mexiko
Roffe H:
Va bra att du skrev ner texten. Såg att det finns en "lite otäck" del i vers 4 (där också musiken ändrar karaktär) först upplevde jag låten som enbart "glad" lite Thörnqvistsk (stilen är fortfarande det kanske) men texten gjorde att, i alla fall jag, uppfattade låten på ett annat sätt. Gillar trumpetorkestern...den nya versionen är bättre.
mvh Roffe H :D
Tokai:
rattle
"Kul och fantisifullt spelat" är förstås ord jag uppskattar!
Att inget sticker ut - är det bra eller dåligt? I mix kanske bra men som arr dåligt?
Detta är bara en mix + limiter för få upp volymen lite. Har alltså inte alls gjort någon efterarbetning eller mastrat. Ville kolla först med er om mix, nivåinställningar, spel, sång och sådant. Och har fått värdefulla tips. Nästa låt ska bli lite medeltida. Söker instrument för vevlira, traversflöjt, skalmeja och tabor (en slags trumma) Inget du har i ditt bibliotek?
Tack för lyssning.
equality
Jag drog ner på diskant på sången + likadant på reverbet - kan vara det som också gör att det inte låter så lystert? Men som jag sa till Rattle, slutfinish är inte gjord.
Ja, det är tydligare nu i första halvan av refr. Men känner att det blev lite tomt där, men å andra sidan gillar jag när de borttagna instrumenten kommer tillbaka och fyller på i andra halvan av refr.
Ang blåset så har jag faktiskt höjt det i refrängen, men hör nu att det borde vara ett snäpp högre även i sticket. Lyssnade på mastering, och det låter bra, mer diskant, har ladda ner för att ha som mall. Vad är det för pluggar? Behåll den gärna i min tråd. Tycker också sången är något hög. Tack för återlyssning
Roffe H
Började med musiken, tyckte den lät mexikanskt, skrev text. Första versen är som hämtat ur en turistbroschyr och kunde ha fortsatt så, men ville in nåt med substans. Tvivlen hopar sig: konstig mat, dålig luft - och så drogmaffian. Ja, så blev det. Naturligtvis en skrivbordsprodukt, har aldrig varit i Mexiko bara läst om vissa problem, så egentligen vet jag ingenting. Tack för återlyssning!
Rattlesnake:
--- Citat från: Tokai skrivet 19.09.2012, 16:34:49 ---rattle
"Kul och fantisifullt spelat" är förstås ord jag uppskattar!
Att inget sticker ut - är det bra eller dåligt? I mix kanske bra men som arr dåligt?
Detta är bara en mix + limiter för få upp volymen lite. Har alltså inte alls gjort någon efterarbetning eller mastrat. Ville kolla först med er om mix, nivåinställningar, spel, sång och sådant. Och har fått värdefulla tips. Nästa låt ska bli lite medeltida. Söker instrument för vevlira, traversflöjt, skalmeja och tabor (en slags trumma) Inget du har i ditt bibliotek?
Tack för lyssning.
[
--- Slut citat ---
Menar förstås att mixen är bra gjord, välbalanserad. I en "gatuorkester ska väl inget instrument direkt sticka ut heller, ljudmässigt.
Nä, jag har inga medeltida instrument. Har letat utan att hitta. Finns kanske några "omoderna bibliotek", dvs sådana utan legatofunktion, olika anslagsstyrkor och annat som kan gjuta liv i döda samplingar.
bjurte:
Underfundigt och finurligt,som vanligt när det gäller dina allster!
Oklanderligt spelat,fast sången skulle må bra av lite mer 'Pondus' och framför allt Lyster..
Tokai:
Synd rattle men jag kanske kan hitta nåt liknande i mitt ljudbibliotek för utomeuropeiska instrument - många från tidig historia.
bjurte
Tack ska du ha! Pondus ja. Som jag skrev till mahan... Men är oftast för lat vad gäller sångpålägg. En eller två tagningar, that´s it. Problemet är ju då att man är så upptagen med att sjunga rätt, och när man tycker man gjort det så är det sas ok. Men den viktigaste biten fattas ju nämligen inlevelse. Ett problem jag alltid khaft. Har för bråttom. Trots att jag vet om det och säger till mig själv: ägna nu sången minst en vecka. Närå. Tack för lyssning
Har nu lagt upp en ny mix och "mastrat". Sk mastering är ett helvete, Mer bas? mer diskant?, mindre hit mer dit - äh fy fan jag blir trött på det och kan inte bedöma nåt om man inte sitter med superlyssning. Lyssnar mycket i lurar om det låter rent och jämför i hifi, då låter det för tunt, försöker kompensera med lite mer fyllighet, osv... i oändlighet.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida